Як отримати експортну ліцензію для торгівлі агропродукцією: покрокова інструкція

22 січня 2024, 06:43 5177
Сергій Педак

2023-й став роком великих випробувань для експорту агропродукції з України, оскільки країна зіткнулася з низкою серйозних політичних та економічних викликів. Ці складнощі значно вплинули на сферу агроекспорту, створюючи низку перешкод, які ускладнили й так непростий процес експортування. У таких умовах питання отримання експортної ліцензії набуло особливої актуальності.

Переваги експортних ліцензій

Завдяки цим ліцензіям українські виробники могли легалізувати та спрощувати процес вивезення своєї продукції на зовнішні ринки. Отримання такої ліцензії є ключовим елементом, що допомагає дотримуватися міжнародних та національних нормативів, сприяє встановленню довірчих відносин з іноземними партнерами, а також дає можливість українським аграріям розширювати свої ринки збуту попри політичні та економічні турбулентності.

У цьому контексті процес отримання експортної ліцензії стає не тільки юридичною необхідністю, а й стратегічним кроком, який може сприяти стабільності та розвитку українського аграрного сектору в умовах глобальних викликів.

Урядом було розроблено нові правила експорту агропродукції, які затверджені постановою Кабінету Міністрів України «Про реалізацію експериментального проекту з верифікації суб’єктів агропромислового комплексу в умовах воєнного стану» та «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2022 року №1466» від 31.10.2023 р., якими запроваджено ліцензування експорту на окремий перелік продукції включно із зерновими та олійними культурами.

Згідно з новими правилами, аграрна продукція з кодами УКТЗЕД, як-от пшениця, жито, ячмінь, овес, кукурудза, соєві боби, насіння ріпаку, насіння соняшнику та інші, підлягає ліцензуванню.

Що потрібно для отримання експортних ліцензій

Щоб отримати ліцензію на експорт товарів в Україні, заявник суб'єкт зовнішньоекономічної діяльності повинен подати такі документи до Міністерства економіки України:

  1. Заявку на видачу ліцензії за формою, затвердженою наказом Міністерства економіки України від 09.09.2009 р. №991.
  2. Лист-звернення щодо оформлення ліцензії з гарантією сплати державного збору за її видачу.
  3. Засвідчену копію свідоцтва про державну реєстрацію.
  4. Засвідчені копії зовнішньоекономічного договору (контракту), всіх додатків та специфікацій до нього.
  5. Оригінал експертного висновку з визначенням країни походження та коду товару відповідно до УКТЗЕД, який видається Торгово-промисловою палатою України або регіональною торгово-промисловою палатою.
  6. Чинне свідоцтво платника податку на додану вартість.
  7. Довідка про відкриття банківського рахунку нерезидентом (покупцем товару) з перекладом на українську мову, який може бути завірений керівником підприємства.

Які важливі речі варто знати про процедуру видачі ліцензії

  1. Заявка на видачу ліцензії вважається поданою з дня її реєстрації в Міністерстві або уповноваженому органі, про що робиться відповідний запис у журналі реєстрації.
  2. Ліцензія видається, якщо ви подали платіжне доручення з оригінальною відміткою банку про сплату державного збору за видачу ліцензії у розмірі, установленому Кабінетом Міністрів України.
  3. Термін видачі ліцензії становить не більше 10 робочих днів з дати отримання заявки.
  4. Ліцензія видається на основі зовнішньоекономічного договору (контракту), який укладений суб'єктом зовнішньоекономічної діяльності та його іноземним контрагентом. 

Це означає, що ліцензія пов'язана із конкретним договором, який регулює експорт певного товару чи товарів.

Особливості експорту агропродукції до окремих країн

Важливо розуміти, що експорт аграрної продукції до Республіки Болгарія, Румунії, Словацької Республіки, Угорщини та Республіки Польща здійснюється з певними відмінними особливостями. 

Так, розгляд заявок на одержання ліцензій на експорт товарів за кодами згідно з УКТЗЕД 1001 99 00 00, 1005 90 00 00, 1205 10 90 00, 1205 90 00, 1206 00 91 00, 1206 00 99 00 до Республіки Болгарія, Румунії, Словацької Республіки, Угорщини та Республіки Польща здійснюється в 30-денний строк у порядку, встановленому Мінекономіки.

Видача ліцензій на експорт товарів до зазначених вище держав здійснюється на підставі погоджень, що надаються Мінагрополітики після двосторонніх консультацій з партнерами у 15-денний строк з дати одержання від Мінекономіки заявки на одержання ліцензій на експорт зазначених товарів без залучення суб’єкта зовнішньоекономічної діяльності у порядку міжвідомчого обміну інформацією. 

Підставою для відмови у видачі ліцензії на експорт цих товарів, крім передбачених законодавством, є отримання Мінекономіки від Мінагрополітики інформації про наявність підстав для відмови у видачі зазначеного у цьому абзаці погодження.

Таким чином, видача ліцензії на експорт агропродукції до Республіки Болгарія, Румунії, Словацької Республіки, Угорщини та Республіки Польща не тільки залежить від суб’єкта господарювання, а насамперед від домовленостей Мінагрополітики з партнерами.

Як отримати статус верифікованого агропідприємця?

Режим ліцензування експорту агропродукції не застосовується, якщо суб’єкт зовнішньоекономічної діяльності включений до переліку верифікованих суб’єктів агропромислового комплексу, які здійснюють експорт товарів, що класифікуються за кодами згідно з УКТЗЕД 1001, 1002, 1003, 1004, 1005, 1201, 1205, 1206 00, 1507, 1512, 1514 та 2306.

Цей перелік формується Мінагрополітики за результатами подання заявок суб’єктами зовнішньоекономічної діяльності.

До переліку верифікованих суб’єктів агропромислового комплексу можуть потрапити тільки ті суб’єкти, які вже здійснювали експортні операції до цього.

Порядок отримання статусу верифікованого суб’єкта агропромислового комплексу полягає у виконанні наступних кроків:

1. Реєстрація у Державному аграрному реєстрі та набуття статусу користувача:

  • Суб'єкт агропромислового комплексу має бути зареєстрованим у Державному аграрному реєстрі та набути статус користувача цього реєстру.

2. Відповідність критеріям:

  • Суб'єкт має бути зареєстрованим як платник ПДВ станом на 23 лютого 2022 р. та на дату формування електронного запиту програмними засобами Державного аграрного реєстру.
  • Суб'єкт не повинен мати податкового боргу за платежем «Пеня за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності, за невиконання зобов’язань та штрафні санкції за порушення вимог валютного законодавства».
  • Суб'єкт не повинен мати складений акт податкового органу щодо невстановлення місцезнаходження платника податків у зв’язку із неможливістю проведення перевірки щодо дотримання валютного законодавства.
  • Суб'єкт повинен здійснити операцію з експорту товарів з 23 лютого 2022 р. до 27 жовтня 2023 р., за якою було завершено банком валютний нагляд за дотриманням суб’єктом агропромислового комплексу установлених Національним банком граничних строків розрахунків за операцією з експорту товару.

3. Подання заяви:

  • Суб'єкт подає заяву, яка формується програмними засобами Державного аграрного реєстру, та додає до неї лист із банку щодо проведення успішної експортної операції у період з 23.02.2022 р. по 27.10.2023 р.

4. Підтвердження відповідності критеріям:

  • Реєстрація як платника ПДВ підтверджується відомостями від ДПС.
  • Відсутність податкового боргу підтверджується відомостями від ДПС.
  • Відсутність актів податкового органу підтверджується актуальною інформацією від ДПС.
  • Завершення валютного нагляду за операцією з експорту підтверджується листом від банку в довільній формі, копія якого додається суб’єктом агропромислового комплексу до заяви у сканованому вигляді програмними засобами Державного аграрного реєстру.

5. Розгляд заяви:

  • Рішення про включення, відмову у включенні, або виключення з переліку приймається Мінагрополітики протягом двох робочих днів з дати подання заяви.
  • Підставою для відмови у включенні до переліку є невідповідність хоча б одному з 4-х наведених вище критеріїв.

6. Прийняття рішення Мінагрополітики:

  • Після подання заяви Мінагрополітики приймає рішення про включення суб'єкта до переліку, відмову у включенні або про виключення з переліку протягом двох робочих днів з дати подання заяви.

7. Підстави для виключення суб'єкта з переліку:

  • Анулювання реєстрації платника ПДВ або наявність податкового боргу, про що повідомлено ДПС у порядку електронної взаємодії.
  • Наявність складених стосовно суб'єкта актів податкового органу щодо невстановлення місцезнаходження платника податків.

8. Оформлення рішення наказом:

  • Рішення про включення, відмову у включенні або виключення з переліку оформлюється наказом Мінагрополітики протягом двох робочих днів та набирає чинності наступного дня після його підписання.

9. Інформування через Державний аграрний реєстр:

  • Інформація про включення до переліку, відмову у включенні або виключення суб'єктів з переліку верифікованих суб'єктів відображається у програмних засобах Державного аграрного реєстру.

Таким чином, у агробізнесу є два варіанти для підвищення зручності торгівлі з іноземними ринками:

1. Оформлювати експортні ліцензії щодо кожного відповідного контракту.

2. Зареєструватися в Державному аграрному реєстрі та отримати статус верифікованого користувача.

Сергій Педак, керуючий партнер Юридичної компанії «ТИТАН», адвокат

Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.