Законопроєкти №10168-2 та №10169-2, ймовірно, створять корупційні ризики через можливе встановлення ручного режиму регулювання зовнішніх постачань сільськогосподарської продукції.
Таку думку висловлюють експерти Європейської Бізнес Асоціації (ЄБА).
Зазначається, що спільнота вже висловлювала свої перестороги щодо законопроєктів №10168-2 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення здійснення зовнішньоекономічних операцій з експорту деяких товарів» та №10169-2 «Про внесення змін до Митного кодексу України щодо вдосконалення здійснення зовнішньоекономічних операцій з експорту деяких товарів», проте питання все ще залишаються.
«Так, за даними представників бізнесу, існує висока вірогідність, що до другого читання в законопроєкті №10168-2 залишаться норми щодо можливості блокування податкових накладних на експорт. Варто наголосити, що блокування податкової накладної в контексті даного механізму означатиме блокування фізичного експорту товару (на відміну від нині діючого механізму блокування податкових накладних всередині країни, коли таке блокування не спричиняє зупинку руху товару, а лише має наслідком неотримання податкового кредиту покупцем)», — пояснили в ЄБА.
Тож експерти асоціації застерігають, що наслідком фізичного блокування експорту може стати колапс цілої системи морських портів України. Додатково це суттєво зменшить надходження валютної виручки в економіку України, чого зараз не можна допускати. Крім цього, представники бізнесу висловлюють занепокоєння щодо можливого встановлення повноваження податкових органів блокувати експорт шляхом визнання реальних торговельних операцій фіктивними.
«Ще одним положенням, яке не підтримує бізнес-спільнота, є порядок встановлення мінімально допустимих експортних цін. Так, мінімально допустимі експортні ціни встановлюватимуться один раз на місяць, що є недостатнім та у багатьох випадках може не відображати реальний рівень цін на ринку аграрної продукції у відповідний момент часу. Наслідком впровадження такого механізму буде неможливість укладення або виконання контрактів за цінами, які є насправді ринковими, а встановлений державою мінімум цін є застарілим по часу», — пояснили в асоціації.
Крім того, за даними ЄБА, в обох законопроєктах прописані норми так, що заборонять змішування пшениці для досягнення необхідних експортних специфікацій та є критичними для агрогалузі.
Водночас, відповідно до тексту документів, мінімальні експортні ціни щодо пшениці будуть формуватися за класами, оскільки їм доступна інформація щодо внутрішнього ринку України, і тоді стає незрозумілим, з яким класом Державна митна служба України має порівнювати ціну експортного контракту на змішану пшеницю.
З огляду на вищевикладене, Європейська Бізнес Асоціація просить очільників парламенту та уряду підходити зважено та обдумано до процесу законодавчих змін у частині експорту аграрної продукції, а також просить не приймати ці ризикові для ринку та держави законодавчі ініціативи.