Чи справді сонячні електростанції здатні суттєво підвищити енергоефективність і екологічну стійкість агропереробних підприємств України? Розглянемо переваги та виклики переходу на зелену енергетику в контексті підприємств агробізнесу, можливості зменшення витрат на електроенергію та підвищення конкурентоспроможності компаній завдяки використанню сонячної енергетики.
Для агропереробного підприємства досить болючим питанням є вартість електроенергії. Попри те, що ціна в Україні зараз знизилась порівняно з попереднім роком, вона все одно залишається вищою, ніж у багатьох країнах ЄС.
Саме тому головною перевагою встановлення сонячної станції є можливість зменшити витрати на електроенергію. Адже компанія може не купувати, а самостійно виробляти цей ресурс. Сьогодні підприємство може перекрити від 30 до 50% своїх потреб в електроенергії за допомогою сонячної енергетики.
Чи легко компанії перейти на сонячну енергетику? Насправді ні. Варто розпочати із побудови сонячних станцій. Проте слід пам'ятати, що будь-яке підприємство — це живий організм, і втручання в його системи та роботу повинно бути безболісним і непомітним. Проте якщо звернутися до професіоналів, розробити правильний проєкт та спланувати весь процес, технічне інтегрування мине без проблем.
Інший можливий виклик — фінансові можливості. Але якщо компанія розуміє, що інвестиція в сонячну енергетику є вигідною, вона зможе знайти грошові ресурси для цього. Сьогодні в Україні є банки, які пропонують спеціальні кредити за напрямом зеленої енергетики.
Якщо агропереробне підприємство справді вирішить встановити СЕС, моя порада — почати з коректного інженерного та економічного аналізу. Важливо зрозуміти, який саме проєкт станцій підійде для конкретної компанії та як він має бути реалізований.
Агропереробні підприємства повинні звернути особливу увагу на сонячну енергетику. Адже агробізнес має суттєвий вплив на глобальне потепління — ця сфера викидає 23% парникових газів у атмосферу. СЕС можуть допомогти компанії знизити обсяг викидів.
Сьогодні важливо дотримуватися принципів сталого розвитку, які спрямовані на зменшення негативного впливу на кліматичні зміни. Ці принципи стосуються агробізнесу в Україні та будь-якого іншого підприємства, що веде підприємницьку діяльність. У Європейському Союзі існують суворі регулятивні норми щодо контролю шкідливих викидів. І з часом вони будуть впроваджені в Україні, проте підприємства можуть уже зараз переходити на зелену енергетику, показуючи світові свою позицію.
Крім того, якщо європейській компанії необхідно буде вибирати між двома постачальниками, вона радше вибере того, який турбується про довкілля та показує це.
Таким чином, сонячна енергія може служити найпростішим і найефективнішим інструментом для демонстрації ставлення підприємства до питання збереження довкілля. Вона є не лише символом екологічної стійкості, а й показником правильного напряму розвитку компанії.
За моїми прогнозами, найближчими роками в Україні очікується стрімке зростання попиту на встановлення СЕС як для агропереробних, так і будь-яких виробничих підприємств.
Наприклад, агробізнес в Україні може придбати вуглецеві кредити або інтегрувати власну систему монетизації вуглецю. Україна вже підписала договори з багатьма країнами, і, згідно з планами, Національна система торгівлі викидами повинна запрацювати у пілотному режимі у 2026 році. Це створить нові можливості для розвитку сонячної енергетики та ринку вуглецевих кредитів у країні.
Нарешті цьогоріч в Україні також почав діяти механізм Net billing, який дозволяє підприємствам передавати надлишок електроенергії у мережу й отримувати за це оплату на віртуальний рахунок. Отримані кошти потім можна використовувати для придбання додаткової електроенергії. Ця ініціатива є корисною для сонячної енергетики, надаючи їй додаткові переваги. За оцінками, завдяки цій системі підприємства можуть економити до 50% на витратах на електроенергію.
Отже, інтеграція сонячних станцій в агробізнесі здатна суттєво зменшити витрати на електроенергію та підвищити рентабельність бізнесу. Крім того, використання зеленої енергії позитивно впливає на репутацію та конкурентоспроможність компанії через підвищення екологічності продукції та орієнтацію на сталий розвиток.
Сергій Зінкевич, СОО та співвласник SUNSAY NRG
Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.