Чому після війни попит на агротуризм збільшиться

18 травня 2022, 07:30 3122
Анна Куценко

Більшість українців доволі оптимістично налаштовані щодо відбудови країни після війни, тобто після нашої перемоги. Експерти вважають, що потрібно близько п’яти років на повну відбудову країни.

 Загалом плани про відбудову об’єднують і дають відчуття згуртованості та рішучості.

Туризм входить у першу трійку галузей за величиною створених доходів у світі

Під час війни на карті України і Київщини зокрема з'явилось безліч міст та громад, які незламно і героїчно чинили і чинять спротив агресору. Маріуполь, Чернігів, Харків, Буча, Гостомель, Ірпінь, Бородянка та багато інших міст і громад. Ними вже зараз пишаються ті, хто там ніколи не був. І українці й іноземці захочуть побувати у місцях, де російські злочинці чинили звірства, а наш народ героїчно виборював свободу.

Такі прагнення можна сприймати як бажання пригорнутися до країни, відчути цінність, яка для кожного з нас значно піднялась за ці страшні дні війни.

Війна росії проти України викликає побоювання, що іноземці до нас тепер не поїдуть ще дуже довго. Однак у світі є багато прикладів, коли після масштабних конфліктів країни швидко відновлювалися і ставали по-новому привабливими для гостей.

Потрясіння, спричинені війною, вносять великі зміни і залишають глибокі рани, створюється нова спадщина, а постконфліктний «туризм пам'яті» з часом змішується з іншими напрямками — культурним, гастрономічним, спортивним, гірським, морським, зеленим та іншими видами туризму.

Київщина — потужний туристичний магніт

На Київщині сільський туризм має достатній потенціал та всі можливості для успішного й сталого розвитку — унікальний природний комплекс, сприятливий клімат, родючі землі, гостинність місцевих жителів, об’єкти відпочинку у сільській місцевості: садиби, селянські та фермерські господарства, річки, ставки тощо.

У нас є і своє море (Київське водосховище), і свої Карпати (ландшафтний заказник Васильківські Карпати), унікальні парки і заповідники, Чорнобильська зона відродження, дивовижні місця сили на схилах Дніпра, каньйони і ще багато-багато туристично привабливих цікавинок.

В умовах світової пандемії позиції внутрішнього туризму значно посилились: сільський зелений туризм та його різновиди набирали все більшої актуальності. А враховуючи сьогоднішні реалії, ми радимо власникам садиб та фермерам оперативно вивчити попит, підготувати цікаві пропозиції, ефективно рекламувати, налагодити якісний сервіс за помірними цінами, співпрацювати з туроператорами.

Так чи інакше сільським домогосподарствам у сфері зеленого туризму доведеться диверсифікувати свою діяльність — виробляти сільськогосподарську продукцію, надавати гастрономічні та послуги гостинності, продавати нові знання та емоції про сільський розвиток, природу, екологію, ландшафт тощо. 

Вибагливість туристів до сучасного інфраструктурного облаштування, спектру послуг та сервісу навіть у сільській місцевості з кожним роком зростає, тому власникам садиб варто невпинно розвивати та удосконалювати свій бізнес відповідно до вимог сьогодення, підвищувати свій професійний рівень і рівень персоналу, дбати про безпеку туристів.

Саме тому ще минулого року за ініціативи Київської обласної державної адміністрації під парасольковим брендом «Дороги вина та смаку України» згідно стандартам ЄС була створена і успішно почала працювати мережа організованих еногастрономічних туристичних маршрутів Київської області. Її основні об’єкти тяжіння — гастрономічні локації, а саме — ресторани, виробники місцевої продукції, локації, що відкриті для відвідування, гастротуристичні комплекси тощо.

Створена проєктом система вирішує найважливіше питання, що постає перед приймаючою стороною: як поєднати найкращі пропозиції та знакові об’єкти регіону так, щоби зберегти й розвинути історичну, культурну, гастрономічну спадщину та зацікавити гостей відвідати Київщину і залишити гроші, отримавши якісні послуги й гарні враження. Саме такий досвід розбудови еногастрономічного туризму ми втілюємо в області.

Волонтерство, яке не має меж

Активісти еногастрономічного проєкту «Дороги вина та смаку України» з першого дня війни, у час найбільших випробувань для області, безкоштовно поставляли власну продукцію для оперативних потреб ЗСУ, лікарень, людей, що постраждали від війни.

У зруйновані міста та села було доставлено чимало різної гуманітарної допомоги. А пекарня «Витач», яка відкрилась вже після початку війни, під час найзапекліших боїв на Київщині продовжувала випікати хліб.

Об'єднавшись із рестораторами Києва та партнерами-волонтерами, учасники «Дороги вина та смаку України», створили потужну Гастро-Армію.

Нові туристичні тенденції

Київщина вже почала відновлюватись після ворожої навали, але потрібен час для повного розмінування області. Роботи з розмінування тривають.

Кожен день працівники ДСНС зіштовхуються з новими загрозами. На сьогодні вже виявлено та знешкоджено більше 30 тис. одиниць вибухонебезпечних предметів. Їх знаходять всюди: на дорогах, в будинках. Робота триває. Розмінування основних напрямків планують закінчити в травні.

Зрозуміло, що ми побачимо нові тенденції відпочинку в Україні, яким будуть віддавати перевагу наші громадяни після війни:

  1. зросте потреба в рекреаційному туризмі. Поїздки у рідні знайомі краї, ріст інтересу до традицій;
  2. українці будуть прагнути на власні очі побачити міста наших військових успіхів і місця, по-звірячому розстріляні ворогом

За час війни Росії проти України більш ніж 10 млн українців змушені були покинути свої домівки. Багато людей виїхало за кордон. Звісно, немає й мови про подорожі по країні з метою туризму в таких умовах.

Інтеграція в інше середовище так чи інакше передбачає занурення у побут, вивчення мови, традицій. Змушені рятуватися в інших країнах українці гуляють вулицями міст з нетиповою для нас архітектурою, куштують різні страви, знайомляться і спілкуються з іноземцями, їхньою культурою і побутом.

Відвідують туристичні локації, площі, церкви, проживають в тому числі в готелях та на базах відпочинку і після повернення додому захочуть більше мандрувати рідною країною. Вірю, що скоро повернувшись додому, вони захочуть подорожувати Україною. Але такі внутрішні туристи будуть вже більш вимогливими. Бо побачили, як все влаштовано в інших країнах.

Одне з ключових завдань для всіх — знайти нові інструменти та підходи, знайти інвесторів, втілити інновації, щоб люди й надалі відкривали післявоєнну Україну і робили це комфортно та безпечно.

Створення нових локацій

Індустрія туризму розвиватиметься, а значить, і нові тренди галузі поступово впроваджуватимуться. Крім того, зацікавленість молоді дозволяє прогнозувати, що саме глобальні тренди на діджиталізацію та інтеграцію екологічності з’являтимуться набагато швидше. Нам варто готуватися до того, що майбутнє наступить дуже швидко.

І ми зараз працюємо над концепцією майбутніх локацій, таких як, наприклад, «Музей геноциду українського народу», що проявився у антигуманності, насильстві, мародерстві.

Мета — об’єднання світової спільноти, консолідація зусиль та можливостей цивілізованого суспільства планети в боротьбі проти геноциду будь-якої нації. Хочемо показати героїзм українського народу, ЗСУ, територіальної оборони в боротьбі за незалежність, територіальну цілісність України та звільнення Київщини від загарбників.

В музеї будуть надані правдиві докази військових злочинів росіян, прозваних в народі орками, рашистами. 

Вже сьогодні ми сфокусовані на:

  1. сприянні розвитку туристичних продуктів;
  2. підвищенні досконалості туристичних продуктів;
  3. заохоченні партнерства в галузі туризму;
  4. створенні сприятливих умов маркетингу туристичних продуктів на Київщині.

Вже працює наш потужний і сучасний портал Мандруй Київщиною, який є дуже зручним і ефективним інструментом промоції для власників туристичних локацій.

Ключовими для розвитку туристичних продуктів регіону стануть як уже відомі туристичні магніти області, так і нові місця, які стали трагічно відомими під час російської окупації Київщини. 

Анна Куценко, начальник управління туризму Київської ОДА

Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.