Чи отримає Укрзалізниця штраф від АМКУ на рівні 7,2 млрд грн?

01 червня 2020, 07:02 3481
Олексій Шахов

З 2019 року Антимонопольний комітет України здійснював розслідування стосовно АТ «Укрзалізниця» в частині створення неконкурентних умов для певних користувачів послуг АТ «УЗ».

З 2018 року «Укрзалізниця» визнала ряд станцій «малодіяльними», спочатку повністю заблокувала їхню роботу, а згодом встановила додаткову плату за подачу та забирання вагонів для користувачів послуг за даними станціями.

Незважаючи на те, що тариф на залізничні вантажні перевезення регулюється державним регулятором, окрім випадків пункту 32 таблиці 5 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги та Коефіцієнтів, що застосовуються до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги, «Укрзалізницею» була розроблена ознака «малодіяльності» та додатковий залізничний тариф до даної ознаки. Підприємства, які знаходяться по станції з ознакою «малодіяльна», автоматично стають не конкурентами підприємствам, які не мають таких проблем.

Для довідки: за останні 2 роки в списку «малодіяльних» побувало близько 40% всіх станцій, за якими проводиться «рейтинг-аналіз».

Дії АТ «Укрзалізниця» були спрямовані на певний кластер вантажовідправників, просто щоб станції перестали здійснювати навантаження/розвантаження вагонів. Вантажопотік, який раніше був на даних станціях навантаження/розвантаження, мав би поїхати для подальшого завантаження/розвантаження на більш потужні станції/підприємства, тобто на маршрутні. Таким чином, менеджмент УЗ намагався вирішити декілька своїх проблем за рахунок бізнесу:

  • зменшити кількість точок відвантаження та відповідно зменшити витрати людських ресурсів і тепловозної тяги;
  • зменшити кількість сортувальних операцій від станції відвантаження до станції призначення;
  • зменшити витрати на доставку вантажу зі станції відправлення до станції призначення.

Оскільки АТ «Укрзалізниця» є єдиним суб’єктом господарювання, який діє на ринку перевезення вантажів залізничним транспортом на території України, займав на цьому ринку монопольне (домінуюче) становище із часткою 100%, то дії УЗ з тарифами підпадають під контроль АМКУ.

Визнання станцій «малодіяльними» та запровадження додаткової послуги подачі та забирання вагонів для навантаження або вивантаження на «малодіяльні» станції, для виконання комерційних операцій, мають ознаки порушення, передбаченого частиною першою статті 13 та пунктом 2 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України, що призвело до утиску інтересів суб’єктів господарювання (споживачів послуг АТ «Укрзалізниця»), який був би неможливим за умов існування значної конкуренції на ринку.

За порушення передбачений штраф у розмірі до десяти відсотків доходу (виручки) суб’єкта господарювання від реалізації (товарів, робіт, послуг) за звітний рік, що передував року, в якому накладається штраф.

АТ «Укрзалізниця» за 2019 рік отримала 72,5 млрд грн доходу за вантажні перевезення, 10% складатиме 7,2 млрд грн.

На днях АМКУ закінчив дослідження, визнав дії АТ «Укрзалізниця» незаконними відповідно до вищенаведених статей.

Враховуючи наслідки для керівного складу «Укрзалізниці», який приймав рішення про обмеження станцій, дослідженню АМКУ можуть намагатися не дати ходу. Натомість підприємствам, які побували в списку «малодіяльних» після поновлення повноцінної роботи (відміни «малодіяльності»), необхідний буде не один рік, щоб відновити попередні обсяги відвантаження на залізницю.

Головні ініціатори запровадження «малодіяльності» та додаткових платежів — А.В. Рязанцев, В.В. Єрьомін.

Рішення було підтримане керівником АТ «Укрзалізниця» Є.П. Кравцовим, членами правління УЗ.

Олексій Шахов, експерт з аграрної логістики

Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.