Наша розробка розрахована як на виробників з досвідом, які розглядають зміну культури, так і на новачків, які думають з чого почати і чим зайнятися. Нашою цільовою аудиторією є також ОТГ і консультанти в агро-сфері.
На цю розробку нас надихнуло кілька факторів, а саме:
1. Неймовірна кількість інформації по агро в інтернеті.
2. Теза про те, що займаючись дрібним агро виробництвом, заробити складно, що мовляв, тільки холдингам це під силу.
3. Теза про те, що платити податки в місцевий бюджет — це також справа холдингів, адже дрібний виробник завжди у злиднях і завжди зі збитками.
4. І останнє, нам хотілося підтримати ОТГ, консультантів і чиновників на місцях, роль яких показувати бізнесу у селі можливості для розвитку.
Забагато інформації. За ці кілька років замість інформаційного голоду людство отримало інформаційне цунамі. Інформація з усього світу є у нас під рукою, при цьому з будь-якого мікро питання і в будь-якому зручному форматі. І питання полягає в тому, як з численних аграрних медіа, блогів, сайтів дистриб'юторів, статей, відео — вибрати важливе? Людям не потрібна весь час нова інформація, а скоріше зрозуміла і структурована відповідь на питання. Тому, ми впорядкували ту інформацію про культурах, якої безліч он-лайн, в книгах, журналах та відео, і подали її в зручному вигляді.
«Запитуючі у агро-виробників, чи мають вони достатній доступ до інформації по вирощуванню і бізнес можловостям, ми отримуємо зворотній зв'язок, що інформації дуже багато і вона часто не структурована або дуже узагальнена, а тому її важко застосувати на практиці. Із нашого досвіду роботи з сільськими мешканцями, які виробляють і продають плодоовочеву продукцію, на додачу доступу до знань, людям потрібен інструмент (decision support), в якому кожний зможе прорахувати та оцінити ефект бізнес плану «під себе» в залежності від конкретної площі, та очікуваного доходу, який людина вважає достатнім для родини», — коментує Олександра Гармаш, співзасновниця Greenval та консультантка у міжнародному Проекті.
Бізнес на невеликій ділянці. Мова цифр — вона переконлива. Тому, виходячи з врожайністі культури, її площи і тренду ціни, можна робити прогнози і вирішувати, чи є в культурі економічний інтерес. Наприклад, якщо людина має 1 гектар і хотіла би отримувати прибуток близько 1000 доларів на місяць, то такі умови може забезпечити лише обмежена кількість культур і ми робимо так, щоб людина відразу їх всі побачила і зробила висновок, що вирощуючи, наприклад, капусту або цибулю, отримати такий прибуток з гектара відштовхуючись від ціни цього сезону, і минулих двох років — буде неможливим. Це зручно, коли інформацію можна порівняти з різними культурами, і для цього в базі greenval пропонується 80 різних культур.
ОТГ, консультанти, чиновники на місцях. У цих людей відповідальна місія — стежити за наповненням місцевого бюджету, а для цього мотивувати розвиток підприємництва. Мотивувати і показати можливості легше, коли під рукою є приклади, якими можна поділитися. Безумовно, є безліч сфер, в яких можна розвивати бізнес у селі. Виходячи з нашого досвіду і спрямованості, ми фокусуємося на агро-виробництві.
«Такий інструмент потрібен дорадника і економістам в ОТГ, щоб більш предметно говорити з підприємцями про економіку. Конкретні цифри, а також приклади технологічних карт, дозволять розвіяти деякі міфи про збитковість і фокусують підприємців на реальних можливостях, а не на абстрактних складнощах. До того ж, ми вважаємо, що працювати стає цікавіше, коли хоча б гіпотетично зрозуміло, як може виглядати бюджет ОТГ, якщо у вас в громаді, скажімо, є 200, а то і 300 схожих агро-підприємців», — переконана Олександра Гармаш, співзасновниця Greenval та консультантка у міжнародному Проекті.
Наприклад, якщо в ОТГ є 200 невеликих ягідно-садових господарств, які платять податки по ФОП-3, то річний бюджет ОТГ може скласти 8,5 мільйонів гривень на рік, що становить трохи більше 708 тисяч гривень на місяць. При цьому, самі виробники матимуть чистий прибуток приблизно 13000-14000 в місяць. Якщо цифри цікаві, тоді виходячи з них варто підбирати державну підтримку, яку ОТГ зможе надати підприємцям. Наприклад, консультант ОТГ міг би допомогти виробнику скласти бізнес план для подачі на програму держ.підтримки по компенсації вартості саджанців. При цьому, після того, як виробництво почне працювати, консультант ОТГ усвідомлює користь для місцевого бюджету, а агро-виробник для бюджету своєї сім'ї, а програми підтримки сімейних і дрібних господарств, які декларує уряд будуть працювати в цьому злагодженому механізмі: «дорадник-громада-виробник-держава».
«Для нас завжди було істотним викликом визначення сталого розвитку громади, яке повинно бути наслідком залучення інвестицій або грантів для розвитку малого агробізнесу. А цей інструмент надає такі цифри автоматично», — поділилася заступниця голови Широкінської ОТГ, Запорізька область.
Так якою культурою на невеликій площі варто зайнятися, щоб на цьому заробити?
Для розрахунку «під себе» необхідно ввести бажаний прибуток в місяць і площу землі. Виходячи з цих даних проводиться розрахунок, який показує загальний дохід, витрати, фонд оновлення технологій і техніки та суму податків. Якщо розрахунок робить представник громади або ж консультант, то зробіть його для одного потенційного бізнесу, а далі в розділі для ОТГ вкажіть приблизну кількість схожих бізнесов у вас в громаді.
Наприклад, для того, щоб «чистими» для сім'ї мати бюджет 15 000 гривень рік, а це 180 000 гривень на рік і маючи в своєму розпорядженні ділянку від 2 до 3 гектар, необхідний дохід складе 700 000 гривень, при цьому витрати при рівні рентабельності 30% складуть 420 000 грн. З отриманого доходу за рік потрібно буде сплатити податки, на ФОП-3 вони складуть 47 000 грн.
Нижче видається таблиця з рекомендованими культурами, які можуть забезпечити такий прибуток. У таблиці наведено середня врожайність і ціни по культурам в сезоні 2020. Тут же можна вибрати такі культури, які вимагають менше ручної праці, а процес виробництва можна частково або повністю механізувати.
Розробка є безкоштовною і доступна за посиланням. Ми запрошуємо всіх бажаючих провести свою Експрес-оцінку, і ми також відкриті до співпраці з ОТГ і виробниками, і з радістю проведемо для вас консультації.
Христина Кузнецова, заступник директора в Українському Проекті Бізнес Розвитку Плодоовочівництва (UHBDP), співзасновник порталу Грінвал
Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.