Зміна ставок ПДВ — це не реформа податкової системи агросектору

17 грудня 2018, 10:00 2014

В Україні слід реформувати систему ПДВ в агропромисловому комплексі, однак підійти до цього потрібно з урахуванням ланцюгів виробництва і переробки сільгосппродукції.

Таку думку висловив генеральний директор Української аграрної конфедерації Павло Коваль.

«На жаль, коли ми говоримо про регулювання ПДВ, то зводимо його чи не до єдиного інструменту аграрної політики. На моє переконання, лише змінювати ставки ПДВ — це не буде реформою податкової системи для АПК. Адже жодних економічних ефектів така «реформа» мати не буде», — переконаний Павло Коваль.

На його думку, за рахунок різних ставок ПДВ Україна не спроможна конкурувати в цінах з ЄС.

«Ми маємо гармонійно вписатись у цінову та податкову політику Євросоюзу і враховувати різні макроекономічні аспекти. Натомість, яким чином Україна зможе конкурувати з Польщею на ринках тваринництва, коли у них ставку податку зафіксовано на рівні 8%, а у нас — 20%? До того ж у бюджеті ЄС передбачено €58 млрд на підтримку фермерів та сільського розвитку (сільський розвиток — €15 млрд, €3 млрд — на підтримку молодих фермерів, €37 млрд —  прямі дотації на гектар). Враховуючи такі цифри, говорити про рівні умови для сільгоспвиробників Європи та України, принаймні, недалекоглядно», — підкреслив Коваль.

За словами гендиректора УАК, систему ПДВ треба розглядати комплексно. Йдеться про ланцюжок ПДВ, а також адекватну оцінку нинішніх економічних умов, де наявні галузі з великими частками експорту чи імпорту, або контрабанди.

«В ЄС частка ПДВ за останні 50 років зростає. Так само в Україні зростає частка ПДВ в АПК, але існує проблема щодо адміністрування цього інструмента. Майже 84% аграріїв працюють на 3-4 групі оподаткування,  але в реальності в системі ДФС зареєстровано 95 тисяч представників агробізнесу — платників податків. При цьому  в деяких регіонах понад 60% аграріїв навіть не подавали декларації й не сплачували податки. Серед «лідерів», за даними Рахункової палати України, — Донецька, Луганська, Житомирська та Київська області», — зазначив він.

При цьому, на думку гендиректора УАК, відмовитись від ПДВ, як пропонують деякі економісти, Україна не може.

«Адже у 193 країнах-членах ООН використовується ПДВ. Але за наявності корупційних чинників у країні такий інструмент як ПДВ може стати не драйвером розвитку економіки, а драйвером недовіри до державних інституцій та реформ у цілому», — пояснив він.

Павло Коваль переконаний, що ПДВ став одним із найактуальніших інструментів аграрної політики як у позитивному, так і негативному аспектах.

«Адміністрування ПДВ виявилось одним із дравейрів недовіри до держави. Та попри це, реформування ПДВ необхідно реалізовувати не відокремлено від загальної системи оподаткування агробізнесу, при цьому аналіз і моделювання сценаріїв реформування ПДВ необхідно розглядати у цілісних ланцюгах виробництва і переробки с/г продукції й варто також застосовувати диференційований підхід до різних галузей виробництва», — констатує експерт.

У процесі моделювання цих сценаріїв доцільно обирати нелінійні математичні інструменти, вважає він.

«В Україні є великий спектр інструментів аграрної політики, тому зосереджуватись на ПДВ, на якому легше корумпувати, недоцільно. Але цю систему потрібно реформувати. Адже вона має позитивно впливати на соціально-економічний розвиток вітчизняного АПК», — підсумував Павло Коваль.


AgroPortal.ua за матеріалами УАК