Партнер торгово-аналітичної компанії Barva Invest Богдан Костецький наголошує, що перша проблема, з якою вже стикнулися при постачанні пшениці, ячменю та ріпаку до портів — логістика, а саме — залізничні перевезення.
Наразі вартість доставки пшениці чи ячменю в порт залізницею з центральних регіонів складає 500-550 грн/т. Проте очікувана вартість доставки кукурудзи в жовтні вже сягає 800-850 грн/т. Разом з низькою пропускною здатністю портових вузлових станцій відчувається брак тяги на залізниці.
«Зараз активно дискутується тема придбання додаткової кількості локомотивів, але це досить популістичне рішення, оскільки наступна проблема буде більш фундаментальною — застаріла інфраструктура та потужність залізничних станцій у найбільших українських портах», — пояснює експерт.
І хоч ціни високі, виграти від них зможе лише той аграрій, який діє як трейдер і грає на ринку, не перетримуючи товар в очікуванні зростаючих ринків і реально оцінюючи свої шанси, кажуть експерти.
До прикладу: основна проблема якості української пшениці пов'язана з тим, що в період збирання були тривалі дощі. Це спровокувало розвиток таких хвороб як головня, сажка. До того ж у цьогорічного зерна вкрай низька натурна (об'ємна) вага — на рівні 760-740 г/л.
«У цьому сезоні критерієм ціни стає не клас пшениці, а її натурна вага. Країни призначення вимагають 770 г/л і вище. На таке зерно і буде найкраща ціна. Днями було продано 2 тис. т минулорічної пшениці з натурною вагою 800-810 г/л, ціна була преміальна до цьогорічного 2-го класу на $3-4», — вказує партнер Barva Invest Богдан Костецький.
Проте покупці не скаржаться на українське зерно. За словами старшого трейдера Promising International Trading Co. DMCC (ОАЭ) Хазема Сакера, компанія не стикалася з проблемами якості поточного врожаю: «Стурбованість з приводу якості — це історія, яку ми чуємо щороку. Ця, до певної міри маніпуляція спрямована на збільшення цін на ринку і часто досить безпідставна. Адже статистика і аналіз кількості випадків відмови від вантажів знижується, в тому числі і на нових ринках».
При цьому трейдер зауважує, що високі ціни призводять до зниження попиту. Він радить виробникам розуміти, що у ринку є обмеження, великі покупці вже скасовують тендери або обмежують імпорт.
Рекордним за усю історію країни є рівень продаж кукурудзи сільгоспвиробниками.
«Виробник у захваті від цін, він прагне реалізувати свій товар в той момент, коли йому це необхідно. І він впевнений, що у цей момент ціни так само будуть залишатися високими. Зараз кукурудза коштує 250 $/т, і ціна в 220 чи 270 — це дуже гарна пропозиція», — каже трейдер чорноморського регіону компанії Olam International Роман Русаков.
Минулого сезону Україна продала за кордон 23,8 млн. т кукурудзи, в поточному сезоні планується поставити 31 млн. т. 25% експортної кукурудзи уже реалізовано за форвардними контрактами. По пшениці експортні плани в районі 21 млн. т, з них вже реалізовано 12-13 млн. т.
Трейдер звертає увагу на зростаючий ринок Африки, де найвище зростання населення та обмежені водні ресурси, що гарантує імпортозалежним. При цьому фінансова ситуація в регіоні покращується.
«Є можливість створити кращі позиції для українського зерна в нових країнах, таких як Алжир, наприклад, те ж саме стосується регіону Східної Африки. Також ми стали свідками зникнення американського експорту в Західну Африку, тому цей напрямок потребує більш глибокого вивчення», — розказав Хазем Сакер.
Попри сприятливу ситуацію трейдери все ж дещо хвилюються за можливі дефолти, тому що наразі ціна на кукурудзу нового врожаю складає близько 245 $/т з доставкою в порт, а починали купувати на 180-190$/т.
«Різниця суттєва, але є сподівання, що переважна більшість витримає свої зобов'язання, хоча не виключене і друге коло фільтрації. Минулого року продавали на межі собівартості, 140-150 $/т, потім ринок сильно зріс до 200 $/т та вище. Крім того, у багатьох кукурудза в принципі не вродила. Цього року врожай буде вищим на 7-8 млн. т, і це дає сподівання на виконання форвардних контрактів», — вважає Богдан Костецький.
Врахувавши досвід минулого року покупці стали більш перебірливі щодо умов форвардних контрактів і вимагають більше гарантій, додає старший трейдер Promising International Trading Co. DMCC (ОАЭ) Хазем Сакер. За його досвідом, серйозних дефолтів виробників по поставкам поки що не було.
Валентина Оврас, AgroPortal.ua