Вагонний парк зерновозів «Укрзалізниці» складається з таких моделей зерновозів:
1 267 вагонів-зерновозів моделі 11-739 (особливість даного вагона — круглі люки для завантаження, в більшості даний вагон згідно технічної документації має максимальну вантажопідйомність 65 тонн. Об’єм вагона 93 м3); 10 200 вагонів-зерновозів моделі 19-752 (найпоширеніша модель зерновоза на «Укрзалізниці», дану модель можна вантажити до 70 тонн, але по деяким вагонам такої моделі існують обмеження по завантаженості до 65 тонн. Об’єм вагона 94 м3); 9 вагонів-хопер моделі 19-923-07 (раніше дані вагони використовували для перевезення мінеральних добрив. Вантажопідйомність 70 тонн, але об’єм в 81 м3 не дозволяє вантажити зерном до 70 тонн через низьку натуру зерна).
Згідно технічних параметрів даних моделей вагонів, їхній нормативний термін експлуатації 30 років. На сьогодні середній вік вагона-зерновоза парка «Укрзалізниці» складає 33,4 роки. Будівництво вагонів-зерновозів відбувалося:
Рік випуску вагона |
Кількість вагонів |
Термін експлуатації, роки |
Нормативний термін експлуатації |
1991 |
11 |
28 |
30 |
1990 |
529 |
28,5 |
30 |
1989 |
1043 |
29,6 |
30 |
1988 |
964 |
30,7 |
30 |
1987 |
1244 |
31,5 |
30 |
1986 |
1358 |
32,6 |
30 |
1985 |
1470 |
33,4 |
30 |
1984 |
1640 |
34,6 |
30 |
1983 |
1333 |
35,6 |
30 |
1982 |
860 |
36,5 |
30 |
1981 |
276 |
37,7 |
30 |
1980 |
303 |
38,7 |
30 |
1979 |
285 |
39,6 |
30 |
1978 |
115 |
40,6 |
30 |
1977 |
38 |
41,6 |
30 |
1976 |
7 |
42,4 |
30 |
З загального парку вагонів-зерновозів «Укрзалізниці», за якими закінчений термін експлуатації, 678 вагонів вже не експлуатуються, середній вік даних вагонів 37,6 років.
З інформації вище, 86% зерновозів подолали позначку нормативного терміну експлуатації і мають бути списані на даній підставі. Але в Україні існує порядок продовження терміну служби вантажних вагонів, за яким можна продовжити експлуатацію зерновозів максимум ще до 15 років після закінчення терміну експлуатації, але якщо вагон технічно придатний для цього. В сусідніх державах (Білорусь, Росія, Казахстан) положення про продовження терміну служби вагонів після закінчення терміну експлуатації відмінили, вагони працюють до 30 років. Якщо б в Україні пішли за прикладом держав-сусідів і заборонили би використовувати вагони більше нормативного терміну їхньої експлуатації, то у нас би на сьогоднішній день залишилося тільки 14%, або 1 583 зерновозів з усього парку «Укрзалізниці». Дефіцит вагонного парку, фінансовий стан УЗ не дають змогу прийняти дану постанову.
Вагони, які відпрацювали нормативний термін експлуатації і які продовжують експлуатувати, це об’єкт підвищеної небезпеки. Враховуючи вік та технічний стан вагонів, в «Укрзалізниці» є визначений термін кінцевої дати експлуатації кожного вагона. Зведена інформація виглядає наступним чином:
Кількість вагонів |
Рік |
Буде списано |
10 798 |
2019 |
2 001 |
8 797 |
2020 |
2 109 |
6 688 |
2021 |
537 |
6 151 |
2022 |
922 |
5 229 |
2023 |
1 971 |
3 258 |
2024 |
648 |
2 610 |
Дата списання не визначена |
Кількість списання не визначена |
Про можливості продовження терміну експлуатації для даних вагонів нічого поки невідомо. «Укрзалізниця», мабуть, розуміє, що інвестувати/будувати нові вагони-зерновози зі своїм фінансовим становищем не зможе. Тож інвестиції мають бути приватні, і для цього вже є готова нормативно-правова база та фінансове підґрунтя для даних інвестицій. Виходячи з того, що вагонам «Укрзалізниці» залишилося недовго прожити, керівництво «Укрзалізниці» надало жорсткі та чіткі настанови для інвестування в зернову логістику:
- маршрутні елеватори;
- приватні вагони.
Виходячи з того,що горизонт для списання вагонів-зерновозів парку «Укрзалізниці» невеликий, для УЗ важливо зараз, щоб бізнес зрозумів, що треба інвестувати. Політика УЗ з одного боку виглядає дуже жорсткою, а з іншого, без жорстких мір стосовно подальшого напрямку руху, інвестицій, логістична криза буде збільшуватися. Якщо офіційно озвучити план ліквідації зерновозів і те, що УЗ не планує будівництво нових вагонів, це створить ажіотаж на вагони та чергу на вагонобудівні заводи. Виробники вагонів у свою чергу будуть необґрунтовано підвищувати ціни.
Зрозуміло, що логістика зерна не складається тільки з одних вагонів, вона залежить від безлічі факторів, але зрозуміло одне: вагонний парк УЗ старий та потребує оновлення.
Олексій Шахов, менеджер з логістики AgroGeneration
Джерела: http://www.uz.gov.ua/cargo_transportation/electronic_transportation/ (Парк вантажних вагонів України з розподілом по РРС);
http://www.uz.gov.ua/cargo_transportation/legal_documents/wagon_termin/ (Порядок продовження терміну служби вантажних вагонів усіх форм власності у структурі ПАТ «Укрзалізниця»)
Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.