Ціле літо Вадим Жигун прожив у сільській хатині на Полтавщині та займався пізнанням травництва. Зранку йшов у поле та збирав трави, в обід розвішував їх під стріхою або на горищі, а ввечері — експериментував зі зборами та читав книги про лікарські трави.
Перші рецепти бренду ZHYGUN herbs були створені саме там. Після таких «літніх канікул» Вадим поїхав до Києва і на фестивалі продав майже все, що заготовив. Його чаї відразу знайшли свого споживача.
«Фактично я в травництві з дитинства. Мої предки завжди збирали трави і лікували ними близьких. Тому я травник у четвертому поколінні. Від них я перейняв багато знань. У пізнанні цього мистецтва мені також допоміг відомий травник, у якого я навчався два сезони. Виходить, що в цьому ремеслі я вже 10 років», — розповів під час прямого ефіру в Instagram засновник українського крафтового бренду чаю ZHYGUN herbs Вадим Жигун.
Зараз він зізнається, що самостійно майже не збирає трави, оскільки займається веденням та систематизацією бізнесу, але щоразу, коли є можливість вийти в поле, то для нього це неймовірний прилив емоцій.
«У мене є збирачі трав з різних регіонів України. Сировина, зібрана ними для мене, найбільш якісна та ароматна. Решту докуповую у постачальників. У них великий вибір, є всі сертифікати та лабораторні дослідження, але якість бажає кращого», — зазначає травник.
Вадим Жигун, засновни ZHYGUN herbs
Наразі у ZHYGUN herbs розпочинається новий етап — співпраця з фермерами. Сільгоспвиробники у пошуку культур, які будуть менше виснажувати землю, але приносити дохід. А Вадиму Жигуну потрібні трави, які не можна збирати як дикороси, — полин однорічний, червона рута та садова, лофант анісовий або тибецький.
«Ми використовуємо зараз близько сотні видів трав. Основна лінійка нашого чаю має 10 видів, і ще є 7 різних видів колаборацій + лімітовані серії. Наші чаї функціональні, тобто мають суперсилу. Ми поєднуємо трави так, щоб вони підсилювали одна одну і створювали відчутний ефект», — говорить підприємець.
Два місяці тому виробництво переїхало на нову велику локацію в Броварах. Столи з нержавійки, автоматизація всіх процесів, здача сировини у лабораторію — справжній професійний бізнес. Окрім цього, на виробництві офіційно працює три людини, і Вадим Жигун пишається тим, що може робити свій вклад в економіку.
«Якщо в тебе харчовий продукт, і ти хочеш працювати з великими мережами чи виходити на експорт, то потрібно додатково впроваджувати ХАССП. Так, це дуже дорого, але без цього не буде зростання», — зазначає Вадим Жигун.
За місяць бренд виготовляє понад 5 тис. паковань чаю. «Загалом найбільш популярний у нас заспокійливий чай «Чаюн-Баюн». Я це пояснюю собі тим, що у людей є асоціація, що сам чай діє як заспокійливе. Але ж він може бути й тонізуючим, як наш «Добранок», або протизастудним, як «Легкі легені», або ж містити афродизіак, як «Секспресо», — розповідає Вадим.
Цікавим з асортименту ZHYGUN herbs є чай «Веган», який містить пажитник, гарбуз, буряк, аїр, пастернак, корінь солодки, деревій, ромашку, солодкий перець, реп'яшок та насіння кропу. На смак — це солодкий фруктовий чай, хоча по його складу так і не скажеш.
Продаж чаю відбувається як на В2В, так і В2С сегмент. «Я прихильник того, що не можна тримати яйця в одній корзині. Я починав реалізацію товару зі свого Instagram, потім почав працювати з «Сільпо», і вони мені робили десь 80% загального обороту. Це було ризиковано, адже працювати з ритейлом — це класно й поважно, але водночас це великі ризики, оскільки багато грошей будуть замороженими в товарі, й цей товар лежатиме на складах магазинів. Тому наразі «Сільпо» і «Фора» дають близько 40% обороту, наш сайт генерує близько 30%, решта — кав’ярні, магазини тощо», — розповідає в ефірі крафтяр.
Також Вадим знайшов для трав ще одне застосування — трави з сіллю як універсальна спеція, яка підійде до риби, м’яса, курки та овочів, зокрема картоплі.
На запитання AgroPortal.ua — «Чи можна зараз створити бренд чаю і на ньому заробляти?» — він відповідає, що можна, але це не той блакитний океан, в якому можна заробити мільйон.
«Будь-який бізнес — це марафон, і навіть за найоптимістичніших прогнозів перший час виробник працює в нуль або в невеликий плюс. Тому потрібно набратися сил і терпіння, щоб досягти своїх цілей», — резюмує власник українського крафтового чаю ZHYGUN herbs.
Іванна Панасюк, AgroPortal.ua