Польща може закрити потреби перевезення вантажів на маршрутах, що з'єднують Західну Європу з Україною

10 жовтня 2025, 07:00 2646
Марцін Вітчак

Початок повномасштабної війни та втрата доступу до частини портів Чорного моря змусили Україну переорієнтувати свою логістику на залізничне сполучення. Спочатку Польща відігравала ключову роль у транзиті українських товарів. З часом, внаслідок переплетення різних політичних та економічних обставин, вона втратила своє значення на користь, зокрема, Румунії.

Але Польща досі залишається оптимальним вибором, якщо подивитися на карту залізничних сполучень у Європі.

Частка залізниці у перевезеннях в Україні становить понад 60%, тобто, навпаки, ніж, наприклад, у Польщі. Без ефективної та дієвої залізниці в Україні не зможе працювати великий бізнес. 

Війна багато чого змінила на залізниці, оскільки через бомбардування технічної інфраструктури були і досі виникають проблеми з постачанням електроенергії для електричних локомотивів. Там, де це можливо, використовуються дизельні локомотиви. Стосовно самих колій — українці навчилися миттєво ремонтувати пошкоджені рейки та стрілочні переводи. 

Коли настане час відновлення, Україна зможе користуватися різними транзитними лініями, що з'єднують її з Європейським Союзом. Через Польщу, Словаччину, Угорщину і, звичайно, Румунію. Це, однак, не змінює того факту, що найважливішим шляхом, який з'єднує Україну з рештою світу, залишаються порти Великої Одеси, а потім Румунія та Польща. Проте ми повинні пам'ятати, що морські порти України стикаються з постійними обстрілами, що призводить до обмеження пропускної спроможності. Внаслідок їх блокування частина товарних потоків була перенаправлена на альтернативні маршрути, зокрема до портів Дунайського кластера. Таким чином, Ізмаїл, Рені та Усть-Дунайськ стали важливими пунктами оформлення експорту. Проте ресурси та потенціал портів на Дунаї вже практично вичерпані; без подальших часо- та капіталомістких інвестицій у розширення, поглиблення, логістику та залізничну інфраструктуру неможливо збільшити кількість відправлень.

Вкотре хотів би підкреслити одне: у Laude Smart Intermodal ми переконані, що Польща може бути головною транзитною лінією для перевезення вантажів на маршрутах, що з'єднують Західну Європу з Україною. Але, звичайно, наші поїзди можуть їхати також іншими маршрутами, які оберуть українські компанії.

В українських та польських ЗМІ не бракує інформації про те, що буде відновлено поромне сполучення між Україною та Південним Кавказом. Це має вплинути насамперед на торговельний обмін із Азербайджаном та посилити роль Транскаспійського міжнародного транспортного коридору.

Почнімо з того, що це дуже цікавий напрямок перевезень, який може ефективно збільшити використання залізничного транспорту у відносинах між Центральною Азією та Європою. Тому Laude Smart Intermodal працює над такими послугами і планує розвивати ці напрямки перевезень. Керівництво компанії планує найближчим часом запустити регулярні рейси між Туреччиною та ЄС через Україну. Ми переконані, що це буде гарним доповненням до наших постійних рейсів між польськими та німецькими, а також портами Бенілюксу та мережею терміналів в Україні. Ми також працюємо над сполученнями, які дозволять транспортувати товари з Європейського Союзу через UA до та з логістичних хабів Грузії, Азербайджану та Туреччини.

Марцін Вітчак, президент правління компанії Laude Smart Intermodal

Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.