Як агропідприємству підготуватися до перевірок контролюючих органів?

20 листопада 2025, 07:00 95
Сергій Пагер

Раптовий візит податкової, Держпраці чи Держекоінспекції — стрес для більшості власників бізнесу. Неоформлений працівник, відсутність первинної документації чи створення небезпеки для навколишнього середовища тягне за собою штрафи розмірами в десятки тисяч гривень. Ба більше, низка порушень може спричинити вимушене призупинення діяльності підприємства чи призвести до адміністративної та кримінальної відповідальності керівництва.

Тому пропоную до вашої уваги чекліст, як підготуватися до перевірок Державної податкової служби (ДПС), Держпраці та Держекоінспекції. Адже усунути недоліки завчасно вигідніше й дешевше, ніж хвилюватися перед візитами перевіряльників і платити штрафи.

Податкові перевірки 

Найпоширеніші помилки, яких припускаються агропідприємства:

  • відсутність первинної документації на операції (актів наданих послуг, видаткових накладних тощо);
  • неправильне визначення собівартості товару платниками ПДВ;
  • неточності у звітності;
  • приймання готівки за товар без касового апарата (РРО чи ПРРО);
  • недотримання умов перебування на конкретній групі ФОП;
  • наявність працівників, що не оформлені офіційно. 

Податкові перевірки можуть бути: 

  • камеральними (проводяться в приміщенні контролюючого органу та мають на меті аналіз правильності звітності);
  • фактичними (здійснюється за місцем діяльності підприємства, перевіряється дотримання законодавства про обіг готівки, розрахунки, ліцензування та належне оформлення найманих працівників). Зазвичай при фактичній перевірці органи ДПС під виглядом звичайних клієнтів та стандартного замовлення здійснюють контрольну закупку;
  • документальними (що мають на меті перевірку правильності сплати податків, зборів, заробітних плат та інших платежів). 
Документальні перевірки можуть бути: 

  • плановими (проводяться відповідно до плана-графіку податкових перевірок та з обов'язковим попереднім повідомленням власника агробізнесу);
  • позаплановими (у разі допущення порушень податкового законодавства), 
  • виїзними (за адресою бізнесу);
  • невиїзними (у приміщенні ДПС). 

Що варто зробити для підготовки до податкових перевірок?

  1. Систематизувати документообіг підприємства. Варто перевірити наявність договорів, актів, видаткових накладних на кожну операцію, правильність їх оформлення, підписи, печатки, дати тощо. Також проаналізуйте, чи маєте ви документи, що підтверджують право власності чи оренди земельної ділянки. Ще наполегливо раджу зберігати договори та чеки на куплений вами інвентар. 
  2. Перевірити правильність подання звітності, податкових накладних та зіставити дані в них із фінансовою звітністю. 
  3. Контролювати Електронний кабінет платника податків підприємства, а особливо розділи «Вхідні» та «Стан розрахунків з бюджетом». Якщо вам надійде повідомлення про перевірку чи податкове повідомлення-рішення щодо конкретного порушення, ви його не пропустите. Також раджу слати запит на отримання довідки про відсутність заборгованості. 
  4. Слідкувати за планом-графіком податкових перевірок на офіційному сайті ДПС. Так ви зможете підготуватися заздалегідь. 
  5. Постійно контролюйте новини та важливі оновлення. Так ви зможете адаптуватися до змін, наприклад, якщо для вас наявність касового апарату стала обов'язковою, встановите його своєчасно. І оберете систему оподаткування, яка є оптимальною. 
  6. Оформлюйте своїх найманих працівників з першого дня прийняття на роботу. Інакше ризикуєте отримати штраф від 80 тисяч гривень та позови від незадоволених осіб. Пам'ятайте, що ви є їхнім податковим агентом, тобто маєте подавати за них звітність та сплачувати податки. Також нарахування єдиного соціального внеску є вашою відповідальністю. 
  7. Зверніться за правничою допомогою. Це дозволить вам зосередитися на розвитку й масштабуванні бізнесу, поки юристи перевірятимуть відповідність діяльності вашого підприємства законодавству. Крім того, постійна співпраця з перевіреним фахівцем допоможе зорієнтуватися в разі раптового візиту органів ДПС за адресою бізнесу. 

Перевірки Держпраці 

Найбільш поширене порушення з-поміж власників агробізнесу  допуск до роботи працівників, що не оформлені офіційно, чи прикривання трудових відносин іншими форматами співпраці (наприклад, договором надання послуг). Прагнення заощадити на податках може призвести до штрафів від 80 тисяч гривень за кожного неоформленого працівника. 

Також метою перевірки Держпраці є контроль за дотриманням законодавства про охорону праці, а саме чи дотримано вимог техніки безпеки, і чи є відповідні журнали на робочому місці. Ще потрібно слідкувати за тим, щоб працівники пройшли медогляд перед прийняттям на роботу та мали медичні книжки. 

Передбачено 2 види перевірок Держпраці  планові та позапланові. З огляду на воєнний стан, планові нині не проводяться. А позапланові перевірки можливі у таких випадках:

  • за заявою працівника чи профспілки;
  • у разі невиконання роботодавцем приписів органу Держпраці;
  • за зверненням військової адміністрації;
  • за рішенням суду;
  • за настання аварії чи смерті особи на підприємстві через нещасний випадок;
  • за дорученням Прем’єр-міністра України;
  • за звернення фізособи про порушення, які завдали шкоди її правам, законним інтересам, життю чи здоров'ю, навколишньому середовищу або безпеці держави. 

Після 2022 року позапланові перевірки проводяться за екстрених випадків чи наявності небезпеки на підприємстві. Недотримання вимог законодавства про працю може тягнути за собою адміністративну чи кримінальну відповідальність конкретних посадових осіб. 

Як підготуватися до перевірки Держпраці?

  • Перевірте кадрову та бухгалтерську документацію по працівниках. Також організуйте медогляд для них, якщо ви цього не зробили раніше. 
  • Проведіть інструктаж на випадок перевірки. 
  • Визначте тих працівників, хто буде відповідальним за супроводження перевірки. 
  • Перевіряйте плани перевірок на наступний рік на сайті Держпраці (зазвичай їх публікують до 1 грудня).
  • Скористайтеся професійною правничою допомогою для перевірки правильності оформлення кожного працівника. 

Перевірки Держекоінспекції 

Агробізнес є дотичним до навколишнього середовища та потенційно може заподіювати шкоду природі, а тому підлягає перевіркам Держекоінспекції (плановим чи позаплановим). Наприклад, при використанні добрив можуть бути надмірні викиди шкідливих газів в повітря. 

Ціль таких заходів — контроль за дотриманням законодавства про охорону навколишнього природного середовища та за раціональним використанням природних ресурсів. 

Власник бізнесу не має чинити перешкоди інспекторам при здійсненні перевірки, повинен надати на їх вимогу всі необхідні документи та виконати всі вказівки. 

Планові перевірки проводяться відповідно до графіку, що публікується на сайті Держекоінспекції. А позапланові — у таких випадках:

  • за ініціативою підприємства; 
  • у разі звернення фізичної особи, якій діяльність агробізнесу спричинила шкоду;
  • за настання нещасного випадку;
  • за рішенням суду;
  • у разі звернення органу місцевого самоврядування;
  • у разі необхідності виконання приписів за результатами попередньої перевірки;
  • за неподання обов'язкової звітності чи виявлення помилок у ній.  

Якщо проігнорувати вимоги перевіряючих та не усунути помилки, то, на жаль, можна зіткнутися із призупиненням діяльності агробізнесу.

Для підготовки до перевірки Держекоінспекції потрібно постійно слідкувати за вимогами законодавства про охорону навколишнього середовища та враховувати його при складанні бізнес-планів щодо вирощування певних культур. 

Найкращий спосіб проконтролювати відповідність діяльності свого бізнесу вимогам законодавства — делегувати це перевіреному фахівцю в галузі права. Тоді візити органів контролю не створюватимуть додатковий стрес і збитки.

Сергій Пагер, адвокат, засновник і керівник Адвокатського бюро Сергія Пагера та власник сільськогосподарського підприємства ТОВ «ЛЕНДЛОРД ЮКРЕЙН»

Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.