Імпорт — це маркер втрачених можливостей для українського виробника

09 грудня 2019, 09:00 1719

В Україні збільшується споживання овочів, фруктів і ягід, хоча ціни на цю продукцію зростають. При цьому збільшується імпорт, хоча попит могли б покривати вітчизняні фермери.

Про це заявила керівник департаменту «Маркетинг-аналітика» гуртового ринку «Шувар» Тетяна Гетьман.

«Кожного року збільшується імпорт бананів та цитрусових на 15-20% — це фрукти, які дорожче українського яблука. Не потрібно казати, що українці бідні й не можуть собі це дозволити, бо це вже неправда. Попит на «сезонну» продукцію зростає протягом всього року поза сезоном (ягоди, тепличні овочі)», — зауважила вона.

Експерт зазначила, що середньостатистична сім'я сьогодні може собі дозволити їсти ягоди та свіжі салати протягом усього року. Змінюється споживання, але цим, на жаль, не користуються українські виробники.

«Ми спостерігаємо зростання імпорту продукції, яка може вирощуватися в кліматичних умовах України», — підкреслила вона.

Тетяна Гетьман нагадала, що закриття російського ринку в 2014 році було досить болючим моментом для виробників. Відкрився ринок Європи, але виявилося, що тільки ціною вітчизняні підприємства конкурувати не можуть, тим більше що українські овочі не завжди проходили навіть за ціною на ринку Європи.

«Почався відтік великої кількості людей, які професійно протягом багатьох років вирощували тепличну продукцію (Кам'янсько-Дніпровський район Запорізької області, Закарпаття). Зараз ми бачимо протилежну тенденцію — люди почали повертатися, тому що ціни на тепличні огірки, томати, перець постійно зростають. Враховуючи те, що 80% продукції продається у нас за кеш, не за контрактами, зміну в споживанні фермери не змогли відчути одразу. Ціни на овочі падали — фермери скорочували площі під овочами. Тому останні 3 роки ціни на овочі зростали», — пояснила вона.

На фоні зростання цін зростає споживання продукції.

«Майже по всіх видах продукції ми бачимо за останні 3 роки приріст за обсягами продажів. І в цій структурі є не тільки вітчизняна продукція, але й імпорт. Навіть по суниці садовій у 2019 році, коли урожай ягоди був хорошим, ми побачили приріст обсягів реалізації. На фоні зниження виробництва збільшується споживання овочів і фруктів», — додала експерт.

Тетяна Гетьман підкреслила, що споживачі хочуть бачити на своєму столі свіжі овочі, ягоди та фрукти цілий рік, і цю необхідність на сьогоднішній день компенсують імпортери. У країнах-постачальниках ціни є нижчими, і на цьому заробляють імпортери.

«Україні потрібно компенсувати зменшення пропозиції від місцевого виробника (не вродило, скорочення виробничих площ). В Україні все добре з врожаєм, але не вистачає якісного продукту. В Україні достатньо овочів і фруктів, щоб забезпечити внутрішній ринок, але фермери «стримують» продажі, і тоді внутрішня пропозиція зростає за рахунок імпорту. А вихід на ринок «стриманого» обсягу загрожує обвалом ціни, внаслідок цього банкрутують трейдери. Імпорт — це маркер втрачених можливостей для вітчизняного виробника!» — наголошує Тетяна Гетьман.


AgroPortal.ua за матеріалами UHBDP