Всі головні новини агроринку на
📲 Телеграм-каналі
Значну увагу під час врегулювання земельних відносин в умовах воєнного стану законодавцем було приділено саме питанням оренди землі. Це не дивно, оскільки оренда є не лише найпопулярнішим видом використання земельних ділянок, а і способом, який у сьогоднішніх реаліях, здатен як і запобігти продовольчій кризі в країні, так і підтримати економіку держави.
З огляду на це, українська влада вносить низку законодавчих ініціатив, які мають на меті допомогти вистояти аграрному сектору в умовах воєнного часу.
Про головні особливості укладення та умов договорів оренди землі в умовах воєнного стану розповімо нижче.
Однією із особливостей регулювання земельних відносин в умовах воєнного стану є запровадження так званого автоматичного поновлення, яке, поміж іншого, застосовується і до договорів оренди землі.
Такі зміни спрямовані для подальшого легального використання таких земельних ділянок в умовах воєнного стану, оскільки зрозуміло, що з обʼєктивних причин більшість сторін договорів оренди землі не мають змоги їх поновити.
Поновлення договору оренди відбувається автоматично, без волевиявлення сторін договору, при цьому, не потрібно вносити відповідні відомості до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі — «ДРРПНМ»). Це пояснюється тим, що договір оренди землі вважатиметься поновленим в силу наявності двох обставин:
Договори оренди землі поновлені за цим порядком продовжують діяти один рік, а припинення або скасування воєнного стану в Україні або у відповідних окремих її місцевостях жодним чином не впливає на припинення дії як самих договорів, так і права оренди, набутих за ними.
При цьому зауважуємо, що ці положення поширюються лише на договори оренди землі, закінчення строку дії яких припало після 24.02.2022 року. Окрім цього, автоматичне поновлення стосується лише земель сільськогосподарського призначення приватної, державної та комунальної власності, невитребувані, нерозподілені земельні ділянки, а також земельні ділянки, що залишилися у колективній власності і були передані в оренду органами місцевого самоврядування.
Проте, ми ж все таки рекомендуємо сторонам договорів оренди підписати між собою додаткову угоду про пролонгацію таких договорів задля уникнення у подальшому конфліктів щодо права оренди земельної ділянки та зареєструвати його у встановленому законом порядку за першої можливості після відновлення можливості реєстрації у ДРРПНМ.
У звʼязку із початком війни та запровадженням воєнного стану законодавець вирішив полегшити звичний нам порядок надання в оренду земельних ділянок, а також і самі умови укладення договору. У першу чергу такі зміни повʼязані із необхідністю залучення якомога більше земельного фонду для посівної кампанії та запобіганню продовольчої кризи не лише в Україні, а й у цілому світі. Крім цього, специфіка сьогоднішніх умов потребує оперативного вирішення питань у першу чергу для підтримання безпеки, відтак таке спрощення є цілком логічним та відповідає викликам сьогодення.
Водночас спрощений порядок не є безумовним та поширюється лише на такі аспекти:
Про порядок та умови укладення договорів оренди у цих випадках, а також особливості окремо кожного із них розглянемо нижче.
Укладаючи такі договори, слід мати на увазі, що вони мають низку особливостей та повинні укладатись із урахуванням таких умов:
З огляду на це, 10.05.2022 року урядом було прийнято Постанову № 563 «Деякі питання регулювання земельних відносин», якою в свою чергу змінено зміст типового договору оренди землі. Це було зроблено з метою приведення останнього у відповідність до законодавчих актів воєнного стану.
Проте у кожному випадку укладення договорів оренди землі мають свої особливості, які ми визначимо далі.
За загальним правилом земельні ділянки державної чи комунальної власності передаються в оренду окремими лотами на конкурентних засадах, тобто на земельних торгах. Однак під час дії воєнного стану це правило перестає діяти.
Так, законодавцем на час дії воєнного стану спрощено можливість отримання в оренду земельних ділянок державної та комунальної власності, проте з урахуванням низки обмежень.
У першу чергу слід зазначити, що під таке "спрощення" підпадають земельні ділянки сільськогосподарського призначення лише для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. При цьому, Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей регулювання земельних відносин в умовах воєнного стану", який наразі перебуває на підписанні Президента України, передбачається введення однієї особливості: якщо земельна ділянка сільськогосподарського призначення державної чи комунальної форми власності не віднесена до земель для ведення товарного сільськогосподарського виробництва - то її дозволено передавати в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва без зміни її цільового призначення.
При цьому, в оренду за спрощеним порядком передаються такі земельні ділянки:
Самі умови договору оренди землі включають у себе положення, викладені вище, проте до цього виду договору них додаються ще одні, серед яких:
Серед новацій орендних відносин в умовах воєнного стану є надання можливості землекористувачам, які використовують земельні ділянки на праві постійного користування чи емфітевзису, передавати їх в оренду іншим особам.
При цьому, у разі передачі постійним користувачем земельної ділянки в оренду, його право постійного користування не припиняється, як це передбачено «законодавством мирного часу».
Особливості також діють і щодо емфітевта, зокрема, якщо за договором йому заборонено передавати належну йому на праві емфітевзису земельну ділянку в оренду іншим особам — то це положення на період дії воєнного стану не діє. Проте знову ж таки передача в оренду земельних ділянок у цьому випадку здійснюється із рядом особливостей:
Говорячи про умови самого договору, слід відзначити, що вони є ідентичними до «загальних» положень, які уже викладені вище.
На час дії воєнного стану дозволено також тимчасову передачу орендарями та суборендарями свого права оренди іншим особам. Ця новела полягає у тому, що орендарі та суборендарі земельних ділянок сільськогосподарського призначення усіх форм власності можуть передавати на строк до одного року належне їм право оренди, суборенди іншій особі для використання земельної ділянки за цільовим призначенням.
Варто зауважити, що для здійснення такої передачі згода власника земельної ділянки не потрібна. Передача права оренди здійснюватиметься на підставі письмового договору про передачу права землекористування між землекористувачем та особою, якій передається право користування земельною ділянкою.
Однак, зазначаємо, що відсутність обов’язкової згоди власника, не означає те, що останній взагалі не буде проінформований про це, навпаки, особа, яка передала право оренди, суборенди, письмово повідомляє орендодавця (у разі передачі права суборенди - орендаря) протягом п’яти днів з дня державної реєстрації договору про передачу права землекористування.
Водночас законодавством конкретизовано, що, окрім загальних умов, обовʼязково повинні зазначатись:
Особливості також не оминули і порядок укладення таких договорів, які є однаковим для усіх наведених вище опцій.
Так, договір укладається лише у електронній формі та засвідчується кваліфікованими електронними підписами як орендаря, так і орендодавця. Після його підписання орендодавець направляє такий договір протягом 3 робочих днів електронною поштою до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру або до визначеного ним територіального органу, державного підприємства, що належить до сфери його управління.
Крім цього, державній реєстрації підлягає не право оренди, а сам договір. В умовах воєнного стану державна реєстрація договору оренди та договору про передачу одного із прав користування здійснюється військовою районною адміністрацією у книзі реєстрації землеволодінь і землекористувань.
Для реєстрації договору орендодавець повинен звернутися до адміністрації із заявою в електронній формі та додати до неї примірник договору оренди, а також документи, що підтверджують право користування такою земельною ділянкою. При цьому, право оренди земельної ділянки виникає з дня державної реєстрації договору оренди земельної ділянки.
Як бачимо з наведеного, зазначений порядок стосується лише договорів оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення, переданих в оренду органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування; договорів оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення, переданих в оренду постійними користувачами, емфітевтами; договорів про передачу права землекористування та договорів про внесення змін до зазначених договорів.
При цьому, постає питання щодо порядку укладення та реєстрації договору оренди щодо земельної ділянки приватної форми власності, яка передається фізичною особою. З Перехідних Положень ЗК України вбачається, що такий договір не підлягає державній реєстрації у військовій районній адміністрацієї у книзі реєстрації землеволодінь і землекористувань. Відтак, чи можна в умовах воєнного стану набути право оренди за «порядками мирного часу»?
Для звичної нам реєстрації права оренди земельної ділянки необхідне одночасне функціонування ДРРПНМ та Державного земельного кадастру (далі – "ДЗК"), оскільки відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація прав на земельну ділянку проводиться виключно за наявності в ДЗК відомостей про зареєстровану земельну ділянку. Тобто, під час реєстрації права оренди на земельну ділянку у ДРРПНМ державний реєстратор повинен перевірити відомості щодо неї, наявні у ДЗК.
Проте під час дії воєнного стану припинено роботу державних реєстрів з міркувань безпеки. Водночас постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2022 року № 480 було частково відновлено роботу у ДРРПНМ, зокрема:
Крім того, на відміну від відновлення роботи ДРРПНМ, наразі так і не відновлено роботу ДЗК. Відтак, враховуючи викладене вище, в умовах сьогодення, реєстрація договору оренди землі щодо земельних ділянок приватної форми власності неможлива.
У теперішній час такі обмеження цілком зрозумілі, оскільки наразі існує потреба у превалюванні публічних інтересів над державними, так як від цього залежить не лише аграрна сфера, а й функціонування держави та безпека громадян у цілому.
Наталія Муравська, юрист EVERLEGAL, Карина Сагайдак, молодший юрист EVERLEGAL
Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.