Швидше за все, ви стали об‘єктом шахрайських схем.
Я тривалий час працював на черкаському «Азоті» і вже понад рік — у приватній агрохімічній компанії. В мої посадові обов’язки входило і досі входить питання контролю якості продукції і співпраці з клієнтами. Протягом останніх 10 років я стикався з однією і тією ж проблемою. Кожен сезон надходить інформація про крадіжки рідких мінеральних добрив. І, на жаль, проблема не зникла навіть після обмеження дозволеної до перевезення ваги добрив.
Існує історичний курйоз. У Середньовіччя, та і в пізніші часи процвітала торгівля християнськими реліквіями. Причому кількість артефактів із часом тільки зростала. В певних колах навіть виникла теорія, що по своїй священній природі християнські артефакти мають здатність до розмноження. І що найменша частка артефакту надає предмету, в який він вмонтований, тих самих надприродних властивостей, що і в первинної святині.
Щось схоже відбувається і на ринку рідких добрив. За негласною статистикою, 5-10% рідких добрив, проданих на українському ринку, ніколи не вироблялося на підприємствах і не імпортувалося. Зрозуміло, що цей надлишковий товар не береться з повітря. Він є результатом шахрайських дій, а інколи і прямих крадіжок.
Виробники КАС та інших рідких добрив не зацікавлені в існуванні такого «тіньового бізнесу», оскільки фінальні претензії споживачів все одно спрямовуються на адресу виробника. Тому я спробую розповісти про найбільш розповсюджені методи крадіжок рідких добрив і елементарні запобіжні засоби, що можуть убезпечити вас від таких крадіжок.
Звичайно, красти рідкі добрива простіше, ніж гранульовані. Тарні місця відсутні, якість визначити в польових умовах важко. Але якщо дотримуватися кількох нескладних правил, простір для маневру шахраїв значно скоротиться.
Методи, які використовують шахраї
1) Класичний
Автомобіль перевізника зупиняється по дорозі до клієнта. Частину вантажу (раніше 2-3 тонни КАС, зараз менше) зливають у сторонню ємність.
Злитий КАС (чи РКД) заміщають аналогічним обсягом води. Як результат — товар надходить до покупця з на 2-3% меншим вмістом діючої речовини. Але найгірше, коли шахраї для компенсації зменшеної густини мінеральних добрив замість води заливають сольовий розчин. Така суміш не тільки погіршує якість добрива, але й може заподіяти шкоду ґрунтам. Жоден з системно працюючих операторів ринку за жодних обставин не піде на подібний крок, але з боку не системних постачальників окремі випадки – відомі.
Служба безпеки нашої компанії відслідковує подібні факти. Це дозволило нам провести кадрову чистку серед водіїв власного транспортного цеху, а також скласти «чорний список» несумлінних перевізників. Але 100%-у гарантію покупець отримує лише тоді, коли компанія відвантажує продукцію автомобілями власного парку або вантаж супроводжує експедитор.
2) Переобладнання автомобілів перевізників
Більш складний метод з технічної точки зору. Він полягає в обладнанні автомобілів додатковими клапанами зливу-заливу і/або «кишенями» (прихованими і зовні непомітними ємностями) для рідини. Під час приймання покупцем таке авто за вагою відповідає заявленому в накладній. Відбір проб навіть з усіх відсіків не виявляє порушень якості рідких добрив. Але при вивантаженні водій відкриває прихований клапан, і вода змішується з КАС. Таким чином в ємності покупця опиняється розбавлене рідке добриво.
Це досить дорогий спосіб крадіжок. Зі зменшенням обсягу дозволеного до перевезення товару, він поступово стає економічно не вигідним, але все одно його необхідно враховувати.
На жаль, жодна пломба не гарантує відсутності доступу сторонніх осіб до вашого товару в автомобілі перевізника.
3) Повернення
Якщо автомобіль не проходить процедуру зважування або проходить її лише формально, можливе шахраювання з обсягами. Частина рідких добрив може не зливатися з ємностей і залишається в автомобільній цистерні з метою подальшого перепродажу. У випадку, якщо цистерна обладнана прихованими «кишенями», такий вид шахрайства не можна викрити навіть під час візуального огляду всіх відкритих ємностей.
4) Домовленості
На жаль, є і такий вид шахрайства, коли на місцевому рівні представник постачальника або перевізника і покупця домовляється про частковий злив, зменшення концентрації або прямі крадіжки КАС з ємності покупця. В останньому випадку товар може повністю відповідати заявленим параметрам якості, але реальному власникові добрив від того не легше. Подібна «економія» означає, що на поля буде внесено меншу кількість КАС, відповідно, результат їх внесення, як правило, не відповідає очікуваному.
Такий вид шахрайства може бути виявлено лише самим покупцем.
Заходи безпеки, які скорочують ризики покупця при купівлі КАС та інших рідких добрив
1) Уникати «сумнівних» перевізників і постачальників.
Якщо ціна продукту суттєво нижча за ринкову, необхідно розуміти, що продавець збирається компенсувати недоотриманий прибуток за рахунок якихось додаткових джерел прибутку. Є значний ризик, що таким джерелом буде крадіжка вашого товару. В такому разі копійчана економія призводить до значних втрат. Цей ризик стосується як низької ціни у продавців продукції, так і низьких тарифів найманих перевізників.
Для зниження ризику необхідно поставити постачальнику просте питання: «За рахунок чого ціна нижча за ринкову?» І якщо у відповідь ви почуєте, що постачальник є благодійною організацією, головною турботою якої є комфорт і прибуток вашої компанії, варто терміново підписувати з такою компанією контракт. Тому що вам на диво пощастило. Особисто я за 19 років не зустрічав жодного учасника ринку з такими благородними намірами.
Для прикладу, станом на 28 лютого вартість перевезення КАС автомобільним транспортом дешевше, ніж 20 грн/км (в обидва боки), можуть дозволити собі лише компанії, що є одночасно продавцями і власниками автопарку. Заробіток таких компаній закладений у ціну КАС. Відповідно, якщо найманий автомобіль погоджується везти КАС дешевше цієї суми, він у кращому разі лише покриває собівартість перевезень. Для отримання прибутку на перевезенні КАС із врахуванням сезонного дефіциту вартість оренди автомобіля для перевезення КАС складає від 24 грн/км. Подальші висновки кожен покупець КАС може зробити сам.
2) Аналіз кожної партії товару — процедура бажана, але не дешева. Тим не менше, проводити хоч би вибірковий аналіз необхідно. Краще для цього користуватися послугами сертифікованих лабораторій ДУ «Держґрунтохорона» або профільних інститутів, таких як Сумський державний науково-дослідницький інститут мінеральних добрив і пігментів. На жаль, далеко не всі лабораторні установи, що є на українському ринку, мають достатні знання для проведення повноцінного аналізу і коректної інтерпретації його результатів.
3) Якщо є можливість, привезений товар повинен зливатися в чисту таровану ємність. Аналізи необхідно відбирати вже після зливання рідких добрив у ємність. Відбір з автомобіля не дає 100%-ї гарантії отримання якісного товару.
4) Обов‘язково проводьте зважування автомобіля. Якщо немає можливості робити це постійно, принаймні виконуйте раптові вибіркові перевірки. Це буде тримати постачальників у напрузі і знизить можливість протиправних дій.
5) Автомобілі, що приходять від постачальника, повинні мати журнали (або у випадку орендованого автомобіля — акти), в яких мають зазначатися фактична кількість і густина КАС. Журнал заповнюється представником постачальника і підписується представником покупця.
6) Всі бригади, що приймають КАС на базах або в польових умовах, повинні бути обладнані ареометрами для вимірювання густини рідкого мінерального добрива.
Вимірювання густини — це найпростіший і найдоступніший метод визначення відповідності КАС заявленим параметрам. Методи вимірювання і параметри різних типів КАС легко знайти в мережі Інтернет.
Примітка: стандартна густина КАС 28 — 1,265-1292 г/см3, КАС 30 — 1,285-1,316 г/см3 КАС 32 — 1,306-1,326 г/см3.
Варто зазначити, що ареометрии, які є на ринку, відрізняються. Деякі з них не розраховані на вимірювання густини саме КАС, тому одразу або з часом дають погрішність. Ми рекомендуємо звертати увагу, щоб ареометри, які використовуються у вашій компанії, були виконані за стандартами хімічної промисловості і мали свідоцтво про прийомку ВТК.
У рамках акції «GROSSDORF за чесний ринок» наша компанія безкоштовно надає ареометри нашим покупцям і партнерам. За вашим запитом на імейл [email protected] або через месенджер сторінки в Фейсбуці наша компанія готова БЕЗКОШТОВНО надіслати ареометри і всім читачам AgroPortal.ua, які працюють з КАС (необов‘язково нашого виробництва).
5) Необхідно вимагати відбір арбітражних проб.
У нашій компанії у випадках, коли ми відвантажуємо продукцію не власними автомобілями, або за ініціативи регіонального менеджера чи покупця відбувається відбір арбітражної проби.
Методика: відбір здійснюється під час завантаження автомобіля, за можливістю в присутності представника покупця. Проба розміщується в 3-х окремих пляшках ємністю 1 літр. Пляшка закривається кришкою з кільцем-фіксатором і може бути опломбована паперовою пломбою, яка розривається у разі спроби відкриття пляшки. На пляшку наноситься інформація про вміст, дату відбору і номер виробленої партії. Одна пляшка залишається на нашому підприємстві. Дві разом з автомобілем передаються покупцеві. Одну з пляшок покупець може передати на аналіз в лабораторію разом із пробою, що відібрана вже ним.
Цей метод дає найбільшу гарантію того, що якість продукції, завантаженої на підприємстві, відповідатиме якості продукції в фінальній точці зливу.
У випадку, якщо арбітражна проба відповідає пробі, відібраній з ємності в точці зливу, всю відповідальність за недотримання якісних показників рідких добрив несе постачальник.
Зміщення кліматичних поясів, посухи і зростання середньорічних температур будуть підштовхувати до розширення використання агарних технологій управляння водними ресурсами. Ефективне запровадження цих технологій неможливе в рамках традиційних схем використання і внесення мінеральних добрив. Тому застосування рідких добрив буде збільшуватися рік від року і з ним зростатиме актуальність контролю їхньої якості і кількості. Звичайно, розвиток інфраструктури дозволить зняти більшість із вказаних проблем. А поки що пильність і контроль залишаються головною зброєю в боротьбі з шахраями на ринку рідких добрив.
Сергій Рубан, директор з маркетингу і комерції агрохімічної компанії GROSSDORF
Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.