Успіх вітчизняного АПК на міжнародних ринках — це про «гру в довгу»

15 січня 2019, 06:29 4180
Ольга Трофімцева

«Зелений тиждень», який відбудеться у Берліні, за довгі роки свого існування став своєрідним place to be для всіх країн — провідних виробників аграрної та харчової продукції світу. Чому?

Рецепт успіху виставки «Зелений тиждень» на перший погляд досить простий і полягає в концепції цього заходу: коли фахівець у галузі АПК чи харчової промисловості, кінцевий споживач, пересічний берлінець чи турист, який завітав на виставку, може здійснити фактично віртуальну подорож кулінарними (і не лише) особливостями країн світу, відчути різноманіття смаків та побачити, чим кожна країна-учасник пишається, що може запропонувати споживачеві й на які продукти made in Turkey чи made in Ukraine варто звернути увагу в супермаркеті.

Я дуже добре пам’ятаю, коли, в часи мого проживання в Берліні, відвідування «Зеленого тижня» було приводом зустрітись із друзями і витратити майже день на те, щоб помилуватись квітковим павільйоном Нідерландів, скуштувати французьких устриць, аргентинського чи грузинського вина і поласувати східними солодощами, запивши це все чудовим китайським чаєм.

За статистикою організаторів виставки, минулого року на «Зелений тиждень» завітали понад 400 тис. відвідувачів, з них 90 тис. «фахових», тобто представників харчової промисловості або пов’язаних з нею галузей. Свою продукцію їм представляли 1715 експонентів, з них 555 іноземних, з 65 країн світу. Виставка не стоїть на місці, розвивається і змінюється, шукаючи нових шляхів розвитку, для того щоб залишатись привабливою для експонентів і відвідувачів. Одним із етапів розвитку стало запровадження широкомасштабної політичної події в рамках «Зеленого тижня», яка почала збирати офіційні делегації з усього світу.

«Аграрний Давос»

Глобальний аграрний та харчовий форум та Міністерська конференція в Берліні поступово стали серйозними заходами, які кожного року фокусуються на різних актуальних темах світового сільського господарства та харчової промисловості. В різних дискусіях приймають участь як міністри окремих країн, так і представники найвищого рівня від впливових міжнародних організацій, таких як FAO чи OECD. Цього року Глобальний форум пройде вже водинадцяте і буде присвячений темі цифрового сільського господарства та діджиталізації в АПК. І я дуже рада, що Україні є що запропонувати світові в даній сфері й про що подискутувати. Зазвичай близько 200 міністрів та держсекретарів з різних країн світу відвідують «Аграрний Давос» у Берліні. І саме тому це стає чудовою платформою для проведення двосторонніх зустрічей з колегами з міністерств інших країн, які важливі для нас як партнери в сфері АПК.  

Україна і «Зелений тиждень»

Як трошки «берлінка», скажу зі своїх особистих вражень відвідувача «Зеленого тижня» та студентки, яка навіть трохи працювала в національному павільйоні свого часу, представляючи українську кухню. Відносини України і «Зеленого тижня» складались не дуже рівно, наша країна іноді виступала з достойними національними павільйонами, а іноді, на жаль, наша презентація виглядала досить «скромно», і було зрозуміло, що участь оформлена «для галочки».

Не буду лукавити: виставка не є простою для участі як з точки зору тривалості (10 днів), так і з точки зору концепції. Виклик для нас полягає в тому, що «Зелений тиждень» — це іміджева виставка, покликана на представлення країни на національному рівні: її кулінарного світу, можливо, інших пов’язаних з харчовою галуззю секторів, таких як зелений туризм, гастрономія чи аграрні технології. Ця виставка, якщо брати всю її рамкову програму, про АПК саме як комплекс. Тому що тут, з одного боку, в рамках фахових подіумних дискусій форуму можна і потрібно представляти досягнення всього сектору, впровадження новітніх технологій чи адаптацію АПК до кліматичних викликів.

З іншого ж боку, сама виставка — це майданчик для знайомства з нашою національною кухнею, з нашими якісними продуктами, це площадка для презентації бренду «made in Ukraine». Кожен виробник, який бере участь у цій виставці, фактично заявляє про високі стандарти своєї продукції, що відповідають вимогам ЄС. Кожна компанія, яка в рамках національного павільйону представляє своє вино, сир, мед чи будь-які інші продукти, має бути готовою до запитання: «А чи можете ви постачати такий продукт до мережі наших магазинів у такій-то кількості й за такою-то ціною?» або ж до запитання від споживача, який скуштував ваш продукт, і якому сподобалось: «А в якому супермаркеті я можу ЦЕ знайти?».

Тобто саме ця виставка може стати для вас першим кроком на ринок ФРН чи ЄС в цілому з готовою продукцією. Але, якщо повернутись до думки про комплексний підхід, то нам важливо, щоб Україну поступово починали сприймати саме так: як країну з якісною, високотехнологічною продукцією, смачною кухнею, креативним та інноваційним сектором АПК. Національний павільйон на «Зеленому тижні» — це про мікрорівень однієї компанії і про макрорівень усієї країни, про спільну роботу на всіх рівнях задля спільної мети — створення якісного національного продукту і його професійної презентації на всіх міжнародних майданчиках від Берліну до Токіо.

Після декількох років перерви ми повертаємось у 2019 році на «Зелений тиждень» з національним павільйоном. Я особисто сподіваюсь, що цей comeback не буде одноразовою акцією, а стане початком нового етапу історії України на «Зеленому тижні». Але не лише це. Ми маємо своїм поверненням дати сигнал світові, ЄС, Німеччині, і насамперед самим собі про те, що країна змінюється, АПК змінюється, ми ростемо і змінюємо наші підходи в роботі, в координації зусиль бізнесу і держави. І саме це дасть нам якісно новий результат не лише в короткостроковій перспективі. Тому що успіх вітчизняного АПК на міжнародних ринках — це про «гру в довгу».

Почнемо? 

Ольга Трофімцева, заступник міністра аграрної політики та продовольства України з питань європейської інтеграції

Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.