Сьогодні мораторій на відчуження земель сільськогосподарського призначення закріплений пунктами 14, 15 Розділу Х «Перехідних положень» Земельного кодексу України.
06.10.2016 Верховною Радою України було прийнято Закон України № 1669-VIII «Про внесення змін до Розділу X «Перехідних положень» Земельного кодексу щодо продовження заборони відчуження земель сільськогосподарського призначення», яким було у черговий раз продовжено мораторій до 01.01.2018.
У висновку Комітету Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин до проекту Закону 1669-VIII зазначалося, що «прийняття законопроекту дозволить уникнути монополізації та надмірної концентрації земель сільськогосподарського призначення в одних руках та надасть певний час для розроблення чіткого правового механізму запровадження з часом прозорого ринку земель сільськогосподарського призначення, а також організувати належну інформаційну та просвітницьку кампанію, присвячену функціонуванню ринку земель».
Таким чином, законодавче обґрунтування необхідності існування мораторію майже не змінюється із року в рік, проте реформа земельного законодавства, яка необхідна для його скасування, лишається, на жаль, такою ж примарною, як і 16 років тому.
Цікаво відмітити, що 13.12.2016 до Верховної Ради України було внесено проект Закону № 5535 про обіг земель сільськогосподарського призначення, а вже 28.12.2016 було подано альтернативний законопроект № 5535-1. Обидва законопроекти покликані законодавчо забезпечити механізм створення ринку земель сільськогосподарського призначення та його подальше функціонування. Проте станом на сьогодні вищезазначені законопроекти знаходяться на опрацюванні Комітету з питань аграрної політики та земельних відносин.
16.02.2017 до Конституційного суду України було направлено конституційне подання 55 народних депутатів щодо відповідності Конституції України пунктів 14, 15 Розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу.
Виходячи із аналізу тексту конституційного подання, розміщеного на сайті Конституційного суду, неконституційність підп. 14, 15 Розділу Х Земельного кодексу України обґрунтовується порушенням встановленим мораторієм гарантованого Конституцією права власності на землю, права на не заборонену законом підприємницьку діяльність та достатній життєвий рівень, а також принципів рівності перед законом і верховенства права.
Наразі подання знаходиться на опрацюванні в секретаріаті Конституційного суду. Варто зазначити, що, відповідно до статті 46 Закону України «Про Конституційний суд України», ухвала про відкриття конституційного провадження або про відмову у відкритті конституційного провадження приймається не пізніше одного місяця з дня надходження конституційного подання чи конституційного звернення до Конституційного суду України.
У випадку відкриття конституційного провадження у справі його термін не повинен перевищувати трьох місяців, а у разі провадження за конституційним поданням, яке визнано Конституційним судом України невідкладним, строк розгляду такого подання не повинен перевищувати одного місяця (стаття 57 Закону України «Про Конституційний суд України»). Проте на практиці досить часто Конституційний суд України не дотримується передбачених законом термінів.
Таким чином, у випадку відкриття Конституційним судом провадження у справі за поданням народних депутатів щодо неконституційності положень Земельного кодексу, якими встановлено мораторій на відчуження земель сільськогосподарського призначення, розгляд такої справи може тривати більше ніж три місяці.
Варто зазначити, що рішення Конституційного суду України щодо визнання неконституційними положень Земельного кодексу, якими встановлено мораторій на відчуження земель сільськогосподарського призначення, не буде означати створення повноцінного ринку земель, адже для цього необхідне проведення низки реформ не тільки в земельному законодавстві, а й в агропромисловому секторі економіки.
Такі реформи мають закріпити механізми введення земель сільськогосподарського призначення до ринкового обігу з урахуванням всіх ризиків, які можуть виникнути внаслідок скасування мораторію. Крім того, враховуючи особливості законодавства України, а також особливості агропромислового сектору, варто зазначити, що для успішного функціонування ринку земель сільськогосподарського призначення необхідне встановлення перехідного періоду для успішного врегулювання спірних відносин у сфері сільськогосподарського землекористування.
Олександр Кравець, адвокат, старший юрист Eterna Law
Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.