ProZorro як інструмент ліквідації парку вагонів-зерновозів Укрзалізниці

10 грудня 2018, 13:10 6185
Олексій Шахов

Монополія «Укрзалізниці» на ціноутворення вагонної складової незаперечна. Ось приклад.

У жовтні 2018 року «Укрзалізниця» остаточно перейшла на перевезення зерна вагонами «Укрзалізниці» маршрутними відправками. В Україні близько 10% елеваторів, які можуть замовляти на відвантаження маршрути (вагони «Укрзалізниці»). Близько 90% елеваторів на сьогодні не мають змоги використовувати вагони «Укрзалізниці».

8 жовтня ПАТ «Укрзалізниця» підписала договір з ProZorro.Продажі на можливість здавати вагони в оренду через даний сервіс. На етапі експерименту, який триватиме приблизно рік, буде виставлятися 5% парку УЗ — про це заявив в.о. голови правління ПАТ «Укрзалізниця» Євген Кравцов на своїй сторінці у Фейсбук.   

Після уточнення в директора філії «ЦТЛ» ПАТ «Укрзалізниця» Підгородецького С.І., що мається на увазі під «здавати вагони в оренду», стало зрозуміло, що через ProZorro компанії зможуть торгуватись за вартість використання вагона на певне перевезення, тобто аукціон за ціну використання вагона за добу. Станом на 07.12.18 року вартість використання вагона-зерновоза «Укрзалізниці» під час порожнього та вантажного рейсу складає 1266 грн з ПДВ вагон/доба.

З 19 лютого 2018 року почав діяти новий порядок визначення плати за використання власних вагонів «Укрзалізниці» у процесі перевезення вантажів. Таким чином, комплексна ставка на перевезення зернових вантажів у вагонах «Укрзалізниці» розраховується за схемою так само, як і у вагонах інших власників:

  • залізничний тариф;
  • тариф за порожній пробіг вагону;
  • вагонна складова;
  • станційні збори;
  • запірно-пломбувальні пристрої;
  • вартість сертифікації;
  • собівартість організації процесу перевезення;
  • комісія посередника (якщо є посередник).

Дані показники розраховуються, додаються та діляться на планове або фактичне завантаження вагона. В результаті розрахунку отримуємо комплексну ставку на 1 тонну організації та перевезення зерна.

Якщо розрахунковий термін руху вагона «Укрзалізниці» від станції «А» до станції «Б» складає 5 днів, то клієнт УЗ оплачує 5 діб пробігу в порожньому та 5 діб у завантаженому стані.

Вагонна складова на даному прикладі — 12 266 грн/вагон, додатково оплачується використання вагона під завантаженням та розвантаженням.

У визначенні ціни на власні вагони власники вагонів-зерновозів опираються на ціни «Укрзалізниці» та попит на вагони. Враховуючи той факт, що більшість власних вагонів-зерновозів мають більший об’єм від вагонів УЗ, можливість планувати гарантійну подачу під завантаження в певні терміни, меншу змогу викрадання вантажів з вагону власного парку, що дає їм перевагу над вагонами «Укрзалізниці», це відповідно збільшує їхню ціну в порівнянні з вагоном «Укрзалізниці». На сьогодні ринкова ціна використання (або оренди) власного вагона становить близько 1600-1900 грн вагон/доба.

Враховуючи, що близько 90% елеваторів України з жовтня не бачили вагонів «Укрзалізниці», можна припустити, куди поїдуть зерновози та за якою ціною через ProZorro.Продажі.

Найгостріший дефіцит вагонів-зерновозів відчувається на Львівській залізниці. Її найпроблемніша ділянка — Тернопільська дирекція. Через відсутність тепловозів на Тернопільський дирекції залізниця не може вчасно подавати/забирати вагони.

Після запуску продажу вагонів через ProZorro у підприємств Тернопільського регіону з’явиться шанс отримати вагони «Укрзалізниці». Яка ціна на дані вагони буде за умови великого попиту, ринкової вартості використання власного вагона, спробуємо розібратися на реальному прикладі:

  • станція відправлення — Козова;
  • елеватор відвантаження — ТОВ «Елагрі-Козова»;
  • культура — пшениця 3 кл.;
  • станція призначення — Одеса-Порт (експ.);
  • завантаженість вагона — 70 тонн.

*Відвантаження здійснюється через експедиторську компанію (посередник).

**Елеватор використовує власний локомотив з правом виїзду на станцію.

***Станція не може формувати маршрути, оскільки «Укрзалізниця» не може за один раз вивезти 54 вагони з даної станції.

Елеваторне підприємство спроможне вантажити та формувати маршрутну партію в 54 вагони-зерновози до 48 годин, станція Козова має змогу прийняти/відправити маршрутну партію вагонів. Але «Укрзалізниця» не має локомотива, який би забезпечив вивезення маршруту з даної станції до опорної станції.

Враховуючи «курс на маршрутизацію», «Укрзалізниця» обмежила подачу вагонів «Укрзалізниці» під завантаження на даний елеватор. Елеватору залишається тільки один варіант — використовувати вагони приватного парку.

Оскільки до даної станції вагони з портових терміналів їдуть з порушенням терміну доставки вагону, і в середньому власні вагони їдуть 13-17 днів і повертаються в порт за такий же термін, то факт обороту власного вагону може сягати одного місяця. У зв’язку з цим вагонна складова для парку власних вагонів вираховується шляхом множення ціни використання вагона за добу (ціна оренди) на фактичний час обігу вагону. Враховуючи, що вагон за місяць робить не три оберти, які він міг би робити на ділянках з більш жвавим рухом, посередник помножує свою комісію втричі, щоб покрити недоотриманий прибуток від зменшення кількості рейсів вагона.

Нижче наведені приклади розрахунку комплексної ставки за різними варіантами.

Варіант №1. Організація та перевезення власним вагоном за фактичним часом обігу вагона

Розрахунок (варіант 1) показав, що комплексна ставка може складати 1 345,86 грн/т, і це єдиний на сьогодні варіант вивезти об’єми з даної станції. Можна припустити, що вагони «Укрзалізниці» зможуть конкурувати за даним тарифом, оскільки власнику зерна важливий факт перевезення.

Варіант №2. Організація та перевезення власним вагоном «Укрзалізниці», купленим через ProZorro

Враховуючи фактори, наведені у варіанті 2, ціна вагона «Укрзалізниці», купленого через ProZorro, може складати 6 430,00 грн вагон/доба, при цьому комплексна ставка залишається без змін — 1 345,86 грн/т, як і у власного вагона. Враховуючи велике число бажаючих вантажити зерно, дана ставка не є кінцевою. Враховуючи високу ціну вагонної складової, деякі компанії будуть змушені чекати зменшення ціни використання вагону, що має призвести до зменшення ставки на транспортування.

Варіант №3. Організація та перевезення у власному вагоні з дотриманням від «Укрзалізниці» нормативного терміну доставки вагона

Якщо б «Укрзалізниця» не порушувала термін доставки власного вагона, ставка на тонну перевезення у власному вагоні складала би 683,01 грн/т, або на 662,86 грн менше від варіанту №1.

Розрахунок показує, що «Укрзалізниця» штучно створила високий тариф на транспортування зернових та за рахунок великого інтервалу в обороті власного вагона через систему ProZorro хоче на цьому ще і додатково заробляти. Ставка використання вагона-зерновоза «Укрзалізниці» через ProZorro.Продажі може сягати 6000-7000 грн за добу використання вагона і, враховуючи штучний попит на вагони, створений «Укрзалізницею», це ще не кінцева ціна.

 
Продаж вагонів через ProZorro в тому форматі, який пропонує нам УЗ, потрібно заборонити!!! Поки УЗ впливає на швидкість руху власних вагонів, ціна вагонної складової буде космічною.

Варіанти, при яких можливий продаж через ProZorro без обмеження вантажовласників:

1. Приватна тяга на магістралях Укрзалізниці;

або

2. Компенсація відправникам в автоматичному режимі на їх ТехПД (рахунок на УЗ), ринкової вартості вагона за кожну добу прострочення доставки вагона. Іншими словами, якщо УЗ не доставила вагон з вантажем або порожній в нормативний час доставки, то УЗ компенсує відправнику за кожну добу прострочення доставки вагона, ціна компенсації, «ринкової вартості вагона» буде визначена на ProZorro, середня по місяцю в місяць оформлення власного вагону до перевезення.

Олексій Шахов, менеджер з логістики AgroGeneration


Джерела:

— https://www.facebook.com/photo.php?fbid=326750564769043&set=a.123966411714127&type=3&theater

— http://uz-cargo.com/news.html#n181112

—  https://www.uz.gov.ua/press_center/up_to_date_topic/469439/

— http://www.uz.gov.ua/cargo_transportation/tariff_conditions/transportation_in_ukraine/collection_rates/

— ТМ Карта, версія 21,81

Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.