Акцизи на пальне: аграрії просять не добивати галузь

10 липня 2024, 08:00 873

Підвищення акцизу на пальне з 2024 по 2028 рік призведе до підвищення собівартості виробництва агропродукції та зниження конкурентоспроможності українських аграріїв.

На цьому напередодні на пресконференції наголосили представники громадської спілки «Всеукраїнський аграрний форум», асоціації «Український клуб аграрного бізнесу» та Всеукраїнської Аграрної Ради, закликаючи народних депутатів, врахувати правки до законопроєкту №11256-2 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо імплементації положень актів права Європейського Союзу щодо акцизного податку», якими передбачається збільшення акцизу на дизпаливо з 139 євро до 330 євро за тисячу літрів до 2028 року, зокрема врахувати європейський досвід та впровадити справедливі підходи до оподаткування аграрного сектору акцизним податком.

Олег Хоменко, гендиректор УКАБ

Ми розуміємо необхідність гармонізації законодавства з вимогами ЄС та наповнення державного бюджету для підтримки армії, що має на меті цей законопроєкт, але ми не можемо погодитися на акциз у 330 євро, коли в європейських країнах він значно менший.

У свою чергу заступник голови Всеукраїнської Аграрної Ради Денис Марчук наголосив, що учасники агропродовольчого сектору наполягають, щоб після закінчення війни ставка акцизу не перевищувала 50%, що допоможе бізнесу та товаровиробникам краще планувати свою діяльність. 

При цьому Олег Хоменко зауважив, що аграрії просять владу впровадити справедливі підходи до оподаткування аграрного сектору акцизним податком, враховуючи європейський досвід та норми європейських директив, які передбачають знижену ставку для аграрних виробників.

Олег Хоменко, гендиректор УКАБ

Ми не просимо додаткових дотацій чи компенсацій, ми просимо звернути увагу на те, як це працює в розвинених країнах, і застосувати це у нас.

Директорка Всеукраїнського аграрного форуму Марія Дідух зазначила, що українські аграрії вже платять вдвічі вищий акциз порівняно з їхніми європейськими колегами, а новий закон збільшить це навантаження в 5 разів.

Марія Дідух, директорка Всеукраїнського аграрного форуму

Враховуючи критичну важливість наявності ресурсів для фінансування війська, підвищення ставок акцизу на час військового стану може бути виправданим. Але воно є несправедливим та неприйнятним для аграріїв та інших споживачів, які не користуються дорогами загального користування, після війни, більш того, навпаки шкодить національним інтересам, роблячи такі галузі неконкурентоздатними.

За словами Дідух, у Директиві №2003/96/ЄС передбачено мінімальний акциз у розмірі 21 євро за 1000 л для аграрних товаровиробників, що є значно нижчим, ніж новий запропонований акциз в Україні. 

Денис Марчук додає, що поступове підвищення акцизу до 330 євро за тисячу літрів створить неконкурентні умови для українського бізнесу.

Денис Марчук, заступник голови ВАР

У країнах ЄС акциз на пальне значно нижчий: у Румунії — 21 євро, у Чехії — 54 євро, у Литві — 60 євро, а польські фермери взагалі не сплачують цей податок завдяки спеціальному відшкодуванню акцизу. Ми сьогодні сплачуємо 139 євро і вже програємо на старті.

За нормальних умов, надходження від акцизного податку спрямовують на утримання і ремонт автомобільних доріг, але сільськогосподарська техніка, що задіяна в обробці полів, не пересувається дорогами загального користування а пальне для неї навпаки пропонують оподатковувати за підвищеними ставками. Саме це і викликало обурення серед сільгоспвиробників.