Якщо на початку введення воєнного стану Законодавець призупиняв перебіг податкових строків та проведення податкових перевірок, то підписаний Президентом законопроект №7360 від 10.05.2022 (Закон 2260-IX, набирає чинності 27.05.2022) має на меті поновити раніше встановленні обмеження. Як і в попередньо прийнятих законодавчих актах платники податків своєчасно виконують податкові зобов’язання за наявність такої можливості.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником своїх податкових обов’язків та перелік документів на підтвердження затверджується Мінфіном.
Законопроект має на меті поновлення перебігу податкових строків щодо:
Поряд з поновленням перебігу податкових строків платникам податків надали граничні терміни для виконання податкових обов’язків, які не були здійсненні, без понесення відповідальності:
Звільняються від відповідальності підприємства та підприємці, які відновили можливість з виконання податкових зобов’язань, за умови надання ними звітності та сплати податків протягом 60 календарних днів наступних за місяцем поновлення такої можливості.
Таку ж можливість мають ті платники, які перейшли на сплату 2% єдиного податку, якщо ними не були виконанні податкові зобов’язання за період з 24.02.2022 р. до моменту такого переходу, вони матимуть змогу виконати це протягом 60 календарних днів з дня переходу на попередню систему оподаткування.
Варто нагадати, для платників податків, які не мають можливість виконувати податковий обов’язок, строк його виконання, для уникнення відповідальності, залишився без змін — протягом 6 місяців після закінчення чи скасування воєнного стану.
Не потрібно упускати той факт, що Законопроект виключає раніше надану можливість щодо надання паперової звітності контролюючим органам.
З прийняттям законопроекту № 7360 змінилась кількість дозволених видів податкових перевірок. Контролюючі органи вправі здійснювати камеральні, документальні позапланові та фактичні перевірки. Водночас, задля проведення документальних позапланових перевірок мають наставати конкретні випадки, зокрема:
Документальні позапланові перевірки можуть бути проведені лише за дотриманням умов безпечного доступу до предметів перевірки.
Очевидно, що за негативного результату податкової перевірки буде наставати відповідальність для платника податків. При цьому скасовується мораторій на застосування штрафних санкцій під час дії воєнного, надзвичайного стану та/або карантину з метою запобігання поширення COVID-19, однак враховуються форс-мажорні обставини (пп.112.8.9 п.112.8 ст.112 ПКУ). Оскільки електронний кабінет платника податків поновлює свою роботу, варто бути пильним, адже документ набуває статус «вручений» з моменту його надсилання контролюючим органом.
Очевидно, що податкові перевірки мають розпочатись з моменту набрання чинності Закону, однак виключення стосуються камеральних перевірок, які мають розпочатись вже з 2 червня 2022 р., для узгодження сум бюджетного відшкодування.
Значна частина Законопроекту спрямована на врегулювання адміністрування ПДВ.
Як вже було зазначено поновлюється робота ЄРПН та обов’язок платників з реєстрації ПН/РК, також у платників податків є можливість відобразити свій податковий кредит за лютий-травень на підставі первинних документів. Відповідно ПКУ доповнено пп.69-1 підрозд. Х розд. ХХ Перехідних положень.
Для тих платників податків, в яких товар було знищено внаслідок воєнних дій, було надано можливість віднести такі втрати до податкового кредиту, проте вона не підлягає бюджетному відшкодуванню.
Також нормами Законопроекту бюджетне відшкодування поновлюється з 21 липня 2022 р, за узгодженням сум в результаті камеральних перевірок.
Тому, зважаючи на зміни в податковому законодавстві, що передбачає Законопроект, платникам податків необхідно вже починати звітувати та сплачувати податки, якщо цього не було зроблено, бути готовим до податкових перевірок та розпочати реєстрацію ПН/РК, адже фінансові санкції будуть більшими, ніж за карантинних умов.
Відповідно до Законопроекту змін зазнало не лише податкове законодавство, а й ЗУ «Про деякі питання ввезення на митну територію України та проведення першої державної реєстрації транспортних засобів». Висуваються вимоги до транспортних засобів, що ввозяться на територію України за кодами УКТЗЕД 8702 (автобуси), 8704 (вантажні автомобілі) та 8705 (спеціальна техніка), для цілей митного оформлення. За новими правилами вони мають відповідати: екологічним нормам не нижче ЄВРО-3, ввозитись юридичними особами для особистого користування та не можуть бути відчужені протягом 1095 днів.
Звісно мова не йде про імпорт транспортних засобів з країн-агресорів та тимчасово окупованих територій України.
Аналізуючи низку законодавчих актів, можна спостерігати, що на початку дії воєнного стану держава всяким чином допомагала бізнесу, то теперішні зміни спрямовані в більшій мірі на допомогу суб’єктами господарювання державі.
Тетяна Сусло, консультант практики трансфертного ціноутворення Kreston Ukraine
Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.