Майже щотижня спілкуюсь з агровиробниками, які найболючишими питаннями визначають відсутність можливості взяти дешеві кредитні кошти, побори силовиків, високу вірогідність рейдерських захоплень, непрозорий механізм отримання дотацій. З жалем згадують механізм автоматичного повернення ПДВ, який дійсно майже всіх влаштовував. Натомість розрекламовану державну підтримку аграріїв вважають лише владним піар-ходом. До того ж, невдалим...
Немає у провладної команди повного розуміння, що ця підтримка має надаватись саме тим, хто реально її потребує. Що стосується того, хто в цьому році отримав бюджетні гроші, — поки сказати важко. Інформація щодо отримувачів ретельно приховується, але ми моніторимо ситуацію. Запити у відповідні структури вже подані — і при нагоді обов’язково оприлюднимо прізвища і назви компаній, які її отримали.
Не легалізовано сімейні ферми, відсутня ефективна стратегія залучення до легального ринку 4,5 млн одноосібних господарств. Можливо, наступного року запрацюють закони, які вже були прийняті у Верховній Раді, але, дивлячись на те, як держава допомагає аграріям цього року, в це не дуже і віриться.
Маємо велику проблему з логістикою. Вартість та затримки у доставці «Укрзалізницею» аграрних вантажів не залишають вибору аграріям, окрім запуску приватної тяги. Потрібно значно збільшити кількість вагонів для повноцінного перевезення сільськогосподарської продукції в порти та на елеватори.
Невизначеність питання з відкриттям нових ринків штормить ціни на сільськогосподарську продукцію. І хоча від зовнішніх факторів це залежить лише частково, але сьогодні також маємо монополістів всередині країни. Вони вже побудували собі логістичні потужності та диктують відповідні ціни. Куди дивиться Антимонопольний комітет — незрозуміло, адже жоден не надав обґрунтування на підвищення ціни, наприклад, при оренді за використання вагонів для перевезення зернових.
Дуже зарегульована та важкодоступна можливість отримати часткову компенсацію вартості придбаної сільськогосподарської техніки та обладнання.
Трохи заспокоїлась влада в намаганні відкрити ринок сільськогосподарської землі. Зрозуміло, адже це тільки ще більше знизить рейтинг порошенківської команди. Впевнений: до кінця виборчих перегонів питання так і залишиться на нинішньому рівні.
Змінити ситуацію в аграрному секторі зможе тільки нова влада та нова команда. Лише після зміни президента та з приходом нової команди можна буде розуміти, як наступні 5 років розвиватиметься аграрний сектор.
Моя порада аграріям — щодо нової аграрної політики потрібно півроку перечекати. Лише після виборів буде розуміння бюджетної політики та розподілу державної підтримки. Це також відбиватиметься і на аграрному секторі. Раджу визначитись з конкретними кандидатами та не стояти осторонь виборчих процесів.
Вадим Івченко, народний депутат України, заступник голови Комітету з питань аграрної політики та земельних відносин ВРУ
Для довідки: Асоціація «Український клуб аграрного бізнесу» і агенція UCABevent 12 грудня проведуть X Міжнародну конференцію «Ведення агробізнесу в Україні» — підсумковий захід, що визначить зміни в умовах ведення аграрного бізнесу в Україні у 2018 році: макроекономічні, регуляторні, законодавчі, а також визначить тренди, оцінить ризики і перспективи на 2019.
В рамках конференції «Ведення агробізнесу в Україні» Вадим Івченко візьме участь у панельній дискусії «Чим стане рік виборів для АПК?» .
Учасники конференції отримають відповіді на такі запитання:
Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.