Дані міжнародної торгівлі показують, що торгують у світі переважно насінням льону, а не лляною олією через її нестійкість під час зберігання.
Причому, тенденція така, що обсяги закупівель насіння льону поступово зростають, а олії — так само стало спадають. Тобто переробка здійснюється на місці в країнах-споживачах лляної олії, головне призначення якої — технічні потреби.
Ці аргументи спростовують позицію асоціації «Укроліяпром», яка відстоює збереження мита, пояснюючи це тим, що переробка насіння льону має відбуватися на її підприємствах, у той час як збуту олії лляної в Україні не існує.
Коли ми говоримо про зняття перепон у розвитку льонарства у вигляді від’ємної підтримки держави і насамперед про відміну дискримінаційного мита, то маємо на увазі не якісь зовнішньоекономічні амбіції, а потребу збалансованого господарювання на землі з високоефективною торгівлею аграрною продукцією.
Висновки такі:
1. Україні поки що нема місця серед світових гравців на ринку насіння льону олійного і лляної олії. Таке місце є в ніші преміум-класу — для насіння льону високих продовольчих кондицій. Аграріям варто звернути увагу на вирощування органічної продукції з високими споживчими якостями, що має зростаючий попит у розвинених країнах, а також разом з іншими учасниками ринку шляхом лобіювання державної програми «Здорова нація» нарощувати внутрішнє споживання насіння льону.
2. Стратегічним ринком для українського насіння льону для промислової переробки є ринок Європи. Канаду на ньому суттєво потіснили Росія й Казахстан.
Україна в співпраці з Канадою зможе виправити ситуацію: збільшити виробництво насіння льону олійного в рази і, відповідно, забезпечити його постачання на європейські переробні підприємства.
Українські аграрії зможуть конкурувати на європейському ринку завдяки кращій логістиці, кращій селекції, кращій культурі агровиробництва та галузевій кооперації.
Такі завдання стоять як перед селекціонерами і спеціалізованими господарствами, так і перед експортерами.
Відповідні акценти розставлятимуть члени ГС «АРЛКУ» на конференції «Від нішевих культур до нішевих продуктів» 1 грудня в Дипломатичній академії МЗС України.
Микола Шкурко, генеральний директор ТОВ «Просвітницька виробничо-комерційна фірма «Сяйво», голова Ради директорів Громадської спілки «Асоціація розвитку льонарства і коноплярства України»
Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.