На головних світових ринках ягід — у Європі та США — у 2020 році споживання та продажі зростали. Щоправда, відбулися зміни в моментах споживання та каналах збуту, хоча не можна сказати, наскільки ці зміни є сталими. Також усе більш актуальною в ягідництві стає тема сталого виробництва.
У зв’язку з пандемією кардинальні зміни відбулися в чотирьох напрямках: діджиталізація — всі пішли в онлайн, і роль інтернету зросла; вплив держави у вигляді фінансування, регуляцій та обмежень; зниження рівня комунікацій та подорожей; зниження показників стійкості бізнесу.
Споживання ягід у світі суттєво зросло: в Європі до категорії додалося майже 1 млн нових покупців ягід, забезпечивши додаткових 710 млн євро та 43 тис. т ягоди в обсягах. Найбільше зростання порівняно із попереднім роком показала лохина, а найменше — суниця садова.
Ріст у грошовому еквіваленті частково пояснюється підвищенням цін на всі ягоди. Значно подорожчала суниця садова, а от ціна на лохину, малину, ожину трималася на минулорічному рівні.
Лідерами споживання ягід у Європі стали Великобританія, Німеччина та Франція. Збільшилась кількість споживачів ягід у Німеччині та Польщі, а от в Італії, Чехії та Угорщині їх стали купувати менше.
Позитивну тенденцію зростання споживання ягід ми бачимо також у США.
Варто згадати і про зміни в моментах споживання. Люди стали залишатися вдома, відмовившись від сегменту HoReCa. Також трендом цього року стала локалізація ринків. Люди почали споживати більше корисної їжі, щоб підтримувати імунітет. Ці фактори вплинули на зростання снекової продукції на 50%. Споживання ягід під час обіду та вечері в європейців зросло на 35%, до сніданку додалося 14%.
Варто згадати і про зміни каналів збуту. Цього року фермерські магазини почувалися добре, наприклад, зростання в Німеччині в цій категорії склало 50%. Прямі продажі від фермерів зросли на 3%. Також на 40% зросли продажі онлайн.
Серед проблем індустрії ягід — заморожені інвестиції в інновації та закладення нових плантацій, що сповільнить ріст виробництва. Відголосок цього ми зможемо спостерігати через 2-3 роки. Але все ж виробникам потрібно продовжувати інвестувати в ягідний бізнес, оскільки на глобальному рівні ринок зросте ще більше, ніж до пандемії COVID-19.
Ірина Кухтіна, призедент Асоціації «Ягідництво України»
Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.