В тренді мінімізація, або Як вибрати надійного мініпомічника

13 травня 2021, 06:48 4226

З розвитком сільського господарства і особливо фермерського сегмента інтерес до навантажувачів компактного класу помітно зростає. Компактні, маневрені, верткі, вони спеціально створені для роботи в обмеженому просторі.

На що звернути увагу при покупці мінінавантажувача? Які основні тренди розвитку цього сегмента техніки, і якими новинками порадують аграріїв провідні виробники мінінавантажувачів для сільського господарства?

Готові до будь-якої роботи

Популярність компактної техніки у сільгоспвиробників пов'язана перш за все з механізацією ручної праці. З розвитком фермерського сегмента увага до таких машин тільки зростає.

Маневреність і розміри дозволяють використовувати мінітехніку навіть у будівлях радянського зразка, з низькими стелями. Також усі переваги на боці компактних машин і в звичайних корівниках, де з'являється технологічна необхідність розвернутися у вузькому проході, практично на місці.

Для порівняння, фронтальний мінінавантажувач Weidemann 1280 за вантажопідйомністю перевищує трактор МТЗ-82, але при цьому має двигун удвічі меншої потужності. А витрата палива при операціях типу складування соломи (в складах), вигрібання гною тощо — втричі менше.

Завдяки широкому асортименту навісного обладнання машини цього класу є найбільш багатофункціональними

Наприклад, у корівнику вони можуть підсовувати, вантажити і роздавати корми, виштовхувати і зішкрібати масу гною, розвозити сіно або солому. У пташниках — засипати корми та переміщати клітки.

«Крім прибирання, складування і навантажувальних робіт у приміщеннях мінінавантажувачі використовуються на вулиці для різних завдань із благоустрою: обрізання гілок, обкошування стовпів і узбіч, розкидання реагенту, експлуатуються зі зчіпним пристроєм, землерийними ківшами, — розповідає менеджер з розвитку ринку Східної Європи компанії Weidemann Денис Пронін. — Крім того, за допомогою цих машин можна підмітати територію господарства, бурити отвори для установки огорож і опор, подрібнювати пні, пересаджувати дерева, а в зимовий сезон мінінавантажувач може допомогти з прибиранням снігу. Тобто, по суті виконують усю основну рутинну роботу як зовні, так і всередині ферм».

Чіткого визначення, які саме машини можна віднести до мінінавантажувачів, у виробників немає, але в цілому це навантажувачі з потужністю двигуна до 60 к.с., довжиною не більше 2 м і шириною до 1,8 м.

Мінітехніка з бортовим поворотом

Традиційно до класу мінінавантажувачів відносять цільнорамні машини з бортовим (бічним) поворотом. Така техніка є у BobCat, MANITOU, MUSTANG, New Holland, Case, JCB та інших компаній. До цього сегменту також належать «хофтраки» (Hoftrac Weidemann), що стали майже загальним синонімом таких конструкцій.

Головною особливістю таких машин є здатність розвертатися практично на одному місці, так званий «танковий розворот» через борт. І така маневреність забезпечується завдяки принципу поворотного ковзання, коли осі машини крутяться в різних напрямках, і кожна сторона шасі може управлятися незалежно одна від одної. Тобто найчастіше їхній радіус розвороту практично дорівнює довжині шасі.

Такі навантажувачі в основному представлені в «будівельній» лінійці спецтехніки багатьох брендів. І адаптовані під сільське господарство.

Однак, з огляду на популярність подібних машин, багато виробників стали випускати спеціальні лінійки, призначені для сільгоспвиробників.

У компанії Weidemann є лінійка «хофтраків», спеціально адаптована під потреби фермерів

Наприклад, підйомний пристрій на них трохи довший, ширший вибір коліс і профілів для різних поверхонь, більше освітлення, оскільки машини частіше працюють вночі або в темних приміщеннях.

В цілому незаперечними перевагами такого типу мінінавантажувачів можна назвати простоту і надійність, велику гідравлічну потужність із можливістю підключення великої кількості навісних знарядь і, звичайно ж, знаменитий «танковий розворот» практично на одному місці.

Головна перевага мінінавантажувачів — компактність, і крім машин із бортовим поворотом до цього класу стали поступово додаватися і мініфронтальні навантажувачі та навіть мінітелескопічні. Так, наприклад, фронтальні навантажувачі компанії Weidemann 2080 або 2080LP (з низькою габаритної висотою).

Як пояснює Денис Пронін, подібні навантажувачі можна віднести до класу мінітехніки за рахунок невеликих (ширина до 1,5 м) габаритів і малого радіусу розвороту.

Також ряди мінітехніки з успіхом поповнюють компактні телескопічні навантажувачі. Як правило, це моделі з вантажопідйомністю до 1,6 т і висотою стріли до 6 м. Так, наприклад, один із найбільш компактних навантажувачів — Weidemann Т4512 (висота стріли 4,5 м і вантажопідйомність 1,2 т) має всього 156 см в ширину і менше 2 м у висоту, відрізняється дуже малими внутрішніми (821 мм без обладнання) і зовнішніми (не більше 2,6 м, максимальний — 3,4 м) радіусами. Це дозволяє йому проходити в отвори з низькими стелями 2,2 м (старої радянської споруди) і без проблем працювати в овоче- і зерносховищах, на складах птахоферм, стайнях тощо.

«Більш того, такі крихітні «телескопи» можуть без проблем працювати навіть всередині стійломісць, — додає Денис Пронін. — Тому законно посідають свою нішу в класі «міні».

Що німцеві добре...

У розвитку сегмента мінінавантажувачів простежується кілька тенденцій, причому іноді вони переслідують прямо протилежні цілі, а іноді відверто йдуть врозріз із інтересами українських покупців.

Так, загальносвітовий тренд на поліпшення екології і, відповідно, зниження викидів відпрацьованих газів у атмосферу, призводить до появи більш екологічних двигунів. Серед мінітехніки нові моделі також уже йдуть із високим ступенем очищення вихлопних газів. І всі основні поновлення у європейських, американських і японських виробників включають поліпшення екологічної складової.

«Наприклад, навантажувач Weidemann 1380, що мав до цього ступінь очищення вихлопних газів ТІР 3А в оновленій версії 1390 вже йде з двигуном нормою викиду ТІР 5, що має на увазі використання сечовини і фільтр сажі, — наводить приклад Денис Пронін. — І виходить, що в Німеччині така машина стає приводом для гордості, а український аграрій пригнічено розводить руками, бо на даний момент така машина в нашій країні складніша в обслуговуванні й має труднощі у відновленні в разі поломки».

А поки в Україну в основному завозяться компактні навантажувачі, які мають двигун із нормою викиду 3А.

Екологічний напрям також підштовхує розвиток мінітехніки із застосуванням електродвигунів. Електромінінавантажувачі також активно розвиваються. І тут вектор модернізації спрямований на збільшення часу використання акумуляторних батарей на одній зарядці

Так, наприклад, на електронавантажувачі Weidemann 1160е вже встановлюється новий акумулятор, який тримає заряд 4-6,5 годин і заряджається протягом п'яти годин. Для порівняння, в колишній версії машина могла працювати на одній зарядці протягом 2,5-4 год., при цьому процес заживлення батареї становив не менше семи годин. До речі, гарантія на такі машини до апгрейда становила 6 тис. мотогодин, а тепер виросла до 7 тис. мотогодин.

При малих розмірах

Популяризація компактного сегмента техніки і активне зростання попиту на мінітехніку призвела до того, що компанії спантеличені розробкою мікромашин, призначених навіть для приватних подвір'їв. Так, наприклад, на даний момент у компанії Weidemann йде робота над ще більш компактною, ніж найменша в лінійці, моделлю. І за прогнозами представників бренду, через два роки аграрії отримають нову машину, вантажопідйомність якої не буде перевищувати 350 кг, але яка володіє при цьому широкими гідравлічними можливостями.

Ергономіка і комфорт

Ще одним трендом у зв'язку із розширенням лінійки мінінавантажувачів у фермерський сегмент виробники називають максимально комфортне оснащення кабіни. А саме, збільшення огляду і поліпшення ергономіки робочого місця оператора. Так, наприклад, оновлена лінійка компакт-телескопів Weidemann Т4512 може похвалитися кондиціонером в опціональному оснащенні машини.

Паралельно з цим багато виробників щільно працюють над бюджетним сегментом в мінітехніці, створюючи моделі на кшталт «конструктора» в максимально простій базовій комплектації. Так, економваріанти вже представила компанія Weidemann — «хофтраки» 1140, 1280.

Про що подумати до покупки?

«Однак не всі опції можна в подальшому «прикрутити» до базової машини за виниклими потребами», — попереджає Денінс Пронін.

І в господарстві дуже важливо спочатку визначитися, які завдання будуть поставлені перед мінінавантажувачем. Так, наприклад, якщо в базовій комплектації немає опції посиленого потоку гідравліки (High Flow), то додати її вже не вдасться, оскільки обладнання для великого потоку оливи ставиться з заводу.

«Теоретично операція з розширення такої опції можлива, проте вартість її буде порівнянна з покупкою нової машини», — зазначає Денис Пронін.

Відповідно, при покупці мінінавантажувача важливо заздалегідь продумати його оптимальну комплектацію і можливий фронт робіт. Наприклад, якщо функції компактного навантажувача в господарстві обмежуються вантажно-розвантажувальними роботами, прибиранням, чищенням і підштовхуванням кормів, то вистачить насоса на 60 л/хв. Однак якщо в планах задіяти його на прокладці траншей, роботі з гідромолотом, буром або мульчувальником, то рекомендується потурбуватися про машину з великою кількістю гідровиходов і потужною гідравлікою з різними опціями посилення.

Навіски та опції

Від того, чим буде займатися машина, залежить і набір робочого обладнання до мінінавантажувача

До речі, істотно підвищить продуктивність робіт наявність гідрозамка для навісного обладнання: при зміні навіски, якщо немає необхідності підключати гідравліку, робити це можна, не виходячи з кабіни. І якщо машина буде експлуатуватися в щільному графіку, то така опція не завадить на будь-якому типі мінінавантажувача.

Якщо в господарстві необхідно проводити роботи, пов'язані з постійним переміщенням (роз'їздами), і фактор часу при цьому має критичне значення, тут варто придивитися до значення транспортної швидкості мінінавантажувачів.

Внутрішні роботи

При роботі в приміщенні на перший план виходять маневреність машини, її габарити і система охолодження двигуна. Наприклад, при однаковій вантажопідйомності шарнірно-зчленовані машини більше за цільнорамні. Це слід врахувати при плануванні робіт у різних приміщеннях.


Світлана Яценко, за матеріалами компанії Weidemann