Про це йдеться у повідомленні УКАБ.
Як зазначається у зверненні, 19 липня 2021 року на офіційному сайті Мінінфраструктури для громадського обговорення було розміщено проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо плати за використання автомобільних доріг загального користування». Проектом передбачається встановлення плати за користування автомобільними дорогами загального користування державного значення транспортними засобами з повною масою 12 т і більше незалежно від країни реєстрації транспортного засобу та запровадження системи контролю за рухом транспортними засобами за допомогою пристрою, який використовують для визначення напрямку та відстані маршруту рух транспортного засобу, та веденням електронної системи плати за користування автомобільними дорогами.
«Автомобільні дороги загального користування державного значення згідно ЗУ «Про автомобільні дороги» підрозділяються на міжнародні, національні, регіональні та територіальні. Згідно карти автомобільних доріг державного значення розміщених на офіційному сайтів Мінінфраструктури України, фактично це всі дороги держави між областями, містами та районними центрами, під»їзди до портів і елеваторів по яких здійснюється перевезення харчових продуктів, агропродукції, побутових товарів тощо«, — пояснюють експерти.
Дана ініціатива в першу чергу вплине на агросектор та харчову промисловість, які пов«язані між собою, і їх повноцінне функціонування залежить від налагодженої логістики та перевезень, вважають в УКАБ. Це також стосуватиметься доставки техніки, насіння, ЗЗР, добрив. Та ж сама ситуація в період збору врожаю, коли зерновози і вантажівки з зерном курсують між полем і елеватором, або ж відбувається доставка в порт.
За даними Держстату, у 2019 році автомобільним транспортом юридичних осіб було перевезено 190 млн т вантажу. І це ще не враховано доставку насіння, ЗЗР, палива, що теж є критично важливим для агросектору в період польових робіт. У зверненні зазначається, що майже 25% вантажів, які перевозиться автомобільним транспортом, є продукцією с/г або ж пов'язаною. Середня відстань перевезення 1 т вантажів логістичними компаніями — приблизно 179 км. При тарифі 2,4 грн/км, це додаткові витрати в 430 грн на кожну машину із загальною масою 12 тонн.
«З впровадженням даної пропозиції в першу чергу постраждають дилери та дистриб«ютори, а також агрокомпанії. Для прикладу, дистриб'ютори насіння здійснюють відправлення близько 30 тис. вантажівок з 20-ма тоннами насіння по всіх регіонах України. На прикладі тих же дистриб'юторів насіння, це додаткові витрати від 12,8 млн грн (за умови, що тариф буде 2,4 грн), які в результаті йдуть в націнку товару для аграрія. І це приклад тільки по одній позиції. Це ж стосується і перевезення добрив, ЗЗР, техніки, палива, це буде закладатися і у вартість кінцевого продукту для споживача», — пояснюють аналлітики.
По перевезенню зернових культур — за даними Держстату, автомобільним транспортом у 2019 році буле перевезено 19,1 млн т зерна. Якщо рахувати, що все перевозиться зерновозами по 40 т на визначену Держстатом середню дистанцію — тільки за перевезення зерна треба буде доплатити додатково не менше 200 млн грн. Але слід зазначити, що зерно перевозиться вантажівками і з меншою вантажопідйомністю (але від 12 тонн), тобто витрати можуть бути ще більші.
«Також важливим моментом є наступне — всі вантажівки з максимальною дозволеною загальною масою 12 т і більше повинні бути устатковані спеціальним обладнанням для контролю внесення плати. Вартість такого обладнання від €20 і вище за одиницю», — повідомляє УКАБ.
В Україні зареєстровано 1,5 млн вантажівок, без врахування вантажівок з іноземною реєстрацією, які користуються автомобільними дорогами при міжнародних перевезеннях — тут теж виходить цифра мінімум в 900 млн грн, які бізнесу треба буде витратити на обладнання свого автопарку. Звичайно, це фактично разова інвестиція, але для цього бізнесу треба буде витратити майже 1 млрд грн.
«Слід зазначити, що схожа ініціатива у вигляді ЗПУ №3544 вже була запропонована, і згідно пояснень розробників законопроекту, дана ініціатива вводиться з метою вирішення питання збільшення доходів дорожнього фонду, і покращення технічного стану доріг та дорожньої інфраструктури — що збігається з метою і даного проекту. Також були посилання досвід інших країн, наші зобов«язання перед ЄС і т.д. Заради справедливості, слід констатувати наявність в ЄС значно кращої дорожньої інфраструктури — автобани, магістралі з більше ніж 2 полосами руху в одну сторону, якість і покриття доріг, а також наявність платних доріг високої якості. На відмінно від України, де наразі відсутні якісні платні дороги, а дорожня інфраструктура дійсно потребує покращення. На що і виділяються з бюджету кошти, який наповнюється по суті тими ж перевізниками, бізнесом та громадянами через сплату акцизів та податків», — зазначає координатор комітетів УКАБ Олег Нестеров.
Дана ініціатива, на думку експертів, виглядає як чергова спроба зобов'язати бізнес платити ще більше зборів, що може призвести до тінізації роботи перевізників, і втрати можливості контролювати ситуацію з перевезеннями по Україні. В разі її прийняття суттєво зростуть витрати легального бізнесу на транспортування та логістику власної продукції, що в кінцевому результаті призведе до здорожчання кінцевого продукту для споживачів.
«Враховуючи вищезазначене, УКАБ закликає зняти з обговорення даний проект Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо плати за використання автомобільних доріг загального користування», а запуск аналогічних ініціатив проводити після детального обговорення та консультації з бізнесом та окремими секторами економіки», — підсумували в асоціації.