Ринок Польщі повністю покривається за рахунок місцевих виробників, а вся ягода, яку купують польські компанії в українських фермерів, згодом перепродається в інші країни з вищою маржею.
Про це розповів директор зі стратегії та розвитку «Нікдарія» Євген Харлан в інтерв’ю «Економічній правді».
Через це та низку інших причин у «Нікдарія» прийняли стратегічне рішення не експортувати ягоди напряму до Польщі.
«По-перше, Польща має таку ж сезонність ягоди, як і в Україні. По-друге, виробництво лохини у Польщі перевищує обсяги споживання цієї ягоди в країні. По-третє, їхні виробники мають дотації від держави. Тому, якщо у когось із польських виробників є запит на покупку ягоди, це означає, що вона буде перепродана в ЄС від польської компанії. Відповідно, додану вартість отримає польський виробник», — каже Харлан.
Крім цього, Польща намагається різними способами створювати перепони для експорту української продукції, використовуючи не лише юридичні інструменти, а й формальні. Наприклад, без пояснень затягує пропуск вантажівок із ягодами, які мають нетривалий термін зберігання.
«Цього сезону в нас було три машини з ягодами, які близько десяти днів стояли на польському кордоні. Зрештою їх пропустили без зауважень до нашої продукції. Доходило до абсурдної ситуації, коли машини стояли між двома кордонами, в рефрижераторах закінчувалося пальне, і ми змушені були шукати людей, які змогли б принести пальне в каністрах», — пояснює фахівець.
Після цього випадку компанія більше не возить ягоди через Польщу.
Для довідки: ТОВ «Нікдарія» (ТМ iBerry) входить до топ-5 ягідних господарств та є найбільш інноваційно розвиненим господарством України. На території понад 160 га основну частину площі займає лохина, також господарство на 15 га вирощує зелену спаржу, жимолость, суницю та малину.