Що робити бізнесу на порозі світової кризи: 8 порад

13 березня 2020, 10:00 1718

Світ пройшов багато криз на різних континентах і в різних країнах. Та, незважаючи на це, в лютому 2020 р. світові фондові ринки прагнули до чергових історичних рекордів. Але після будь-якої кризи буде зростання.

Таку думку висловив заступник виконавчого директора МВФ Владислав Рашкован.

Він зазначив, що після будь-якої кризи слідує зростання — така природа ринків.

«Але не варто все ж забувати і про «ефект того, хто вижив». Аналізуючи динаміку акцій компаній навіть в ці дні, ми все ж говоримо про компанії, які пройшли попередні кризи, забуваючи про тисячі компаній, які саме у період катаклізмів чекало банкрутство», — розповів експерт.

Рашкован зазначив, що криза — це момент змін. Ті, хто зможуть швидко адаптуватися, зможуть його пройти і в майбутньому «серфити на хвилях майбутнього зростання».

Отже, що ж варто робити бізнесу в умовах швидко назріваючої кризи.

1. Чекайте і готуйтеся до гіршого сценарію: багато компаній вже побачили падіння продажів. Це буде тривати, в тому числі через поведінку ваших споживачів. Перегляньте свої плани продажів у бік зниження. Чекайте розривів у ланцюжках поставок — вони неминучі, особливо якщо ви залежні від експортно-імпортних операцій.

2. Розробіть і протестуйте процедури роботи з клієнтами і співробітниками віддалено — чи зможете ви підтримувати своїх клієнтів і роботу компаній в умовах жорсткого карантину? Скасуйте непотрібні міжнародні поїздки — це вже робить більшість компаній, і як мінімум 2-3 місяці це ще триватиме. Навчіться комунікувати через Skype, Zoom, Cisco. Це дуже важливо — логістика дуже постраждає в наступні кілька місяців.

3. Готівка — ключ до спокою. Постарайтеся мати достатній запас грошей на рахунках для ведення свого бізнесу. Плануйте запаси, виходячи з переглянутих планів грошового потоку, про які я говорив в п. 1 і 2. Розробіть план на випадок екстрених ситуацій — чи буде вам де взяти гроші? Подумайте над скороченням непотрібних і необґрунтованих витрат своїх компаній — повернетеся до них після кризи.

4. Фондування — доступ до кредитів і фінансування може незабаром значно погіршитися, незважаючи на спроби НБУ відновити кредитування. Банки будуть дуже обережні. Рекомендую, по-перше, піти поглянути в очі своєму банкірові — вам дуже потрібна буде його допомога в наступні місяці. Обговоріть з ним відкриття/відновлення /розширення кредитних ліній. Особливо рекомендую це зробити, якщо банкіри — міжнародні (як мінімум перевірте, що вони будуть піднімати слухавку у відповідь на ваш дзвінок). Менеджерам компаній також рекомендую піти до своїх акціонерів — дізнайтеся, чи готові вони фінансувати ваш бізнес протягом декількох кварталів у разі провалів продажів або відмови банків. Не розраховуйте на залучення нових грошей — вони зараз всі в золоті й американських казначейських зобов'язаннях.

5. Перевірте, чи не занадто у вас роздутий штат — так, це боляче, але криза призводить до звільнення частини людей. Робиться це часто в тому числі для того, щоб компанії під час кризи могли вижити й у майбутньому повернутися знову до найму. Нерозумно всім разом йти на дно. Зараз саме час підійти критично до цього питання.

6. Відкладіть не 100% обов'язкові капітальні інвестиції — знову-таки в період високої невизначеності та турбулентності не на часі хизуватися тим, що незважаючи на кризу ви можете продовжувати щось будувати. Але при цьому не зупиняйте ключові проєкти (особливо якщо запас готівки комфортний), які можуть створити для вас конкурентні переваги в період і після кризи. Але приймайте такі рішення тільки на тверезу голову і бажано разом із фінансовим директором.

7. Плануйте свою роботу з думкою, що криза — не на один тиждень. Оптимістичні сценарії припускають нормалізацію роботи бізнесу по всьому світу і міжнародної торгівлі до кінця другого кварталу 2020 року. Це в разі, якщо в Європі, США і Південно-Східній Азії зможуть зупинити поширення коронавірусу. А якщо ні? Рівень невизначеності дуже високий. Рівень волатильності — також. Ситуація може почати погіршуватися, і показники бізнесу будуть погіршуватися протягом усього 2020 року. Будьте до цього готові.

8. Ну і останнє — криза — це в тому числі й можливість. Можливість для тих, хто, за словами Талеба, не опиниться крихким і не зламається під стресом. Такі компанії в період хаосу знаходять нові можливості й фактично посилюються від непередбачених і небажаних зовнішніх факторів. Але таким антикрихким компаніям потрібна «опціональність», мобільність і гнучкість, як в управлінні, так і у відповідних стратегіях.


AgroPortal.ua за матеріалами НВ