Не ліжкомісцем єдиним, або Що ще запропонувати туристу в садибі

21 січня 2022, 07:49 1194
Сергій Толстіхін

Останніми роками в Україні спостерігається якщо не бум, то як мінімум непоганий розвиток сільського зеленого туризму. Відкриваються нові садиби, розробляються туристичні маршрути, територіальні громади приймають стратегії свого розвитку і майже всі вписують туди розвиток туризму. Досить модним явищем є так званий дауншифтинг, тобто певне переселення міської молоді в села.

Сільська зелена садиба насамперед асоціюється з основною послугою — нічлігом. Часто цю послугу супроводжує харчування. Але чи можна обмежитись лише цими двома послугами? Абсолютно ні, адже можна запропонувати туристу додаткові опції в садибі та підняти «середній чек» мінімум у 2-3 рази.

Перше, що би я радив зробити усім власникам садиб, — проаналізувати потенційні цільові групи туристів. Тобто зробити певну категоризацію груп туристів, визначити їхні типові потреби і подумати, як їх задовільнити.

Ось приблизний перелік різних цільових груп:

  • самотній турист;
  • закохана пара;
  • сім’я з дітьми;
  • компанія друзів;
  • шкільна група;
  • група туристичної агенції;
  • люди похилого віку;
  • іноземний турист;
  • піший або велосипедний мандрівник;
  • етнографічний турист;
  • корпоративні туристи.

Не буду аналізувати кожну з груп, але якщо до вас часто заїжджають школярі, то їм потрібно запропонувати недорогу сувенірну продукцію (батьки завжди дадуть гроші на сувеніри), тоді як компанії друзів або туристів похилого віку неодмінно «зайде» дегустація локальних смаколиків і алкоголю.

Що можна запропонувати туристам?

Очікування заселення. Ще до того, як турист формально став вашим клієнтом і оселився в садибі, можна йому запропонувати ряд послуг:

  • трансфер;
  • душ і сніданок;
  • туристичний маршрут;
  • прокат велосипедів тощо;
  • збирання грибів, ягід, трав;
  • фотозона, фотосесії.

Проведення часу:

  • вуличні шахи та шашки;
  • стрільба з лука, пневморушниці;

  • футбол, волейбол, бадмінтон;

  • повітряні змії;

  • настільні ігри;

  • майстер-класи;

  • прогулянки на конях, на возі;

  • риболовля.

Харчування. Спочатку декілька фактів про харчування в туризмі:

  • їжа є однією з найбільш улюблених атракцій туриста;

  • регіональна кухня все частіше стає основним мотивом приїзду туриста;

  • гастрономічний туризм не має сезону;

  • охоплює всі вікові групи туристів.

Отже, які види послуг із харчування можна запропонувати:

  • сніданки;
  • обіди/вечері для гостей;
  • комплексні обіди для туристичних груп;
  • дегустаційні сети, алкогольні дегустації;
  • локальна продукція.

Продажі в садибі:

  • сувенірна продукція (магніти, чашки, термоси, брелоки тощо);
  • сушені фрукти, овочі, гриби, суміші, горіхи;
  • варення, соління, мед;
  • товари народних ремесел.

Сергій Толстіхін, експерт з розвитку туризму в громадах, власник садиби «Дім мандрівника»

Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.