Вертикальна ферма у бомбосховищі: як українці розвивають нові напрями бізнесу під час війни

07 грудня 2022, 06:40 6464

Створити повністю автоматизовану ферму для вирощування зелені та овочів із дослідним майданчиком підбору освітлення та живильних розчинів для рослин завдяки автоматичному вузлу фертигації власної розробки — сьогодні цілком реально.

У цьому на власному досвіді переконався випускник кафедри мікроелектроніки радіофізичного факультету Дніпропетровського національного університету, а нині засновник компанії GREEN FUTURE Віктор Шулешко.

propData.content.image
Віктор Шулешко

Після закінчення університету я пішов працювати у науково-дослідний інститут, потім разом із одногрупником почав займатись світлодіодами. Встигли завоювати авторитет у цьому напрямі, серед наших замовників були великі підприємства, які хотіли заощаджувати. З часом кількість підприємств, які брали великі партії світильників, почала зменшуватись, відповідно зменшились наші заробітки, тож слід було думати, над чим працювати далі. Почав шукати нові напрями розвитку саме світлодіодного освітлення. Агросфера — одна з основних в Україні, тому почалася робота з вивчення ринку і попиту тепличного освітлення. Закупили спеціальне обладнання, виготовили свої перші світильники і почали їх тестувати.

Протягом двох років розробники роздавали зразки по великих і малих тепличних комбінатах. Їм вдалося реалізувати декілька великих проєктів, зокрема, тепличний комбінат органічних овочів «Родинний добробут» на площі 0,5 га у Фастівському районі. 

«Першим замовником по вертикальних фермах був співзасновник ферми «Щастя Здоров’я» Максим Кірічко. У нього ми протягом 3-4 місяців проводили випробування і отримали замовлення на освітлення, яке було максимально ефективним по виходу 1 кг салату на площі м2. Саме це й зіграло нам на руку. Адже всі, хто в той час починав облаштовувати подібну ферму, брали за приклад досвід Максима, а отже за світильниками йшли до нас», — говорить Віктор Шулешко.

Продажі стрімко пішли вгору, замовлення були з різних регіонів України. На даний час 90% прибутку компанії з освітлення припадає саме на агроосвітлення. GREEN FUTURE — перша компанія за якістю та кількістю, яка робить агроосвітлення LED. Саме вона має найбільше постачань і найбільше закритих площ по Україні.

За словами Віктора Шулешка, першою задачею, яку вони ставили перед собою, було збільшення ефективності світлодіодного освітлення. У Дніпрі вони побудували свою маленьку лабораторію на площі 40 м2, де на стелажах вирощували за власною технологією найбільш дороговартісну культуру — базилік. За власно розробленою інтелектуальною системою їм вдається повністю знімати всі дані, як розвивається рослина, керувати світильниками та режимами. Вже під час війни побудували бомбосховище на 200 м2 гідропоніки, вийшло 16 незалежних один від одного контурів.

«Сьогодні ми пропонуємо нашим клієнтам технологію вирощування базиліку, за якою реально можна отримати 3-3,5 кг/м2. Такого показника в Україні не видає жодна вертикальна ферма чи тепличний комплекс. Я відвідав 80% тепличних комплексів по Україні. В усіх них освітлення приблизно 18 годин, у деяких — навіть 20. У нас же освітлення лише 12 годин у режимі «схід-захід». Проміжок, скільки воно буде набирати максимальну освітленість і збавляти, грає дуже велику роль. У нас є технологія і є світильники із найвищою ефективністю», — зазначає Віктор Шулешко.  

Крім базиліку, в GREEN FUTURE вирощують 26 видів салату. В Україні вони не представлені через складність вирощування та відсутність ринку збуту. В компанії ж прагнуть зламати цю систему, пробують вирощувати цю культуру й надалі планують продавати її кінцевому споживачу. 

Основна ідея — продаж місцевому споживачу збірного споживчого кошика. За такою технологією успішно працюють клієнти, які раніше купували освітлення у компанії.

Головною задачею для GREEN FUTURE було винайти основний спектр, максимально ефективний для тієї чи іншої культури. На даний момент по світлу мають 24 спектри, і саме вони впливають на ріст і розвиток рослини. У лабораторії вони займаються комерційним та експериментальним вирощуванням. 

«У вирощуванні базилік ми взяли за основну культуру. Наразі оптова її ціна — 800 грн/кг. При тому, що ми маємо 3 кг з м2, тобто 2400 грн, з них затратна частина на м2 — 600 грн. Це справді вигідно. Єдине, зараз багато оптовиків намагаються ставити палки в колеса, щоб знизити ціну. Я цього не боюся, адже маю якісну продукцію, яку вирощую безпосередньо у стаканчиках, і не переймаюсь, що вона пропаде. Можу зібрати базилік у будь-який момент. Від початку входу в кондицію до кінцевого терміну продажу є 10 днів, базилік 25-35 см вважається товарним. На даний момент ми продаємо 500 кг базиліку на місяць, і це невеликий обсяг. Співпрацюємо зараз із ресторанами», — ділиться досвідом Віктор Шулешко.

Він додає, що чітку технологію вирощування салату вони ще не знають, та й проблем додало відключення світла. Салат росте, реалізовувати його планують на Дніпропетровщині. Такий собі збірний кошик корисної зелені, до якого входитимуть 3-4 види салату, базилік, коріандр, мізума, рукола, гірчиця, локально можна буде придбати.

«Ми порахували, що ставити генератор для нас буде дорого, ми просто працюватимемо в нуль. Для нашої ферми у 200 м2 потрібно 20 КВт, а це дуже дорого. Тож або працюємо в нуль, або шукаємо якісь інвестиції в Європі, щоб релокуватися кудись, але ми цього робити не хочемо. У нас 7 днів не було світла, пішов спад. Частину продукції продали, частина почала пропадати. Знайшли куди продати базилік на переробку для песто і навіть на базиліковий джем, салати поки що стоять», — зазначає фермер.

Для засновника компанії GREEN FUTURE немає нічого неможливого, він постійно прагне підіймати планку і досягати того, що на перший погляд здається просто нереальним.

«Колись побачив рекламу вертикальної ферми в Америці на 10 тис. м2, от тоді й вирішив для себе, що хочу побудувати на 10-30, 100 м2. І от сьогодні у нас є така на 200 м2, далі підвищуємо планку до 1000 м2. Найголовніше, за словами аграріїв, — ми єдині в Україні, хто працює і показує реально високий результат, коли в інших це лише на папері. Хоч мені говорили, що це нереально, я зумів отримати понад 3 кг базиліку з м2. Зараз наша ціль — підвищити ефективність ще більшого вирощування. Наразі проводимо переговори з реальними потенційними інвесторами, які хочуть побудувати у нас такий комплекс», — ділиться планами Віктор Шулешко. 

Крім того, компанія зараз займається експортом світильників до ОАЕ, там вони мають два замовлення за тендером. 

«Англійська компанія, яка постачала зелень до Еміратів, будує собі там зараз ферму з нашим освітленням. Тобто ми маємо вихід на європейські, азійські ринки. В Україні, на жаль, багато великих проєктів закрилось через війну, хтось виїхав на захід країни, хтось до Європи. Складно зараз прогнозувати, як розвиватиметься ринок освітлення надалі», — підсумував Віктор Шулешко.


Тетяна Ярмоленко, AgroPortal.ua