Представники УЗ надали презентацію з досить цікавими та важливими цифрами для подальшого формування планів та стратегії по перевезенню врожаю 2019 року. Основна стратегія стосовно розподілу вагонів-зерновозів парку АТ «Укрзалізниця», Центру Транспортної Логістики (надалі — ЦТЛ) залишається без змін, максимальна маршрутизація перевезення зернових. Пропозицій щодо змін, покращень стосовно обігу вагону, кількості вагонів-зерновозів парку ЦТЛ «Укрзалізниця» не представила.
Тож, враховуючи інформацію від УЗ, можна спрогнозувати план перевезення зернових, агрокомпаніям виробити власну стратегію по перевезенню зернових врожаю 2019 року.
Кількість вагонів-зерновозів парку ЦТЛ — 9 997 штук.
Середній обіг вагону ЦТЛ за період повної маршрутизації — 10,55 діб.
Кількість маршрутних станцій — 77, кількість маршрутних елеваторів по даним станціям — 95.
Середня кількість одночасного зберігання зернових на одному маршрутному елеваторі, відповідно до відкриих даних — 89 290 тонн.
Середня кількість обертів маршрутного елеватору за сезон із застосуванням відвантаження на залізницю — 4 обороти.
Тож, щоб вирахувати планову кількість зернових, які будуть перевантажені через маршрутні елеватори, робимо наступний розрахунок: 89 290(середня кількість одночасного зберігання) * 4 (кіл-ть обертів за сезон) * 95 (кіл-ть маршрутних елеваторів) = 33 930 200 тонн — перевалка зернових через маршрутні елеватори.
Щоб зрозуміти, скільки зерна може перевезти УЗ вагонами ЦТЛ, враховуючи кількість, обіг вагону ЦТЛ та середнє завантаження вагонів, робимо наступне:
9 997 (кількість вагонів) ÷ 10,55 (обіг вагону ЦТЛ) = 947,5 вагонів/доба;
947,5 ÷ 54 (кіл-ть вагонів у маршруті) = 17,5 маршрутів/доба;
95 (кіл-ть маршрутних елеваторів) ÷ 17,5 = 5,4 дні — середній інтервал між маршрутами ЦТЛ на маршрутних елеваторах;
947,5 * 67 (тонн, середнє завантаження для вагону ЦТЛ) = 63 482,5 тонн/доба — відвантаження вагонами ЦТЛ з маршрутних елеваторів;
63 482,5 * 365 = 23 171 112,5 тонн/рік — можливості перевезення вагонами ЦТЛ.
Не варто забувати, що у елеваторного комплексу має бути технологічна перерва до приймання нового врожаю (зачистка, плановий ремонт, модернізація, проведення дезінфекції складських приміщень тощо.)
Таким чином, якщо в «Укрзалізниці» обіг вагону, кількість вагонів залишиться на тому ж рівні, що і цього МР, то маршрутні елеватори протягом 2019-20 МР будуть забезпечені зерновозами парку ЦТЛ тільки на 68%, інші 32% можуть бути забезпечені приватним парком, вагонами інших держав або автотранспортом. Враховуючи дефіцит вагонів ЦТЛ навіть на маршрутні елеватори, в період перевезення може бути застосована приорітизація по виділенню даних вагонів.
Виходячи з розрахунків, для максимального забезпечення вивезення зернових, «Укрзалізниці» необхідно зосередити свою увагу на зменшенні інтервалу в обігу вагону. Повна маршрутизація зроблена, станція навантаження — станція вивантаження. Тому найбільше питання АТ «Укрзалізниці» до швидкості руху маршрутів. Також треба звернути увагу, що маршрутні елеватори — здебільшого досить великі підприємства, і близько 50% мають власні маневрові локомотиви з правом виїзду на станцію. Тож навантаження на маневрові локомотиви УЗ для формування маршрутних партій зменшується на маршрутних елеваторах.
Підводячи підсумки вищенаведених розрахунків, якщо АТ «Укрзалізниця» не зменшить інтервал між обігом вагонів, то на маршрутні елеватори вагонів ЦТЛ в 2019-20 МР буде не вистачати, вантажовласники будуть змушені залучати вагони приватного парку, що негативно вплине на кількість вагонів-зерновозів на станції/елеватори, які не мають змоги формувати маршрутні відправлення, а таких близько 90%.
Олексій Шахов, директор ТОВ «Українські аграрні потоки»
Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.