Бізнес цілий рік: як заробити на свіжих овочах

07 березня 2017, 08:29 6071

«Теплиці не можуть працювати примітивно. Забудьте слово «нове», коли йдеться про обладнання, технології, бо вони надто швидко застарівають — тепличникам треба постійно оновлюватись. Якщо організовуєте товарне виробництво, а не тепличку для маленької дачі».

Вжити свіжим

Ці настанови AgroPortal.ua почув від Героя України Володимира Чернишенка під час VІ Голландсько-українського форуму тепличних технологій. Площі теплиць у заснованому ним господарстві «Комбінат «Тепличний» в Броварському районі на Київщині найбільші в Україні.

У свою чергу, заступник міністра аграрної політики та продовольства України Ольга Трофімцева упевнено радить початківцям встигнути закріпити за собою цю вигідну нішу. Каже, що є достатньо прикладів, коли і невеликі виробники відкрили тепличний ринок, достукатися до мереж супермаркетів і непогано почуваються.

На форумі з тепличних технологій про такий досвід можна було дізнатися, приміром, від представників компанії «Галіція Грінері» Майкла Хондерса та Сергія Ленчука. Біля Буська на Львівщині вони вирощують в теплицях голландського власника овочі принципово для українського ринку. Кажуть, така у них філософія — виробити продукт там, де його одразу ж можна вжити свіжим. Мовляв, не веземо ж кожну піццу з Італії, а самі готуємо.

«Спочатку чітко наперед зрозумійте, кому ж саме постачатимете продукцію, — радить Майкл Хондерс і звертає увагу на зовсім різні нюанси у поставках: — Хоч і маєте стосунки із супермаркетом, але в мережі мусите задовольнити, найперше, кінцевого споживача — покупця. Тому упаковку ретельно розраховуйте саме на нього. А от до ресторану те пакування вже геть не буде годитися, тому що кінцевий клієнт не йде туди їсти окремий салат латук. Тож треба задовольнити директора ресторану та його шеф-кухаря. Такі от тонкощі підходів до споживача, без яких ніяк».

Бренд — основа успіху

«Це раніше на традиційну марку звертали увагу тільки при купівлі апаратури, техніки, — міркує маркетолог Торгового дому «Калинівка Преміум» Володимир Корнієнко. — Тепер впізнаваний бренд потрібен і овочам. Важливий він як для партнерів, так і для кінцевого споживача. Усі хочуть мати впевненість у гарантованій іменем якості, отримати саме те, чого очікують». 

Досвідчені компанії залюбки допомагають розвиватися і новачкам, дрібнішим виробникам. «Є спільна вигода у тому, щоби більше вітчизняних якісних компаній виходили на експорт. Тому що ми спільно просуваємо бренд держави, а це позначається на кожному», — додає Володимир Корнієнко.

Торговий дім «Калинівка Преміум», який забезпечує якісними овочами  і фруктами українського споживача, зміг запропонувати потрібну якість і Європі. «Найперше треба пройти сертифікацію GlobalGap, а потім тримати марку, якщо вже вирішили грати у європейську гру і відповідати їхнім високим вимогам», — узагальнює Володимир Корнієнко.

Учасники форуму говорили про тенденцію, за якою будівництво нових теплиць активніше просувається саме на схід Європи. І чи не обминуть вони Україну, багато в чому залежатиме від стабільності та досконалості українського законодавства.

«Ми 2012 року починали своє будівництво буквально з чистого поля, — згадує Сергій Ленчук. — Найважче було пояснити інвестору, чому тільки процедура підготовки до аукціону земельної ділянки тривала майже рік. Не кажу вже про численні затягування із різними підзаконними актами, які гальмують дію навіть вже існуючих документів. Інвестори хочуть будувати. Але їм потрібні стабільність та впевненість у безпеці своїх грошей».

Салатна революція і малосольний креатив

А от з цікавими та корисними для виробників тенденціями на ринку тепличної продукції в Україні та світі познайомив представник провідної овочевої компанії «Енза Заден Україна» Григорій Мороз. Каже, споживач нині змінює свої вподобання. Приміром, все більше людей купують тепер не великі, а менші за розміром фрукти та овочі. Вважається, що вони смачніші. Міні-сегмент тепер у моді. Скажімо, томати черрі.

На окрему науку перетворюються різні можливості подачі продуктів у супермаркетах, де, скажімо, продумана упаковка може принести додану вартість вашому товару. Простір для фантазії величезний, адже самих тільки томатів на полицях європейських гіпермаркетів  налічується часом до 30 видів одночасно.

Серед інноваційних продуктів ключове місце посідають органічні овочі. Особливо набирають популярності огірки та томати, трохи відстає від них перець. Ціна на них, зокрема, у Європі, відсотків на 300 вища за звичайні. «Але люди готові платити більше, адже очікують високої якості і користі для здоров’я», — говорить Григорій Мороз. Крім того, він звертає увагу тепличників на те, що у світі спостерігається справжня революція у вирощуванні салатів і трав. Особливо в Азії, де навколо сучасних мегаполісів створюються вже цілі комплекси, але не можуть задовольнити зрослий попит на популярну  зелену продукцію.

А на закуску Григорій Мороз продемонстрував… креативну закуску (чого тільки не вигадано заради прихильності споживачів!). У Сполучених Штатах огірки корнішони пакують у спеціальні відеречка, куди вкладають ще додатково пакетики з сіллю, перцем, спеціями, оцтом. Додаєш води — і за добу отримуєш малосольні огірочки. «От точно наші діаспорці ідею підказали!» — жартували учасники тепличного форуму.


Ірина Садова, AgroPortal.ua