Новий сезон — нові старі виклики для сільгоспвиробників. Зокрема, щодо логістичних питань. Сюрпризи «Укрзалізниці» восени 2021 р. призвели до переплат з боку аграріїв щонайменше 3 млрд грн. Зважаючи на здорожчання інших МТР, аграрії забили на сполох заздалегідь.
Сама «Укрзалізниця» наче б то теж не проти вирішувати ситуацію. Наприкінці року керівник відомства Олександр Камишін ініціював впровадження проєкту раннього відповідального планування вантажних перевезень, щоб віднайти баланс між попитом і пропозицією перевезень.
Що це означає для виробника? Це означає, що аграрії у новому маркетинговому році матимуть можливість спланувати та зафіксувати терміни та вартість виконання укладених форвардних контрактів. Тому, звичайно, учасники ринку підтримали таку ініціативу.
В асоціації «Український клуб аграрного бізнесу» наголошують, що нині сільськогосподарські товаровиробники продовжують переплачувати через те, що існує невідповідність між можливостями «Укрзалізниці» перевозити вантажі до портів і тим, що де-факто потребує ринок, не маючи можливості планувати і балансувати цей попит і пропозицію.
Під час засідання робочої групи з логістики при Мінагрополітики Андрій Мірошніков як представник «Укрзалізниці» окреслив, що раннє відповідальне планування лише для зернового ринку можуть досить швидко впровадити шляхом внесення певних змін до договору про формування додаткової угоди, адже планування перевезень лише зернових вантажів із горизонтом у 12 місяців не потребує ресурсів з погляду адміністрування цього процесу. Таким чином зміни можна провести за 1,5-2 місяці, й цілком реально запустити раннє планування на національному рівні з 1 червня 2022 р.
Проте в «Укрзалізниці» все ж знаходять та зазначають певні перестороги щодо впровадження проєкту раннього відповідального планування, пов’язані з обмеженнями з перевезення зерна до портів.
Чи дійсно це є проблемою, чи, можливо, «Укрзалізниця» не надто зацікавлена в реформі?
У провідних аграрних асоціаціях одноголосно кажуть, що жодної дискримінації тут не виникає, адже можливість планувати перевезення буде надана всім учасникам зернового ринку. Крім того, в усіх учасників ринку сформується бачення можливості та вартості перевезення наперед. Асоціації готові підключатись до робочої групи зі спільної розробки й очікують старт проєкту на національному рівні до 1 червня 2022 р., щоб у новому маркетинговому році уникнути чергового хаосу.
Відкритість планування дозволить організувати не дискримінаційний доступ до структури планування, і це прописано в європейських директивах, які Україна збирається впроваджувати, наголошують у Європейській Бізнес Асоціації.
Всі учасники ринку готові долучатися та підтримують озвучену концепцію. Тож чи побачать вони якісні зміни роботи залізничних перевезень, та чи увінчається успіхом ініціатива голови правління АТ «Укрзалізниця» Олександра Камишіна, або все ж стара система затягуватиме реформу й надалі, побачимо вже за кілька місяців.
Людмила Лебідь, AgroPortal.ua