Олександре, переважно аграріїв спонукають об’єднуватись у кооперативи, а ви обрали іншу форму. Чому?
Олександр Коваль: Думаю, річ у браку довіри, яка поки що існує серед аграріїв. Не всі відважуються ризикувати грошима, обережно ставляться до формальностей. Та у нас спільна з кооперативами мета — об’єднання задля просування місцевої продукції на ринок.
Крім усього, «Карпатський смак» об’єднує навколо ідеї підтримати й культурні цінності. Для нас важлива відповідальність кожного за спільну марку. Ми багато вчимося разом. Кожен знає по-сусідськи глибоко, хто чого вартий насправді.
Як народилася ідея саме такої громадської спілки?
Олександр Коваль: Я ще у 2003-2005 рр. працював у проекті аграрного маркетингу, в туризмі. Спостерігав за потребами, аналізував особливості ринку. А після стажування у Чехії, де побачив, як цікаво працює об’єднання локальних агровиробників, остаточно переконався: варто переорієнтувати внутрішній туризм на гастроподорожі. Щоби всі мали можливість під час цікавої подорожі заїхати до місцевих аграріїв і спробувати їхню продукцію. Для цього залучаються найкреативніші місцеві виробники.
Тобто ви сконцентрувалися на певній ніші?
Олександр Коваль: Так. До того ж робота в ній спонукає громади самоорганізовуватися навколо культивування своїх локальних продуктів. Завдяки нашому проекту місцеві не виїздять на заробітки за кордон, а реалізуються у себе вдома. Тому долучаються ОТГ, це зрозумілий і привабливий для них проект.
Вам хтось допомагав у процесі становлення?
Олександр Коваль: Про нашу ідею громадської спілки дізналися фахівці Дослідного інституту органічного сільського господарства (FiBL). Зрозуміли нашу перспективу. Спочатку ми думали стартувати лише з однієї області — Закарпатської. Партнери з FiBL запропонували масштабувати проект на чотири регіони, допомогли з фінансуванням. Ми радо погодилися.
ГС «Карпатський смак» існує з 2013 року. За правилами, її голова змінюється щороку — з кожної області по черзі.
Хто зараз є членами вашої спілки?
Олександр Коваль: У нас кілька виробничих груп — молочна, м’ясна, зернова, продукування меду, соків, харчові олії. Всі виробники різні, але цінності у них спільні і вищі, ніж виключно заробляння грошей. Найголовніше — виробляти продукцію, яка несе у собі культуру саме конкретного регіону. Це всіх і об’єднує.
Ви зареєстрували окремий торговий знак, щоби вирізняти «своїх» від «чужих»?
Олександр Коваль: Логотип ТМ «Смак Українських Карпат» — це сигнал нашим споживачам, що цим виробникам можна на 100% довіряти. Бо вони відповідають головним критеріям якості.
Це така ваша спільна «парасолька»?
Олександр Коваль: Саме так. ТМ підтримує цінність продукції, є гарантом, допомагає краще просувати її на ринку, підвищує ціну. Вона зрештою додає гордості виробникові.
Але хто визначає рівень якості? Ваші виробники мають офіційні сертифікати?
Олександр Коваль: Частина з них мають офіційні сертифікати виробників органічної продукції, інші ні. Але усі пройшли нашу внутрішню інспекцію якості.
Хто її проводить?
Олександр Коваль: Спеціальні професіонали, які регулярно організовують фахові інспекції в господарствах наших членів ГС. Правила зафіксовані у статуті спілки.
Суворість їх дотримання дозволяє дотримуватися високих стандартів. Головне в них — не тільки якість продукції та її смак, але й географічне походження. Ми обов’язково глибоко вивчаємо весь ланцюжок виробництва продукції — вона мусить бути виключно місцевою в усіх компонентах. Досліджуємо глибоко. Такі правила. У цьому наша унікальність, мусимо її дотримуватись.
Знайома повернулася з австрійського Інсбрука. Захоплено описувала ресторанчик, до якого треба трактором чи кіньми добиратися через сніги 7 км. І все заради того, щоби шеф-кухар влаштував для 10 відвідувачів шоу із оригінальних страв, для яких кожну дрібничку виростили саме в цій місцевості. Ви прагнете такої системи?
Олександр Коваль: Так. І у нас вже багато таких прикладів. Фермери показують себе справжніми віртуозами, творять у задоволення й для себе, й для своїх гостей. Це справжнє мистецтво, яке ламає заїжджені стереотипи. Повертаємо ідентичність традиційним продуктам.
Вчите гурманів смакувати?
Олександр Коваль: І не тільки гурманів. Взагалі переважна більшість людей розуміє смаки неправильно, бо вони розмиті. Приміром, та ж бринза буває овеча, а буває й коров’яча. Кінцевий продукт одразу реагує відтінками смаку, якщо худоба пасеться в долині чи на високогір’ї або ж просто на якийсь час змінює місце випасу. Кожна деталь важлива. І ми допомагаємо пізнавати та насолоджуватися такими цінними нюансами.
Вважаєте, що таке об’єднання характерне тільки для регіону Карпат?
Олександр Коваль: Навпаки! Упевнені, що загалом в Україні варто переглянути маркетингові стратегії і більше інвестувати саме у такий маркетинг довіри. Тому що для нього головними факторами є репутація, відгуки реальних, а не фейкових клієнтів. Вони сьогодні відіграють більш важливу роль для бренда, ніж традиційна реклама.
Через це ми просуваємо ідею гастрономічного туризму, дегустацій та візитів на виробництва, щоб дізнатись більше про культуру, цінності, які несуть продукти.
І активно шукаємо однодумців по всій Україні. Готові ділитися з ними своїм досвідом.