Глобально змін у частині сільгосптехніки по військовому обліку не відбулося, оскільки вона і так згідно Положення про військово-транспортний обов'язок має стояти на відповідному обліку в ТЦК та СП, і за необхідності може бути вилучена, або на неї може бути видано частковий наряд.
Але після підписання та публікації Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» слід очікувати також певних змін у Положенні про військово-транспортний обов'язок.
На рівні закону про мобілізацію немає деталізації, яка саме сільгосптехніка підпадає під нововведення, і надалі відповідні новації потрібно буде вносити у відповідне Положення про військово-транспортний обов'язок, де і зазначається, яка техніка і чим має комплектуватися. Якщо говорити про сільгосптехніку, то в переважній більшості це буде стосуватися тракторів, спецтехніки (підйомники, навантажувачі тощо) та причепів, якими користуються аграрії.
У межах закону не врегульовано, яку кількість техніки можуть вилучити з одного підприємства, і, за логікою, це має визначатись мобілізаційними планами, які носять відповідні грифи секретності. Але все-таки доцільно прописати відсоток техніки підприємства, яка призначена для доукомплектування і на яку видається відповідний частковий наряд. Адже тоді у підприємства буде розуміння, що на умовні 20% його автопарку встановлено певні обмеження, і ця техніка використовується з урахуванням новоприйнятих положень Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», а інші 80% автопарку і далі спокійно їздять, використовуються як застава, передаються в оренду тощо.
Але тут така тонка межа: з одного боку, армія має бути забезпечена відповідними технічними ресурсами, зокрема для будівництва захисних ліній, а з іншого — чим більше буде забрано техніки у підприємства, тим менше шансів на його нормальне подальше функціонування і, відповідно, його вплив на економіку через сплату податків (які повністю наразі йдуть на армію), забезпечення робочими місцями, заведенням валюти (якщо експортер). Тому потрібно шукати цей баланс інтересів.
Так само в законі немає відповідної градації чи винятків за розмірами підприємств, на техніку яких не накладаються відповідні обмеження та не застосовується відповідна стаття закону. Гіпотетично можуть бути винятки чи інші певні умови для держструктур (наприклад, ДСНС) чи об’єктів критичної інфраструктури, але, ймовірно, це буде регулюватися на рівні актів уряду.
Олег Нестеров, координатор комітету техніки УКАБ
Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.