Враховуючи відновлення роботи Державного реєстру речових прав на нерухоме майно і Державного земельного кадастру, а з нею й обігу земель сільськогосподарського призначення народні депутати України вирішили повернутися до питання вдосконалення правового регулювання відчуження земельних ділянок, яке обговорювалося ще з кінця минулого року.
З цією метою групою народних депутатів було подано на розгляд Верховної Ради України відповідний законопроєкт за № 7532 від 07.07.2022 року, який Комітет з питань аграрної та земельної політики рекомендував за основу та в цілому як закон 11.08.2022 року. Ми вирішили розібратися у тому, які зміни планується внести цим законопроєктом у контексті набуття прав на земельні ділянки, і нижче пропонуємо їх короткий огляд.
Насамперед, законопроєкт № 7532 спрямований на удосконалення процедури набуття права власності саме на земельні ділянки сільськогосподарського призначення, запровадженої з 01.07.2021 року Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо умов обігу земель сільськогосподарського призначення» та Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції», адже у її реалізації виникли певні проблеми, які ускладнюють цю процедуру.
Для вирішення цих проблем пропонується, по-перше, скасувати вимогу щодо проведення перевірки відповідності набувача земельної ділянки сільськогосподарського призначення вимогам, визначеним ст. 130 Земельного кодексу України, та проведення розрахунків, пов'язані із сплатою ціни ділянок за цивільно-правовими угодами, у безготівковій формі при набутті у власність земельних ділянок для ведення садівництва площею до 0,25 га та земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства, що розташовані в межах населених пунктів площею до 2 га. Натомість при укладенні правочину щодо переходу права власності на такі земельні ділянки набувач буде зобов'язаний подавати нотаріусу заяву про дотримання ним вимог встановлених законом, справжність підпису на якій засвідчуватиметься нотаріально, а недотримання ним цих вимог буде підставою для визнання правочину про перехід права власності на земельну ділянку недійсним.
По-друге, депутати вважають за доцільне встановити, що площа земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які належать на праві спільної сумісної власності подружжю, враховується до загальної площі земельних ділянок лише того з подружжя (колишнього подружжя), за ким зареєстровано право власності, внаслідок чого нотаріусу не треба буде витрачати час на перевірку наявності таких ділянок у дружини/чоловіка (у т.ч. колишніх) набувача. Водночас, така норма формально не буде узгоджуватися з встановленим законом режимом права спільної сумісної власності подружжя, на чому наголосило Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку щодо законопроєкту № 7532.
Запропоновані зміни мають зменшити обсяг роботи нотаріуса під час оформлення правочинів щодо переходу права власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення і, відповідно, вартість такого оформлення, на яку скаржаться учасники ринку земель сільськогосподарського призначення.
Крім спрощення процедури набуття права власності саме на земельні ділянки сільськогосподарського призначення, законопроєктом № 7532 також пропонується удосконалити пов'язану з нею процедуру реалізації переважного права купівлі таких ділянок, із застосуванням якої теж виникають певні складнощі.
З цією метою народні депутати пропонують:
У пояснювальній записці до законопроєкту № 7532 його автори визначили одним із його завдання відновлення системи оформлення прав оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення, яка існувала до запровадження воєнного стану.
Нагадаємо читачам, що у зв'язку з запровадженням воєнного стану в Україні у перші декілька місяців його дії тимчасово було заблоковано роботу Державного реєстру речових прав на нерухоме майно і Державного земельного кадастру, яка є необхідною для оформлення прав на земельні ділянки. Тому у цей період було встановлено спрощені правила оформлення права оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення на час воєнного стану з державною реєстрацією договорів оренди землі районними військовими адміністраціями, які наразі відображені у п. 27 Перехідних положень Земельного кодексу України.
З відновленням роботи державних реєстрів постало питання доцільності подальшої дії цих правил, а також перенесення інформації про укладені за цими правилами договори до державних реєстрів.
У зв'язку з цим, у пояснювальній записці автори законопроєкту № 7532 зазначили, що пропонують:
Проте ці ідеї чомусь не знайшли відображення у тексті самого законопроєкту, опублікованому на офіційному веб-порталі Верховної Ради України, але, враховуючи їх актуальність, очікуємо, що відповідні положення можуть бути включені до тексту законопроєкту, який буде виноситися на голосування.
Насамкінець, відзначимо, що законопроєкт № 7532 спрямований не лише на вдосконалення процедури відчуження земельних ділянок сільськогосподарського призначення, а містить низку інших пропозицій щодо вдосконалення законодавчого регулювання набуття прав на такі ділянки, серед яких можна виділити такі:
Світлана Тетеря, радник і керівник практики аграрного та земельного права EVERLEGAL, та Карина Сагайдак, молодший юрист EVERLEGAL
Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.