Ринок тракторів 2021: новий рекорд, попит на «великих» і проблеми з сертифікацією

28 грудня 2021, 07:38 4181
Олег Нестеров

Високі ціни на зернові та олійні останнім часом позитивно вплинули не лише на аграріїв, але й на постачальників ресурсів, зокрема виробників техніки. Оскільки трактори – це, так би мовити, базова необхідність будь-якого аграрія.

Варто нагадати, що після рекордних показників в 2016-2017 роках, продаж тракторів щороку поступово знижувався. Ще й COVID-19 зробив свій внесок в дану ситуацію, призвівши до тимчасових зупинок виробництва техніки, порушення логістики та створив проблеми з виробництвом напівпровідників і мікросхем, що потенційно може мати свої наслідки в наступні роки. 

Але які ж результати ми маємо за 2021 рік, коли у нас рекордні врожаї, достатня вологість ґрунту і відсутность засухи, як у 2020 році? 

Перш за все, слід розуміти, що за 11 місяців 2021 року ми вже побили рекордні показники купівлі тракторів за повні 2016 і 2017 роки, перетнувши межу продажів за 8800 нових одиниць техніки*.

*маються на увазі нові трактори від 50 к.с. великих виробників іноземної техніки: CNH, AGCO, JD і т.д.), ХТЗ, МТЗ, Versatile (в розрахунок не взято мотоблоки і міні-трактори по типу DF, LOVOL).

Ряд брендів, такі як CLAAS, Massey Ferguson, МТЗ, значно покращили свої минулорічні показники, продемонструвавши більш ніж подвійне зростання продажів після доволі складного 2020 року. 

В розрізі брендів, за 11 місяців 2021 року лідером з продажів тракторів залишається МТЗ, за ним йдуть John Deere і CNH. 


Якщо аналізувати лідерів продажів тракторів в розрізі потужностей:

  • 45-100 к.с. –  першість тримає МТЗ, який здійснює більше 95% продажів в цьому сегменті (понад 5550 од);
  • 101-150 к.с. – ключовими гравцями в цьому сегменті є МТЗ (36%), New Holland (24%) і John Deere (23%);
  • 151-200 к.с. – більше 55% придбаних в даному сегментів тракторів – John Deere, 19% – New Holland, і далі відносно рівномірне розподілення між Case IH, Claas та ХТЗ (в середньому по 8%);
  • 201-250 к.с. – лідером є New Holland (34% від загальних продажів) і по 18% в середньому складають продажі Case IH та ХТЗ;
  • 251-350 к.с. – ТОП-3 бренди, які продали найбільше тракторів в даному сегменті:  John Deere (51%), New Holland (19%) та Massey Ferguson (14%);
  • 351-450 к.с. – ключовими гравцями в даному сегменті є John Deere (33%), Fendt (29%) та Claas (23%);
  • 450+ к.с. – в даному сегменті лідируючі позиції займає Case IH (60%) та Fendt (26%).

На які трактори зріс попит в 2021 році?

За результатами 11 місяців 2021 року, кількість придбаних нових тракторів потужністю більше 400-500 к.с. зросла на 335% у порівнянні з попереднім роком. Окрім цього, продаж тракторів в даному сегменті встановив рекорд за мінімум останні 7 років, склавши 187 одиниць. 


Для розуміння, це більше ніж було сумарно придбано тракторів відповідної потужності за період з 2015 по 2020 роки включно (166 одиниць). Звичайно, можливо певна кількість одиниць, ще доповниться у грудні 2021 року, але вже видно суттєве зростання купівля нових тракторів у порівнянні до минулих років.

Виведенню нових моделей на ринок бути?

В липні з прийняттям наказу Мінекономіки від 08.07.2021 № 210 було скасовано призначення органів з оцінки відповідності (ДП «УкрЦВТ» та ДП «НТЦ «АгроСЕПРО» НААН) на виконання робіт з оцінки відповідності вимогам технічних регламентів та видачу сертифікатів затвердження типу для тракторів. 

Де-факто, це документ, який видавався органом з оцінки відповідності, підтверджував відповідність модельного ряду тракторів (або партії чи окремої одиниці) вимогам регламентів і був по суті допуском на ринок. Документи на його основі, які видавав вже виробник чи дилер (сертифікат відповідності), дозволяли надалі ставити на облік придбані трактори, використовувати техніку в якості застави в банках і т.д.

Відповідно, у виробників і постачальників техніки виникли складності з виведенням на ринок нових зразків і моделей техніки, які планувалися на осінь і новий сезон на початку 2022 року.  Першочерговим завданням для вирішення цього питання є прийняття законопроекту №6070-1, за який, на жаль, не вийшло проголосувати в цьому році, і його голосування та прийняття остаточно відкладається на 2022 рік. 

Прийняття цього законопроекту відкриває можливість проводити випробування, оцінювання та перевірку виробництва с/г і лісогосподарських транспортних засобів в рамках процедури оцінки відповідності не лише призначеним державним структурам, а й уповноваженими приватним випробувальним установам.  

Отже, що ми маємо?

Під час спілкування з представниками виробників і постачальників тракторів стає зрозуміло, що наступний рік буде не менш активний як на ринку, так і в правовому полі, оскільки є необхідність змін в законодавстві. Звичайно, в 2021 році ми вже маємо наслідки від проблем з отриманням сертифікатів затвердження, і нові модельні ряди та одиничні зразки чи партії, які раніше сертифікувалися окремо, не змогли потрапити на ринок України. Тому аграрії, які планували купувати новітні зразки техніки, вимушені були переключатися на ті моделі, які були раніше сертифіковані в Україні. Проте, як неодноразово зазначалося, вже є замовлення, які перенесені на липень 2022 року, і попит не зменшується. Головне – аби не було проблем з виробництвом і законодавчих перепон. 

Олег Нестеров, координатор комітету з техніки асоціації «Український клуб аграрного бізнесу»

Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.