«Малодіяльна вантажна станція — станція, у якої середньодобове загальне навантаження та вивантаження вагонів нижче аналогічного середнього показника усіх вантажних станцій підприємства в цілому по АТ «Укрзалізниця» та становить менше 10% від нього».
«Малодіяльна збиткова вантажна станція — станція, яка відповідає критерію малодіяльності, та за результатами фінансово-господарської діяльності якої витрати на її утримання та експлуатацію перевищують доходи, отримані за відповідний період».
Нагадую, що перший список вантажних станцій, які «Укрзалізниця» планує закрити, був оприлюднений в першому півріччі 2018 року, в другому півріччі цього ж року 207 вантажних станцій отримали обмеження на погодження планів на/зі станції. Тобто, «малодіяльні станції» в другому півріччі 2018 року не могли навантажувати вантажі через непогодження від «Укрзалізниці» планів на дані станції.
До переліку «малодіяльних» вантажних станцій 2019 року увійшли станції, обсяг навантаження та вивантаження яких не перевищив поріг 2,34 вагони на добу за підсумками другого півріччя 2018 року. На думку УЗ, якщо станція навантажує/розвантажує 854 вагони на рік або менше, то така станція «малодіяльна». Враховуючи, що 207 станцій у другому півріччі були заблоковані «Укрзалізницею», вони не могли показати ніякого навантаження за 2-ге півріччя (за 6 місяців першого періоду блокування УЗ розблокувала 12 станцій, і на кінець першого періоду список заблокованих складався з 195 станцій).
Починаючи з першого півріччя 2019 року, «Укрзалізниця» розробила процедуру, яка дає можливість подавати/забирати вагони на/з «малодіяльних станцій». Підприємства, які бажають робити завантаження/розвантаження, УЗ зобов’язує підписати додаткову угоду на подачу/забирання вагонів на дану «малодіяльну станцію» з найближчої станції, яка відкрита для вантажних робіт. Додаткова вартість подачі й забирання вагонів складає 170,38 грн без ПДВ за 1 вагон/км. Наприклад, щоб подати та забрати вагон на відстань 30 км, вантажовідправник повинен додатково сплатити УЗ 12 267,3 грн/вагон, або 180,4 грн/т з ПДВ.
Після першого періоду блокування станцій до мене звернувся наш партнер, директор заблокованого елеватору, з проханням допомогти розібратися, чому станцію та елеватор заблокували. Від «Укрзалізниці» було відомо, що станції малодіяльні та збиткові, їх необхідно закрити для виконання вантажних робіт. На підставі інформації УЗ та для визначення, чи відповідає дана інформація дійсності, було детально вивчено роботу заблокованої залізничної станції Гаврилівка, що в Харківській області, та елеваторного підприємства по даній станції, оскільки кількість відвантажених/прийнятих вагонів впливає на збитковість станції.
З детальним аналізом, підтверджуючими документами можна ознайомитися тут.
Аналіз показав, що станція проміжна, основною діяльністю даної станції є організація пасажирського руху, приймання та відправлення пасажирських поїздів, касове обслуговування пасажирів, пропуск вантажних поїздів. Стосовно вантажної роботи за 2017 рік:
— станція відвантажила 76 вагонів;
— відправники оплатили 1 615 137,20 грн на рахунок «Укрзалізниці» за операції, пов’язані з відправкою даних вагонів;
— елеватор сплатив 57 207,24 грн за утримання під’їзних колій, які перебувають на балансі «Укрзалізниці»;
— витрати станції для можливості здійснення вантажних робіт не перевищують 271 023,95 грн з ПДВ.
Проаналізований тип станції відповідає більшості станцій УЗ, які планують закрити для вантажних робіт, станція проміжна, з 301-ї станції таких 284. Тож даний шаблон аналізу можна застосувати до більшості станцій, які УЗ вважає малодіяльними та збитковими.
Після офіційного звернення до керівництва «Укрзалізниці» з аналізом роботи станції, відповіді на дане звернення не отримали. При особистій зустрічі та наведенні фактів керівництво УЗ розуміє, що станція може бути незбиткова, але розблокувати її не хочуть, пропонують підписувати додаткову угоду на подачу/забирання.
Після проведеного аналізу, звернення до керівництва «Укрзалізниці», отримання усної відповіді та неотримання офіційної письмової відповіді стосовно обмеження діяльності елеваторного підприємства, вбачалося порушення Закону України «Про захист економічної конкуренції», а саме ст. 13 «Зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку». На підставі даного порушення було складено звернення до Антимонопольного комітету України стосовно порушення законодавства, а саме зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку стосовно елеваторного підприємства. Після розгляду звернення Антимонопольний комітет України відмовив у розгляді скарги на «Укрзалізницю», аргументуючи, що відмова у перевезенні вантажів зі станції або на станцію не може безпосередньо негативно впливати на права елеваторного підприємства.
В результаті аналізу, станція, яка вантажила в 11 разів менше вагонів, ніж станції, які в «Укрзалізниці» визнали малодіяльними та, мабуть, збитковими, не є збитковою. На аргументи, що збитки від діяльності станції не обґрунтовані, «Укрзалізниця» не звертає уваги. Антимонопольний комітет України не вбачає порушення законодавства з боку «Укрзалізниці» відносно елеваторних підприємств, які знаходяться на заблокованих станціях.
Виходить, що збитковість «Укрзалізницею» може бути «намальована» для станції, яка їм заманеться, аргументовані заперечення «Укрзалізниця» не приймає, Антимонопольний комітет України не працює. Агровиробникам та підприємствам залишається надія на Міністерство аграрної політики та продовольства України та на Кабінет Міністрів України, які мають вплив на вирішення досить важливого питання для економіки країни стосовно подальшого функціонування заблокованих підприємств та станцій.
Р.S. Станом на 11.03.2019 р. в АС Месплан з 301-ї «малодіяльної станції» залишилося 294.
Олексій Шахов, директор ТОВ «Українські аграрні потоки»
Джерела інформації та посилання на дослідження:
https://www.uz.gov.ua/cargo_transportation/general_information/
https://drive.google.com/drive/folders/1rr4sXbpOoJkPECr7hRZO2plbxKjs8fba
Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.