Таку думку висловив економіст інвестиційного департаменту Продовольчої та сільськогосподарської організації ООН (ФАО) Андрій Ярмак під час вебінару «Плодоовочевий експорт до Китаю: бар’єри та можливості для українських виробників».
«Китай є одним із лідерів експорту плодоовочевої продукції й посідає третє місце після США та Іспанії за обсягом у вартісному вимірі експорту. Водночас ця країна має досить суворі правила імпорту, і для отримання доступу до ринку Китаю треба витратити час, щоб відкрити певні категорії продукції», — зазначає Андрій Ярмак.
За його словами, сьогодні Україна постачає до Китаю лише два види продукції. Перший — заморожені ягоди дикорослої чорниці, якої в 2019 році експортовано на $9,5 млн, що становить 17% від українського експорту цієї продукції. Друга категорія — волоськии? горіх. Але враховуючи, що Китаи? є одним із провідних експортерів цього продукту, то Украі?на постачає незначні партіі? на суму близько $0,7 млн на рік.
Андрій Ярмак розповів, що відповідно до результатів проведеного дослідження оцінки китайського плодоовочевого ринку було складено рейтинг перспективних товарів плодоовочевої групи для експорту з України до Китаю.
«Черешня, до злету попиту на екзотичний фрукт дуріан, займала в Китаї позицію найбільшого імпортного плодоовочевого продукту протягом багатьох років. Але є особливість — Китай майже весь обсяг черешні імпортує перед Новим роком, взимку, тобто з Південної півкулі — Чилі, Перу. Влітку є шанс для преміальної черешні. І це той час, коли Україна може експортувати. За нашими підрахунками, експортний потенціал України по черешні до Китаю складає приблизно 1 тис. т», — зауважує Андрій Ярмак.
Серед найбільш перспективних для експорту з України експерт відзначає також яблуко.
«За рахунок того, що Україна може вирощувати яблуко преміальної якості, вона може досить успішно постачати його до віддалених країн. Китай імпортує від 15 до 18 тис. т яблук, з яких Україна може постачати 1-2 тис. т на рік», — зазначає Андрій Ярмак.
Він додає, що працювати по яблуку в Китаї дуже складно через те, що це велика країна і потребує імпорту значних обсягів продукції, а в Україні постачальники маленькі, вони не об’єднуються і не можуть забезпечити поставку великих партій.
Також Андрій Ярмак відзначив, що перспективними продуктами на китайському ринку можуть бути: заморожена суниця садова з можливою часткою української ягоди на рівні 1 тис.; заморожена малина, де Україна може поборотися за обсяг в 200-300 т; заморожена лохина, але поки українські виробники отримують гарну ціну за ягоду на свіжому ринку.
«У плодоовочевому секторі потрібно розглядати Китай не як привабливий ринок збуту, а як конкурента на ринках Близького Сходу та Південно-східної Азії, за яким варто слідкувати», — підсумовує Андрій Ярмак.
Людмила Лебідь, AgroPortal.ua