Про знижену ставку ПДВ для окремих видів аграрної продукції

31 січня 2018, 13:20 4889
Олег Нів'євський

Зараз набирає обертів ініціатива із запровадження зниженої ставки ПДВ для окремих видів агропродовольчої продукції. З цього приводу в Верховній Раді є аж три зареєстрованих законопроекти. В блозі я спробую коротко пояснити, чому це є поганою ініціативою з економічної точки зору.

Отже, в Верховній Раді наприкінці грудня минулого і на початку січня цього року були зареєстровані одразу три законопроекти (№ 7420, № 7420-1, № 7420-2) із метою запровадження зниженої ставки ПДВ для певних видів агропродовольчої продукції. Не буду коментувати якість обґрунтування необхідності прийняття цих законопроектів, а зосереджуся на чотирьох ключових моментах, які пропонують законопроекти: 1) знижена ставка ПДВ, 7% або 10%, 2) ця ставка запроваджуватиметься лише для окремих видів агропродовольчої продукції (в основному тваринницька продукція та певні види рослинницької), 3) ця ставка не діятиме для закладів громадського харчування, 4) в одному законопроекті йдеться тільки про постачання продукції на території України.

Спотворення цін. Запровадження 7% чи 10% спотворить відносні ціни в економіці. В економіці рівень цін — важливий економічний показник, але саме на співвідношення цін ми всі орієнтуємось, коли обираємо в магазині той чи інший вид продукції. Очевидним прикладом є, наприклад, вибір між рибою та курятиною. У всіх законопроектах м'ясо риби не фігурує, отже, воно буде реалізовуватись за ставкою ПДВ 20%, в той час як для курятини пропонується 7 %або 10%. Таким чином, курятина дешевшатиме і споживачі будуть більше її купувати. Тобто відбуватиметься спотворення ринкових сигналів, що призводитиме до неефективного використання ресурсів, відбуватиметься перевикористання ресурсів на виробництво курятини, яке отримає додатковий стимул в розвитку за рахунок стримування розвитку рибного господарства України. Для економіки найбільш оптимальним варіантом є оподаткування за однією ставкою ПДВ, тоді це не спотворюватиме ринкові ціни.

Нерівномірне податкове навантаження в економіці та Держбюджет. Це слідує з попереднього. Якщо знижується ставка ПДВ для одного сектору економіки, то, відповідно, Держбюджет України недотримуватиме певних надходжень, і уряд автоматично шукатиме додаткові джерела надходження в інших секторах для балансування бюджету. Таким чином, якщо одним секторам дають податкове послаблення, то для інших це автоматично означає посилення, що в цілому негативно відбивається на розвитку всієї економіки.

Джерело зловживань та маніпуляцій із ПДВ. Вибірковість продукції, яка матиме знижену ставку ПДВ, та вибірковість джерел реалізації такої продукції автоматично означають створення можливостей для маніпуляцій та махінацій. Наприклад, махінації із кодами товарів, щоб можна було побільше їх реалізувати за заниженою ставкою і, таким чином, зменшити своє податкове навантаження. Крім того, вже можна передбачити, як заклади громадського харчування будуть намагатись на цьому отримати вигоду.

Додаткове навантаження на адміністрування ПДВ. Це витікає з попереднього пункту. В Україні податкове адміністрування — доволі слабка ланка, яка створює суттєве навантаження на бізнес (документообіг, перевірки тощо). Зниження ставок ПДВ на окремі види продукції — це ще більше проблем та навантаження на адміністрування, що врешті-решті негативно відіб’ється особливо на малих підприємствах.

СОТ та міжнародні партнери. Один із законопроектів пропонує знижувати ставки ПДВ виключно на постачання продукції на території України, забуваючи при цьому про імпорт. Це є прямим порушенням вимог СОТ, а саме це є дискримінацією до імпорту.

Допомога заможним верствам населення. Хоча зниження ставок ПДВ для, наприклад,  м’яса має зменшити ціни, але заможні верстви населення отримають від цього більшу вигоду, оскільки вони більше витрачають на його споживання. Вони споживають більше м’яса  в кількісному виразі, і зазвичай це м'ясо є кращої якості і, відповідно, більшої вартості.

Олег Нів'євський, Київська школа економіки

Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.