ДП «Державний центр сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції» (ДЦСЕСП) створив штучний бар'єр входу на ринок надання послуги з польового оцінювання сертифікованого насіння, зобов’язавши незалежних експертів укладати з ним договори, не передбачені відповідним законодавством.
Такі результати розслідування на наявність ознак порушень законодавства про захист економічної конкуренції у процедурі сертифікації насіння оприлюднив Антимонопольний комітет України (АМКУ).
У відомстві зазначили, що на сьогодні єдиним органом з оцінки відповідності, який має право видавати сертифікати на сортові якості насіння, є ДП «Державний центр сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції».
«Чинним законодавством передбачено можливість виконання робіт з польового оцінювання аудиторами із сертифікації (агрономами-інспекторами), які провадять діяльність як незалежні експерти під час визначення сортових якостей категорії сертифікованого насіння», — додають у відомстві.
АМКУ встановило, що незалежні аудитори із сертифікації (агрономи-інспектори) є безпосередніми конкурентами ДЦСЕСП, що має у своєму штаті аудиторів із сертифікації, які проводять польове оцінювання сертифікованого насіння.
На практиці незалежні експерти могли надавати послуги з польового оцінювання сертифікованого насіння під час процедури сертифікації виключно за наявності укладеного договору з ДЦСЕСП. Фактично держпідприємство самостійно та на власний розсуд регулює доступ до надання відповідних послуг.
При цьому АМКУ встановило, що у 2019-2022 рр. переважна більшість послуг із польового оцінювання сертифікованого насіння як складової процедури сертифікації надавалася саме аудиторами ДЦСЕСП. Їх відсоток складав у 2019 році — 97,3%; у 2020 році — 96,8%; у 2021 році — 98,93%; за 9 місяців 2022 року — 98,9%.
На думку АМКУ, такі дії ДЦСЕСП містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку надання послуг із польового оцінювання сертифікованого насіння, шляхом створення перешкод доступу на відповідний ринок чи усунення з нього незалежних експертів.
АМКУ надав Кабінету Міністрів України пропозиції щодо вдосконалення нормативно-правового регулювання, а також обов’язкові для розгляду рекомендації ДЦСЕСП щодо припинення дій, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, усунення причин виникнення цих порушень і умов, що їм сприяють.