У світі багато говорять про цифрову революцію, але мало хто пов'язує її з майбутньою аграрною революцією, особливо в Африці. Цифрові рішення мають величезний потенціал допомогти фермерам підвищити продуктивність та отримати доступ до фінансових інструментів та ринків у всьому світі.

Uber замовляли? Ой, трактор :)

Через відсутність сільськогосподарської техніки сільське господарство в рівнинах північної Нігерії навколо Абуджі вимагає багато одноманітної і важкої ручної праці. Використання фермерами цього регіону трактора протягом кількох днів могло б підвищити продуктивність у 20-40 разів. Однак фермери у віддалених сільських районах Африки не можуть дозволити собі придбати трактор. Єхіелу Оліверу, засновнику компанії Hello Tractor, спало на думку, що вирішити цю проблему допоможе тракторний сервіс на кшталт Uber.

«Наша система бронювання дає фермерам можливість зручно замовляти, планувати та передплачувати послуги власників смарт-тракторів, що знаходяться поблизу, за допомогою SMS-повідомлень та мобільних грошей. Після того як послуги буде надано, сума оплати автоматично переводиться на рахунок власника смарт-трактора», — пояснює Олівер. Його «розумні» двоколісні трактори оснащені антенами GPS, які збирають та передають необхідні дані. Така система допомагає скоротити витрати на трактор, підвищити продуктивність сільськогосподарського виробництва та отримувати додатковий прибуток.

Такі види інновацій можуть потенційно вплинути і на розвинені країни. Якщо у Нігерії тракторів бракує, Швейцарія та Німеччина, навпаки, зіштовхуються із проблемою надлишку: багато тракторів використовуються не на повну потужність. Але як у випадку надлишку, так і в разі дефіциту пропозиції використання тракторів (і автомобілів) можна значно оптимізувати за допомогою цифрових послуг.

Кількість тракторів на кожні 10 000 га орної землі (2007)

Нігерія 7
США 276
Швейцарія 2,611

Джерело: FAO

GPS-пастух

Основною інновацією для фермерів є те, що наразі послуги можна обміняти на гроші цифровими засобами, і ця революція розпочалась у Кенії із мобільних грошових платформ, таких як M-PESA. Впровадження мобільних грошей виявилось настільки успішним, що сьогодні на мобільних телефонах Кенії зберігається більше грошей, ніж у всій банківській системі країни, а це щоквартальний обсяг $10 мільярдів та 20 мільйонів абонентів. M-PESA дає своїм користувачам можливість вносити і знімати гроші та переказувати гроші іншим користувачам, наприклад, таким як дилери, що торгують сільськогосподарською продукцією. Оскільки у світі наразі використовується 3,5 мільярда мобільних телефонів, ці послуги швидко поширились іншими країнами.

В Австралії фермери пасуть худобу за допомогою мобільних телефонів. Кордонів пасовиськ дотримуються за допомогою електричних підказок від радіомаячків, встановлених на нашийнику кожної тварини. Сигнал надходить від базової станції, що відстежує траєкторію переміщення згідно з даними GPS. Можна ввімкнути особливі зони випасу та контролювати їх дотримання за допомогою спеціального додатку. Неважко переконатися, що ця технологія істотно зменшує трудові та матеріальні витрати на випасання великої рогатої худоби.

Харчові продукти на блокчейні

Цифрова революція може також покращити життя фермерів та споживачів, зокрема, зменшивши витрати часу та ресурсів, одночасно підвищуючи продуктивність праці. Люди в сільській місцевості, які раніше не мали доступу до банків, тепер спроможні здійснювати та отримувати грошові перекази, і це коштує зовсім не дорого.

Переваг насправді більше. Технологія може значно покращити безпеку харчових продуктів у ланцюгах вартості. Наприклад, споживачі в Китаї не довіряють вітчизняним виробникам продуктів харчування. Численні скандали із продовольством у минулому підірвали довіру споживачів. Ось чому IBM, Walmart і китайська роздрібна мережа JD.com разом з Університетом Цінхуа оголосили про створення блокчейн-альянсу з безпечності харчових продуктів з метою поліпшення їх простежуваності та безпечності у Китаї. Технологія розподілених реєстрів дає можливість відстежувати походження харчових продуктів за кілька секунд замість кількох тижнів, що полегшує боротьбу з підробками.

Менше ресурсів, але ефективні рішення

Поєднання великих масивів даних та цифрових технологій змінить спосіб провадження сільськогосподарської діяльності. У минулому постачальники добрив, засобів захисту рослин, сільськогосподарської техніки та насіння мали на меті збільшити обсяг продажів. Зміна структури споживання (25% європейців є прихильниками веганства і зменшують кількість тваринного білка в своєму раціоні) та уповільнення приросту населення, швидше за все, трансформують наявну модель аграрного виробництва у світі.

«Раніше продавати більше продуктів означало більше бізнесу для таких компаній, як Bayer; однак у майбутньому що менше продуктів ми продаємо, то краще, тому що ми продаємо послуги, націлені на отримання результату. Завдяки сенсорним пристроям ми можемо більше дізнатися про те, що допомагає, а що не допомагає рослинам та тваринам, і створити кращий спосіб робити те, що ми робимо», — говорить керівник напряму «Цифрове аграрне виробництво» компанії Bayer Тобіас Менне.

Зрештою, фермери потребують тих добрив та ЗЗР, що найбільш прийнятні для їхньої місцевості. Це обумовлює необхідність існування місцевих дилерів, які продають ресурси, до яких може звернутися фермер і які можуть надати йому поради та матеріали, розроблені у партнерстві з глобальними гравцями відповідно до його потреб. Наприклад, франчайзингова мережа Farm Shop у Кенії зараз працює із дрібними фермерами, які раніше майже не могли отримати відповідних порад та матеріалів.

Генеральний директор ІМК в Україні Алекс Ліссітса постійно тестує та впроваджує цифрові рішення у аграрних операціях своєї компанії. Використовуючи системи GPS-моніторингу, він кожної хвилини знає, де працює сільськогосподарська техніка. Агрономи ІМК керують дронами над своїми полями, щоб відкоригувати використання насіння та добрив під потреби конкретних маленьких ділянок.

До того ж менше використання ресурсів та більш високопродуктивні рішення зроблять аграрне виробництво більш розумним. Близько 24% еквівалентів викидів вуглецю виробляє саме сільське господарство. Цифрові рішення та великі масиви даних можуть дати кліматичним фондам можливість вкладати кошти в малі, віддалені та відокремлені дрібні господарства, якщо ті застосовують екологічно чисті практики вирощування сільгосппродукції та зрошення, щоб мінімізувати вплив від зміни клімату та адаптуватися до нього.

Chatbots для фермера

Нарешті уряди можуть поліпшити наукові дослідження та освіту в сільському господарстві. Наприклад, значно покращити якість і зменшити витрати на навчання та інформування фермерів можуть такі вияви штучного інтелекту, як chatbots. Фермери можуть швидко отримати практичні відповіді на запитання, наприклад, про хвороби, стан здоров'я тварин та вакцинацію при вирощуванні худоби, а також про хвороби, захист рослин та про оптимальний час посіву і збору врожаю. Навіть субсидії можуть бути розподілені краще за менших витрат та нижчих ризиках неналежного використання.

Хоча описані тут інновації дають лише поверхове уявлення про майбутню цифрову революцію, уже зараз зрозуміло, що цифрові рішення повністю трансформують сільське господарство, і виграють від цього насамперед дрібні фермери.


Хайнц Штрубенгофф, старший радник з приватного сектору — Група Світового банку, IFC

Рой Парізат, старший економіст — Світовий банк

Мультимедіа