30 листопада 2021 року Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» № 1914-IX (надалі – «Закон №1914»). Він був опублікований лише 21.12.2021 року, а вже з 1 січня 2022 року більша частина норм набрала законної сили. 

З однієї сторони, це традиційна для українських парламентарів зміна правил оподаткування «під ялинку». З іншої – деяким галузям доведеться не лише кардинально і в найкоротші строки пристосовуватись до нового порядку нарахування податків, але і розбиратись, як це зробити в межах законодавства. Податківці навряд чи проґавлять можливість додатково поповнити бюджет за рахунок штрафів. 

Однією з таких галузей є розведення свійської птиці, що з початку 2022 року стало забороненим видом діяльності на 4-й групі єдиного податку

 

При цьому, такою забороною Верховна Рада не обмежилась, підвищивши ставку єдиного податку відповідної групи до 50% від нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь, на яких розташовані будівлі для птахівництва. Фактично, особи, які вчасно не встигнуть перейти на загальну систему оподаткування або на третю групу єдиного податку (спойлер – «практично всі») будуть зобов’язані сплатити ставку єдиного податку майже в 50 разів більшу за минулорічну, якщо на їхніх земельних ділянках знаходяться будівлі для птахівництва. При цьому сплата податку за підвищеною ставкою заборону діяльності не скасовує. А тому, якщо забаритись з переходом надовго, то цілком ймовірним є додаткове донарахування податку на прибуток за весь період, протягом якого такий платник податку повинен був бути «загальносистемником». 

 

Одразу відзначимо, що перехід на сплату податку на прибуток не для всіх буде болісним. До 1 січня 2027 року особи, що займаються розведенням та вирощуванням свійської птиці, крім курей, звільняються від сплати податку на прибуток, а вивільнені кошти повинні використовувати на реновацію технологій виробництва та збільшення його обсягу. Тому, скоріше за все, на полицях в магазинах побачимо збільшення кількості м’яса індиків, качок, гусей та страусів. 

Проголошений статтею 4 ПК України принцип стабільності передбачає, що зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Бюджетним періодом є календарний рік, тому, вочевидь, зміни до елементів податків не повинні вноситись після 1 липня. 

Недотримання принципу стабільності, крім не надання розумного строку на адаптацію до нового нормативного регулювання та приведення бізнес-процесів у відповідність до нових реалій в частині заборони вирощування свійської птиці, додав і практичних проблем з виконанням нових вимог та переходом з 4 групи єдиного податку.

Очевидно, що у випадку прийняття платником податку рішення про перехід з 4 групи єдиного податку у зв’язку із набуттям чинності згаданої заборони, обов’язковим є дотримання процедури відповідного переходу. Зокрема, заяву про відмову від застосування спрощеної системи оподаткування слід подавати не пізніше, ніж за 10 днів до нового календарного кварталу. У випадку ж переходу на 3 групу єдиного податку, заяву слід подавати не пізніше 15 днів до нового кварталу. Фактично, заява про перехід на загальну систему повинна була бути подана не пізніше дня опублікування Закону №1914, а про перехід на третю групу – взагалі до опублікування закону.  

Ті платники, які дочекались опублікування Закону №1914, однак одразу не відмовились від спрощеної системи оподаткування, отримають шанс подати відповідну заяву лише перед другим кварталом. Відповідно весь перший квартал 2022 року сплачуватимуть єдиний податок за землі, на яких розташовані будівлі для птахівництва, за ставкою, яка в 50 разів більше минулорічної.  

Тут також не слід забувати, що контролюючі органи, обґрунтовуючи забороною здійснення діяльності, донарахують податки, від яких платник звільняється на спрощеній системі оподаткування, вже за період з 1 січня 2022 року. 

Насправді, на відміну від платників єдиного податку 1-3 груп, початок заняття діяльністю, яка є забороненою для платників єдиного податку, не є обов’язковою підставою для зміни системи оподаткування для платників єдиного податку на 4-й групі.

Якщо платники 1-3 груп, у випадку початку заняття забороненими видами діяльності, зобов’язані перейти з наступного кварталу на загальну систему оподаткування, то для платників 4-ї групи такий обов’язок не визначений. 

В даному випадку не можуть застосовуватись і норми про щорічне підтвердження статусу платника 4-ї групи. Верховний Суд в постанові від 29 березня 2018 року у справі №804/2321/17 вже давав висновок, що положення пункту 291.5-1 статті 291 ПК України, де і захована нова заборона, стосуються виключно процедури набуття статусу платника єдиного податку, а не підтвердження цього статусу.

Водночас, стримуючим фактором щодо залишення на 4-ій групі може стати надане пунктом 299.11 статті 299 ПК України право контролюючих органів донараховувати податкові зобов’язання та штрафи, від яких звільнялась особа як платник 4-ї групи єдиного податку.

При цьому, встановлювати факт зайняття діяльністю, яка заборонена для відповідної групи єдиного податку, контролюючі органи можуть лише під час виїзної документальної перевірки. А обов’язок з переходу на загальну систему оподаткування виникає з наступного місяця після виявлення невідповідності здійсненої діяльності вимогам до 4-ї групи єдиного податку.

Таким чином, законодавець залишив осіб, які займаються птахівництвом, у стані правової невизначеності щодо порядку легітимних дій у зв’язку із забороною їх діяльності на 4-й групі єдиного податку.

Фактично, платники 4-ї групи не зобов’язані самостійно переходити на загальну систему до проведення контролюючим органом податкової перевірки та встановлення невідповідності виду діяльності. Однак і очікування такої перевірки матиме наслідком донарахування податків, від яких платник 4-ї групи був звільнений.

Якщо ж платник 4-ї групи не буде чекати перевірки і перейде на загальну систему або іншу групу єдиного податку з першого можливого податкового періоду, а саме з 2 кварталу 2022 року, то відсутні будь-які гарантії, що потім за 1 квартал 2022 року йому не донарахують податок на прибуток. 

Враховуючи наведений невеличкий аналіз, можемо виділити 4 варіанти дій, що можуть вчинити особи, які мають намір продовжувати займатись розведенням свійської птиці. Для реалізації першого варіанту, а саме переходу з 4 групи єдиного податку до настання 2022 року, час уже минув.

Особи ж, які до останнього очікували не знайти в опублікованому законі заборони займатись птахівництвом на 4 групі єдиного податку, та не встигли перейти з даної групи, матимуть змогу зробити це з 2 кварталу 2022 року. Але вони мають сплатити єдиний податок за 1 квартал за підвищеною ставкою, якщо на земельних ділянках знаходились будівлі для птахівництва. При цьому залишається ризик донарахування податків, на які поширювалось звільнення спрощеної системи оподаткування, за 1 квартал 2022 року.

Спроба залишитись на 4-й групі спрощеної системи оподаткування, як третій варіант дій, можлива лише до першої документальної перевірки, та загрожує донарахуванням за весь період здійснення забороненої на 4-й групі діяльності податків, від яких ця 4-та група і звільняла. Хоча і економічна доцільність перебування на 4-й групі з підвищеною ставкою на земельні ділянки, на яких знаходяться будівлі для птахівництва, також є спірною.

Для тих, хто має наснагу боротись за свої права, можливий четвертий варіант – оскаржити конституційність самих норм, якими введено заборону. Даний варіант потребує не лише правового обґрунтування невідповідності окремих норм Закону №1914 Конституції України, але і проходження тривалої процедури оскарження без можливості прогнозувати кінцевий результат.

Тривалість процедури залежить від того, чи до Конституційного Суду подається скарга після попереднього оскарження донарахувань в адміністративних судах всіх інстанцій, або до нього одразу звертається суб’єкт конституційного подання, наприклад, 45 однодумців, які мають посвідчення народних депутатів. Водночас, у випадку позитивного результату, платник податків не лише захистить свої права, але і змусить замислитись законодавця щодо доцільності ігнорування в майбутньому принципу стабільності податкового законодавства.

Однак, обираючи останній варіант дій, слід зважати на те, що неконституційною заборона може стати лише з моменту прийняття рішення судом. До того часу всі нововведення «у грі».  

Андрій Реун, партнер Юридичної групи LCF, керівник практики податкового права та Ігор Бєліцький, адвокат, юрист Юридичної групи LCF

Мультимедіа