Водії в агро: як бізнес переосмислює цю категорію співробітників

08 травня 2023, 07:00 3775
Дмитро Лєбєдєв

До 2022 року цінність посади водія в агрокомпаніях була меншою, ніж агронома чи механізатора, і від цього будувалась відповідна кадрова політика. Але після повномасштабного вторгнення ситуація почала змінюватись: складнощі в логістиці, обмеження в експорті, потреба в надійних кадрах змусили бізнес переосмислити цей напрям.

На початку 2023 року ми проводили дослідження серед 6-ти найбільших українських агрохолдингів у межах проєкту Agrohub HR360 Benchmarking та аналізували дохід водіїв за 2022 рік, як він формується залежно від виду робіт, в яких випадках бізнес обирає аутсорс тощо.

З чого складається дохід водіїв

Близько 60% водіїв на ринку отримують комбіновану оплату, (оклад та відрядна частина за виконані роботи) і, відповідно, решта 40% працюють без фіксованої оплати. Як і у механізаторів, оклад займає у структурі доходу водіїв близько 33%. 

Відрядна частина платиться згідно розцінки за перевезення однієї тонни вантажу на відповідний кілометраж, при цьому враховується вантажопідйомність автомобіля. Третина учасників нашого дослідження у 2022 році підняла розцінки в середньому на 17%. Збільшилось навантаження на логістичний напрям, компанії купували зерновози, продукція почала експортуватись більшою мірою вантажними автомобілями, враховуючи обмеження морських та залізничних шляхів. Особливо це стосується західного регіону, який знаходиться ближче до кордону з ЄС. Також деякі компанії наймали більше водіїв (втім, слід врахувати, що близько 10% водіїв було мобілізовано). За результатами дослідження Agrohub HR360 Benchmarking, чисельність персоналу у 2022 році складала від 1 до 10 осіб на 10 тис. га залежно від категорії водія.

Бонус водії також отримують, але не у всіх компаніях та досить невеликий, до 1000 грн щомісячно. Тут така сама «стримана» політика бонусів, як і серед механізаторів.

Які водії отримують найбільше грошей

Робота водія вантажного автомобіля є найбільш оплачуваною порівняно з іншими категоріями, його місячний дохід без урахування бонусів складає в середньому 20 тис. грн. Інші категорії  це водій-заправник, який отримує 18 тис. грн, та водій легкового автомобіля / автобуса — це найменш оплачувана посада (14 тис. грн).

Поглиблюючись у вантажний напрям, ми структурували види робіт, що виконують ці водії. Перший — це ресурси ТМЦ (товарно-матеріальні цінності), тобто підвезення насіння, добрив, ЗЗР, води тощо. Відповідно до виробничих процесів це найбільший шматок роботи і займає близько половини доходу водіїв. Більшість компаній розвозять ТМЦ самостійно, не наймаючи аутсорс. 

Залежно від ситуації ТМЦ можуть підвозити як водії, так і механізатори, для них це є додатковою працею. На мій погляд, обидві категорії співробітників варто розглядати у комплексі, оскільки у них є деякі спільні види робіт (з однаковою розцінкою), і загалом їхні задачі щільно пов’язані. 

Другий вид робіт — перевезення врожаю з поля на елеватор або тік, що складає близько 15% доходу водіїв. Проте, оскільки це короткочасний сезонний період, більшість компаній не тримають для цього відповідну кількість власних співробітників та техніки, аби вони не простоювали решту часу без роботи. 90% компаній користуються аутсорсом.  

Серед інших функцій вантажного напряму — вивезення готової продукції, коли готове оброблене насіння транспортується з елеватора до порту або до фінального покупця. На це також дуже високий відсоток найму. 

Загалом логістичні процеси великою мірою залежать від масштабів компанії. Наприклад, найбільші гравці на ринку мають окремий логістичний бізнес та надають послуги іншим підприємствам у міжсезоння.

Як корелюються вантажопідйомність автомобілів, дистанції та розцінка

Розцінка також залежить від вантажопідйомності автомобіля. Водії на машинах до 6 т отримують в середньому 15 тис. грн, 6-16 т — 20 тис. грн, а більше 16 т  23 тис. грн. Чим більший автомобіль, тим більше зазвичай дистанція, тут є певна логіка. Великовантажні авто також потребують більшої кваліфікації та досвіду від водія. Відмітили, що водії найлегшої категорії частіше виконують додаткові роботи, пересаджуються на легкові авто тощо.

В окремих випадках розцінка може залежати від самого вантажу. Наприклад, у соняшнику великий обсяг, але мала вага, тому в деяких компаній за його перевезення оплата вища, в інших немає такого розділення. 

Але загалом водії здебільшого прив’язані до певної категорії вантажного авто, пересідають нечасто. І якщо у механізаторів такого обмеження практично немає, то водіям треба мати відповідні водійські категорії та сертифікації залежно від вантажопідйомності авто, тому універсальність співробітників тут не дуже практикується.   

На мій погляд, переосмислення та збільшення цінності водіїв у кадровій системі — це добре для ринку, адже логістичні виклики потребують залучення більш професійних та мотивованих людей, ніж у мирний час. І системний аналіз їхніх робочих процесів у конкретних умовах кожного бізнесу — це важіль, що стабілізує логістичний напрям.

Дмитро Лєбєдєв, керівник Agrohub HR360 Benchmarking


Для довідки: дослідження доходу водіїв за 2022 Agrohub HR360 Benchmarking було проведено компанією Agrohub протягом січня-лютого 2023 р. серед шести найбільших українських агрохолдингів.

Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.