Сертифікуємо урожай та насіння згідно нового закону

14 серпня 2019, 12:50 4936
Наталія Грюнвальд

Оцінка якості насіння (посівні показники) встановлюється шляхом проходження сертифікації. Механізм сертифікації, як ми знаємо, впродовж останніх років трансформувався і продовжує цей рух.

Підставами для таких змін є: конкуренція на ринку насіння між постачальниками та виробниками; запит на якість від товаровиробника; сертифікація як інструмент управління якістю та встановлення довіри між постачальником і його споживачем.

Органи сертифікації

Всього є 2 органи, офіційно працюючі станом на серпень 2019 року, тобто це органи, які уповноважені та мають підтверджені компетентності окремо як орган сертифікації та у структурі акредитовані лабораторії:

- ОС «АГРОСЕРТ» (приватний);

- ДП «Державний центр сертифікації та експертизи сільськогосподарської продукції» (державний).

Одразу зверну увагу, що лабораторії, які є філіями у структурі органів сертифікації чи залучаються на підряді, акредитацію проходять окремо та формуються окремі відкриті офіційні переліки Національним агентством з акредитації України.

Перелік випробувальних лабораторій доступний у Реєстрі акредитованих ООВ.

При цьому по кожній лабораторії є вказівка на терміни акредитації, сферу досліджень, контактні дані тощо.

Роблю фокус на цьому питанні, оскільки з практики є ряд закономірностей:

- купив насіння, перевірив у «якійсь» лабораторії, показники не збігаються, починаємо «розбір польотів» і т.д.;

- купив насіння, зробив повторний аналіз зі зразка, який сам покупець (чи, можливо, його найкращий агроном, але аж ніяк не атестований аудитор з сертифікації) відбирав, тобто не зі зразка, як середньої проби, і яка продовжує зберігатися у суб’єкта насінництва/постачальника.

Ланцюжок таких ситуацій можна продовжувати, та результату як такого немає для жодного учасника:

- спершу розбираються постачальник та товаровиробник (клієнт);

- потім з’ясовують, хто і як проводив первинний аналіз, повторний, чи залишився відібраний для зберігання зразок тощо.

Тобто час втрачено, «осад» у клієнта залишається.

 Що потрібно враховувати

Тому є речі, які потрібно враховувати і дотримуватися і постачальнику, і покупцю, і органам сертифікації:

1. Відбір проб, проведення польового інспектування здійснюють виключно аудитори із сертифікації (агрономи-інспектори), які атестовані, проходять підвищення кваліфікації та внесені у Реєстр аудиторів із сертифікації (агрономів-інспекторів). Інформація оновлена і доступна на 31.07.2019 за посиланням.

2. У відборі проб головним є відбір повноважним суб’єктом та згідно методики відбору.

3. Логістика/транспортування зразка не впливає на якість та час аналізу.

Цінність аналізу — професійність персоналу, оснащення лабораторії, дотримання методики аналізу.

4. Оцінку показників та аналізи якості насіння проводити можна виключно у акредитованій лабораторії.

5. Протокол лабораторії не створює юридичних наслідків і не є підтвердженням якості насіння.

Якщо акредитована лабораторія не має узгоджених з органом сертифікації методів, прийомів, політик якості та не інтегрована у систему якості органу сертифікації, протокол такої лабораторії не є офіційним документом ні для видачі сертифікату, ні аргументом/доказом у спірних питаннях.

6. Польове інспектування насіннєвих посівів проводять аудитори із сертифікації та саме вони підписують та видають акти польового оцінювання.

Органи сертифікації виконують функції: прийняття та перевірка документів згідно переліку, видача повідомлень, рішень, сертифікатів.

7. Повторне тестування насіння здійснюється з проби, відібраної виключно аудитором з сертифікації при первинному відборі проб з партії, яка подавалася на сертифікацію.

Зокрема, слід враховувати для проведення повторного аналізу на показники: чистоти, схожості насіння тощо.

Запитання, які варто ставити органу сертифікації

Основні завдання У СФЕРІ ЯКОСТІ, зокрема:

- відповідність усім вимогам роботи згідно закону та державних органів, що регламентують діяльність;

- способи забезпечення якості та надійності досліджень;

- закріплена особиста відповідальність співробітників;

- способи відстеження та контролю за рівнем якості виконуваних досліджень і клієнтського сервісу;

- постійне поліпшення системи менеджменту якості, підвищення рівня кваліфікації та професійної підготовки персоналу;

- забезпечення незалежності системи якості від впливу зовнішніх і внутрішніх факторів;

- чи виступає керівництво гарантом реалізації політик якості органу.

На старті нового посівного сезону та при зборі урожаю бути поінформованим про ситуацію повністю та мати достовірні дані — найкращий спосіб уникнути непорозумінь та не втрачати час.

Наталія Грюнвальд, керівник ОС компанії «АГРОСЕРТ»

Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.