З такою консолідованою позицією виступили аграрні асоціації, які входять до Всеукраїнського аграрного форуму, повідомляє асоціація «Український клуб аграрного бізнесу».
«Ми вітаємо ідею влади щодо проведення детінізації в усій економіці, зокрема й у сфері сільського господарства. Спочатку ідея законопроекту 5600 була в тому, щоб вирівняти податкове навантаження для всіх, хто працює як офіційно, так і не офіційно. Однак, нинішня його редакція передбачає не вирівнювання податків для всіх, а збільшення в рази податкового навантаження для суб'єктів господарювання, які працюють легально. Також документ містить норми, які розширюють повноваження контролюючих органів і надають їм більше інструментів для тиску на бізнес», — зазначила директор ГС «Всеукраїнський аграрний форум» Марія Дідух.
Заступник голови Всеукраїнської Аграрної Ради Михайло Соколов наголосив, що ключова проблема законопроекту №5600 в тому, що мінімальне податкове навантаження насправді не є мінімальним.
«Податкове навантаження поставили на досить високому рівні — 5% від нормативно-грошової оцінки землі. І воно було б прийнятним, якби до нього врахували сплату єдиного соціального внеску (ЄСВ). Але ЄСВ до розміру мінімального податкового зобов«язання не включається. З огляду на те, що ЄСВ з 1 га складає приблизно 1,5%, то законопроект 5600, фактично, завищує розмір мінімального податкового навантаження на цих 1,5%. Якщо до мінімального податкового зобов«язання не включається ЄСВ, то ми вважаємо за необхідне знизити таке податкове навантаження на 1,5% — до 3,5% від НГО. Тоді це буде справедливо», — зазначив він.
У свою чергу генеральний директор асоціації «Український клуб аграрного бізнесу» Роман Сластьон підкреслив, що у документі існує ініціатива щодо збільшення вдвічі єдиного податку 4 групи, на якому перебувають практично всі сільгоспвиробники.
«Наразі ця норма з законопроекту №5600 винесена до окремого законопроекту, однак, можливість її реалізації розглядається, а це загрожує втратами 5,3 млрд грн щорічно для сільгоспвиробників. Однак, таке підвищення негативно відобразиться також на громадах, оскільки більшість сільгоспвиробників мають благодійні соціальні угоди — допомагають розвитку своїх громад, виділяючи кошти на освіту, медицину, культуру, — і в середньому на це спрямовують близько 200 грн на га», — пояснив він.
Крім того, в законопроекті №5600 передбачене збільшення оподаткування купівлі-продажу нерухомості. Зокрема, при продажу земельних ділянок податок на доходи фізичних осіб (ПДФО) буде збільшений з 5% до 18%.
«Ця норма застосовуватиметься при продажу третьої ділянки і вище. Аргументується її необхідність нібито захистом від перепродажу землі. Але подібні спекуляції можуть бути заблоковані іншим механізмом. За нашими оцінками щорічно це буде приблизно 2,2 млрд грн втрати у вартості землі при її купівлі-продажу. Цим ми, фактично, знижуємо вартість нашої сільськогосподарської землі. Ми підрахували, що сумарно для сумлінних платників податків даний законопроект в комплексі із підняттям єдиного податку завдасть збитків на 15,3 млрд грн щорічно», — пояснив Роман Сластьон.
Представники аграрних асоціацій звертаються зі своїми зауваженнями передусім до голови Верховної Ради Дмитра Разумкова, голови комітету ВРУ з питань аграрної та земельної політики Миколи Сольського та голови Комітету ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики Данила Гетманцева. Спільне письмове звернення до них, а також Президента Володимира Зеленського та міністра аграрної політики та продовольства Романа Лещенка з пропозиціями поправок до законопроекту було направлено 16 червня 2021 р.