З посередниками чи без: ринок має узгодити єдині для всіх правила використання вагонів УЗ

06 жовтня 2022, 07:40 3831
Валерій Ткачов

Війна завжди об’єднує. Спонукає людей, організації, бізнес працювати разом, на спільну перемогу. На аграрному ринку та ринку перевезень зерна таке об’єднання зараз також необхідне.

Війна створила проблеми для величезної кількості підприємств. Дехто намагається використати ці проблеми для власних прибутків, і ми маємо це зупинити. Але чи не буде це втручанням у господарську діяльність і ринкові відносини?

Пропоную разом розібратися у цьому питанні.

Проблема, з якою зіткнулися аграрії та відправники зерна останнім часом, — різке зростання вартості використання вагонів (можливо, через діяльність посередників на ринку використання вагонів). Не секрет, що логістичні ланцюжки порушені, і кожен шукає свій шлях постачання зерна — чи через морські порти в Європі, чи завдяки домовленостям щодо зернового коридору через порти Одеси, Південного та Чорноморська. Горизонт планування в деяких компаніях обраховується тижнями, в деяких — не більше місяця. Український бізнес наразі має багато невизначеностей, що впливають на операційну діяльність компаній, та вимагає постійно коригувати свої плани залежно від поточної ситуації. Така гнучкість дозволяє вижити українським компаніям. Але знайшлися і ті, хто вирішив підзаробити на проблемах із логістикою. 

Йдеться про посередників, які мають можливість викуповувати вагони-зерновози УЗ на відкритих аукціонах, а потім перепродати їх експортерам зерна. Звісно, все це призводить до зростання вартості використання вагонів УЗ та значного здорожчання зернової логістики для аграріїв. На останніх торгах на ЕТС «Прозорро.Продажі» вартість використання вагонів УЗ на жовтень зросла до 14 609, 71 грн/доба за початкової ставки 2 417 грн/доба.

Чи варто щось із цим робити? Адже цю вартість використання вагону УЗ запропонували самі учасники ринку під час торгів. Напевне, вони в змозі сплатити таку вартість цієї послуги. Сама вартість отримана на відкритому аукціоні на незалежному майданчику ЕТС «Прозорро.Продажі», де не існує обмежень для участі посередників.

Різке зростання вартості логістики зерна через здорожчання вартості використання вагонів — дійсно болюча проблема аграріїв. Аграрії на межі виживання... 

Хто може вирішити цю проблему? Це може зробити держава — зміною правил на ринку, за допомоги стимулюючих заходів або прямих дотацій аграріям, адже міністерства мають можливість зараз змінювати правила значно швидше, ніж у мирний час. Або за спільною домовленістю ринку — саморегулювання галузей ніхто ще не відміняв, це також може бути ефективним інструментом подолання кризових явищ. 

Для зменшення впливу посередників на ринок використання вагонів асоціація «Український клуб аграрного бізнесу» запропонувала «Укрзалізниці» внести певні зміни до процедури проведення аукціонів із розподілу вагонів УЗ.

Серед них — вимога протягом 3-5 діб після визначення переможця аукціону зафіксувати конкретні станції відправлення та призначення, з яких планується відвантаження та приймання зерна у вагонах УЗ, і надалі не змінювати ці станції.

Ця вимога буде стимулювати до участі в аукціонах лише компанії, які мають реальні обсяги зерна на конкретних елеваторах, а не до участі у аукціонах посередників. У теорії така умова створить проблеми для окремих посередників, які не мають діючих домовленостей з власниками зерна і наперед не знають, з якого елеватора будуть відвантажувати зерно. Це значно обмежить кількість учасників торгів, зменшить конкуренцію на аукціонах і, можливо, призведе до здешевлення вагонів УЗ.

Втім, на практиці це спричинить кілька операційних проблем для самих учасників зернового ринку.

По-перше, елеватори змінюють дати відвантаження або коригують дати через виробничі причини. Наприклад, перебої з електропостачанням, поломки обладнання, погодні умови тощо.

Деякі компанії ведуть закупівлю зерна на великій кількості елеваторів і в процесі організації змінюють пункти відвантаження через низку операційних питань. 

По-друге, можливі проблеми с узгодженням приймання вантажу в морських портах — не всі термінали та морські порти готові підтвердити приймання вантажу на конкретну дату з горизонтом 20-30 днів, а за збільшення горизонту проведення аукціонів до 2-3 місяців це взагалі стане неможливим. 

У результаті в привілейованому становищі опиняться компанії, які мають власні елеватори та морські термінали (це приблизно 4-7 компаній). Тільки вони у змозі гарантувати відвантаження в конкретну дату з горизонтом 20-30 діб. 

Це суперечить принципам конкуренції, коли УЗ зміною умов проведення аукціонів обмежує участь у аукціонах окремих учасників зернового ринку, навіть якщо це посередники.

Також потрібно розуміти діючий статус АТ «Укрзалізниця». Компанія не створювалась для надання фінансової чи іншої допомоги окремим галузям чи компаніям. Для цього ми маємо низку профільних міністерств, які повинні опікуватися розвитком окремих галузей і економіки держави в цілому та надавати адресну державну допомогу. АТ «Укрзалізниця» — це державна компанія, яка працює за принципом самоокупності, при цьому наш акціонер, Кабінет Міністрів України, щорічно ставить фінансові завдання під час затвердження фінансового плану.

Впровадження зазначених змін до умов проведення аукціонів зменшить доходні надходження УЗ від використання власного вагонного парку.

Спроби «вирішити проблеми» окремих галузей через зміну правил на державному підприємстві — це ознака мислення категоріями далекого минулого, коли «Укрзалізниця» була монополістом у всьому. Станом на сьогодні УЗ має частку на ринку використання вагонів-зерновозів лише приблизно 27%. УЗ — лише один із гравців на ринку, і надання переваги комусь одному за рахунок УЗ не вирішує проблем ринку. Лише згенерує збитки державної компанії.

Тому пропозицію УКАБ щодо нових умов проведення аукціонів на вагони ми, звісно, вивчимо та надамо відповідь. Але, на мою особисту думку, найбільш дієвим заходом в обмеженні впливу посередників на ринок використання вагонів стало б залучення самих елеваторів до планування та організації відвантаження зерна залізницею, без участі експедиторських компаній.

Якщо б замовником перевезення/вантажовідправником зерна виступав елеватор, на якому зберігається зерно, це значно покращило б процес планування та організації перевезення. Тому вважаю, що учасникам зернового ринку потрібно розглядати такий варіант організації відвантаження зерна.

АТ «Укрзалізниця» завжди відкрита до діалогу з бізнесом і докладає максимум зусиль для покращення виробничих показників та якості послуг. Маємо гарні новини для українських аграріїв: УЗ планує у жовтні перевезти в експортному сполученні більше 3 млн т зернових вантажів.

Далі буде…

Валерій Ткачов, заступник директора департаменту комерційної роботи АТ «Укрзалізниця» 

Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.