40% залізничних станцій побувало в списку «малодіяльних»

13 квітня 2020, 07:16 11353
Олексій Шахов

За останній рік близько 40% залізничних станцій побувало в списку «малодіяльних» — таку динаміку декларує «Укрзалізниця». Останній рік учасники перевізного процесу чули про 300 «малодіяльних» станцій. Чи справді «малодіяльних» 300? Як впливає «малодіяльність» станцій на український бізнес та інвестиційну привабливість?

Після запровадження так званої «малодіяльності» бізнес із великою осторогою ставиться до «малодіяльних» станцій та воліє по можливості не використовувати їх для відвантаження/приймання вантажів. Інвестори теж не хочуть інвестувати в такі станції (підприємства по станціям) або в станції (підприємства), які знаходяться в зоні ризику потрапити до списку «малодіяльних».

«Малодіяльна» станція збільшує вартість логістики в рази, через що вантажовласникам стає просто невигідно користуватись такою станцією та підприємствами по даній станції.

06 березня 2020 року на офіційному сайті Міністерства інфраструктури України Владислав Криклій зробив заяву: «Укрзалізниця» має запропонувати адекватне рішення щодо відновлення роботи малодіяльних станцій. 

Міністр інфраструктури відзначив, що до профільного міністерства надходять численні скарги та звернення від підприємств місцевих та центральних органів виконавчої влади, народних депутатів, у яких зазначається про обмеження планування перевезень вантажів з/до «малодіяльних» станцій. Це призводить до значних негативних наслідків для малого та середнього бізнесу та соціального напруження у регіонах розташування таких станцій.

«Оптимізація роботи «Укрзалізниці», зокрема, визнання станцій малодіяльними, має відбуватися на підставі об’єктивних розрахунків. Якщо після закриття станцій витрати на їх утримання продовжують залишатись високими, а місцевий бізнес позбавляється можливості транспортування вантажів і говорить про введення додаткової плати на обслуговування, є питання до ефективності подібних рішень і до їхньої корупційної забарвленості. 11 березня питання відновлення роботи малодіяльних станцій ми розглянемо разом із менеджментом УЗ», — зазначив Владислав Криклій.

Після зустрічі пройшов уже майже місяць, але офіційного результату зустрічі Міністерством інфраструктури озвучено не було. Про що ж домовилися міністр із менеджерами «Укрзалізниці», спробуємо проаналізувати за списком «малодіяльних» станцій.

Згідно порядку «рейтинг-аналіз» проводиться кожні 6 місяців. За результатами 6 місяців роботи УЗ мала б додавати або забирати зі списку станції: «якщо рівень середньодобового загального навантаження та вивантаження станції становить менше 10% у порівнянні з аналогічним середнім показником усіх вантажних станцій в цілому по АТ «Укрзалізниця».

Тобто менше 2,4 вагони/доба за період з 07.2019 р. по 12.2019 р. є «малодіяльністю».

До анонсованої зустрічі в МІУ, згідно АС «Месплан», станом на 07.02.20 р. в списку «малодіяльних» — 292 станції. Після проведеної зустрічі в МІУ з даного списку зникають 64 станції та додаються нові 92 станції. Станом на 21.03.20 р. список оновлюється та складається з 320 станцій. Через певний час поступово зі списку зникають 11 станцій.

Станом на 08.04.20 р., згідно даних АС «Месплан», у списку 309 «малодіяльних» станцій. Тобто з 07.02 по 08.04.20 р. у списку «малодіяльних» побувало 384 станції, або 40% від загальної кількості 963 станцій, за якими проводять «рейтинг-аналіз».

Аналізуючи станції, які видалили з так званих «малодіяльних», багато станцій, які не досягли «критеріїв» «Укрзалізниці» для виключення з «малодіяльних». Для прикладу, деякі станції виключили зі списку «малодіяльних», які не відвантажили та не вивантажили жодного вагону, або відвантажили/вивантажили 2 вагони за 6 місяців.

Тобто логіки включення/виключення зі списку «малодіяльних» просто не спостерігається. Деякі станції після оновленого списку в 320 станцій через декілька днів були виключені зі списку, підприємства по даним станціям належать «певним» компаніям.

Вся ця маніпуляція «Укрзалізниці», а саме — головного ідеолога «малодіяльності» пана Андрія Рязанцева, просто профанація, спрямована на дискредитацію основного перевізника країни — «Укрзалізниці», зниження вантажопотоку, для концентрації певних обсягів на «потрібних» станціях та підприємствах по цих станціях.

Список виключених/доданих станцій можна переглянути тут

Олексій Шахов, експерт з аграрної логістики

Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.