Нововведення «Укрзалізниці» в розподіленні вагонів-зерновозів, продаж права на використання вагонів через ProZorro. Продажі, зменшення кількості зерновозів парку ЦТЛ змушують учасників ринку знаходити можливі шляхи для подолання дефіциту вагонів. Одним із варіантів вирішення питання для багатьох компаній стала купівля власних вагонів.
Для розуміння формули окупності вагона-зерновоза пропоную розглянути три основні варіанти:
1. Купити вагони та здавати їх в оренду;
2. Купити вагони та оперувати ними за допомогою власного штату співробітників;
3. Купити вагони, оперувати ними за допомогою співробітників у штаті, курсувати вагонами з маршрутних елеваторів до місць зі швидким розвантаженням.
Для прикладу взятий вагон-хопер для перевезення зерна: модель 19-7053-02, об'єм кузова — 116 м3, ПАТ «Крюківський вагонобудівний завод».
Вартість вагона-зерновоза — 1 841 280 грн з ПДВ.
Варіант 1
Куплений вагон здається в оренду оператору (експедитору). Вартість планового ремонту після перших 3-х років експлуатації — 50 000 грн (сума може відрізнятися в залежності від місця ремонту та вартості подачі та забирання вагона).
Вартість поточного ремонту на 3 роки — 45 000 грн (можливі розукомплектування гальмівної системи).
Ринкова вартість добової оренди вагону-зерновозу терміном на 1 рік (365 днів) – 1 800 грн/доба (вагонна складова).
Якщо куплені вагони здати оператору (експедитору) в оренду, формула окупності виглядає наступним чином:
(1 841 280 + 50 000) ÷ 1 800 ÷ 365 = 2,9 роки — термін окупності даного вагону.
За потреби вагоновласник на «ексклюзивних» правах може отримувати послуги ТЕО від експедитора за ринковими ставками ТЕО.
*Вартість поточних ремонтів за рахунок орендаря або оператора.
Варіант 2
Куплені вагони оперуються власним штатом співробітників агрохолдингу для власних потреб. До формули, зазначеної в першому варіанті, додаються витрати на поточний ремонт вагонів. У випадку надлишку вагонів послуги надаються стороннім організаціям. Комісія експедиторської компанії з власними вагонами — від 200 до 400 грн/т. Якщо в період міжсезоння виникає простій вагонів, він компенсується в пікові періоди перевезення. При більш чіткому плануванні перевезення на МР безрейсового простою вагонів можна уникати.
Отож, розрахунок даного варіанту виглядає наступним чином.
1 | Амортизація вагону за період експлуатації (30 років) | 1 841 280 ÷ 30 = 61 376 грн/рік |
2 | Вартість планових ремонтів | 750 000 ÷ 30 = 25 000 грн/рік |
3 | Вартість поточних ремонтів | 15 000 грн/рік |
4 | Вартість капітального ремонту | 189 000 ÷ 30 = 6 300 грн/рік |
5 | Балансова вартість — 127 600 грн (мінус з витрат) | 127 600 ÷ 30 = 4 253,33 грн/рік |
6 | Вартість відстою вагонів у період не експлуатації | без простоїв або простій на власних під’їзних коліях |
Собівартість за рік експлуатації вагону-зерновозу | 103422,67 грн/рік |
*Інформація про вартість ремонтів отримана від власників вагонів. Сума округлена.
**Сума ремонтів може відрізнятися в залежності від місця проведення ремонту.
***Сума з урахуванням подачі та забирання вагонів на/з ремонту. Суми з ПДВ.
Для розрахунку вартості окупності вагону взята робоча ставка ТЕО експедитора.
Обіг вагона — 18,5 діб.
Комісія експедитора — 300 грн/т (без собівартості організації перевезення).
365 днів ÷ 18,5 діб = 19,7 рейсів — зробить вагон за рік експлуатації.
1 800 * 18,5 = 33,300 грн — вагонна складова за один рейс.
300 * 68 = 20 400 грн — комісія експедитора за один рейс вагону.
(33 300+20 400) * 19,7 - 103 422,67 = 954 467,33 грн з ПДВ — вартість економії на рік за цим варіантом.
Середній термін окупності вагонів за даним варіантом — близько 2-х років.
Варіант 3
Це продовження першого та другого варіанту, курсування власних вагонів, власним оператором холдингу на власних або на сторонніх маршрутних елеваторах. За рахунок швидшого обертання вагонів у маршрутних відправках вагони за певний проміжок часу роблять більше рейсів, і за рахунок цього зменшується собівартість перевезення.
Термін окупності даного варіанту може сягати 1-го року.
Аналізуючи перспективу даних інвестицій агрохолдингами в вагони та фактори, які на це впливають, хочу зазначити, що вагонний парк «Укрзалізниці» кожного року зменшується через технічну непридатність до експлуатації, закінчується термін експлуатації вагонів. В Україні збільшується виробництво зернових та відповідно збільшується експорт. Потреба агрохолдингів у перевезенні зерна — одна з найбільших з усіх учасників ринку. Наведені розрахунки окупності вагону-зерновозу дозволяють агрохолдингам у досить короткі терміни повернути власні інвестиції. Власний оператор холдингу зможе надавати розгорнуте економічне обґрунтування для подальших інвестиційних проектів у логістику холдингу.
*У формулі окупності вагону не враховувалася вартість використання грошей.
**Варіанти окупності узагальнені та можуть не враховувати специфіку певного підприємства.
***Розрахунок зроблений на квітень 2019 року.
****Усі суми з ПДВ.
Олексій Шахов, директор ТОВ «Українські аграрні потоки»
Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.