Чому молодь не обирає агросферу, та як розірвати це замкнене коло

26 листопада 2024, 11:16 163
Тетяна Янюк

В Україні є спеціальності, пов'язані з галуззю зберігання та переробкою зернових і олійних культур. Їх можна знайти в харчових, аграрних університетах та коледжах.

Серед таких спеціальностей — «Харчові технології» і безпосередньо освітні програми — «Технологія зберігання і переробки зерна».

Провідні навчальні заклади, які мають багаторічний досвід підготовки фахівців за цією спеціальністю, — Одеський національний технологічний університет, Національний університет харчових технологій та інші. Програми підготовки включають питання зберігання, підготовки та обробки, переробки зернових, бобових та олійних культур, а також вивчення властивостей зерна, технологічні процеси та обладнання для переробки зерна.

Чому молодь не обирає агроспеціальності

Проте ці спеціальності часто вважаються малопривабливими з кількох причин:

  • Недостатня престижність. Молодь часто сприймає аграрний сектор як менш перспективний порівняно з іншими, особливо гуманітарними, юридичним, економічними чи ІТ-спеціальностями.
  • Відсутність мотивації через заробітну плату. Багато хто думає, що заробітні плати в аграрному секторі нижчі порівняно з середніми зарплатами в інших галузях, проте це далеко не так.
  • Міграція до міст. Багато підприємств зі зберігання та переробки зерна знаходяться у сільській місцевості, а молодь прагне жити у великих містах, що теж впливає на популярність цих спеціальностей.
  • Обмежені можливості кар'єрного росту. Деякі молоді спеціалісти вважають, що галузь зберігання та переробки зерна має обмежені перспективи для кар'єрного зростання, особливо якщо порівнювати з більш динамічними сферами, такими як IT, фінанси або менеджмент. 

Для збільшення привабливості даних спеціальностей важливо підвищувати престиж професії, покращувати умови праці та створювати додаткові стимули для роботи в сфері, зокрема можливості для професійного розвитку й покращення матеріальних умов.

Практична складова навчання

Практичне викладання предметів на інтенсивних курсах є надзвичайно важливим, оскільки це дозволяє швидше та ефективніше засвоювати знання і навички.

Декілька ключових причин:

  • Швидке застосування теорії на практиці. Практичне викладення матеріалу сприяє негайному закріпленню отриманих знань, що знижує ймовірність їх забути і підвищує впевненість в їх застосуванні.
  • Орієнтація на реальні завдання. Інтенсивні курси часто мають на меті швидко підготувати до виконання конкретних професійних завдань, тож практичний підхід дозволяє опанувати ці завдання вже під час навчання.
  • Підвищення мотивації. Практичний досвід на курсах робить навчання цікавішим і допомагає учасникам бачити результати своїх зусиль у реальному часі, що підвищує мотивацію.
  • Адаптація до роботи в стресових умовах. Практика на інтенсивних курсах часто імітує робочі умови, які можуть бути стресовими. Це допомагає слухачам підготуватися до швидкого прийняття рішень і роботи під тиском.

Таким чином, практичне навчання значно підвищує ефективність інтенсивних курсів, допомагаючи учасникам швидше адаптуватися до реальних умов роботи й ставати більш підготовленими фахівцями.

Як підвищили інтерес до агросфери

Для залучення спеціалістів в агросферу необхідно створити привабливі умови та стимулюючі фактори, які б підвищили інтерес до агросфери серед молоді та досвідчених працівників.

Основні способи стимулювання можуть включати:

  • Підвищення заробітної плати та покращення умов праці. Конкурентоспроможні заробітні плати та привабливі соціальні пакети (страхування, житло, транспорт) можуть значно підвищити інтерес до роботи в даному секторі.
  • Стипендії, гранти та освітні програми. Програми стипендій для студентів аграрних спеціальностей або гранти на дослідження й розвиток технологій у сільському господарстві можуть заохотити молодь до навчання і роботи в цій сфері. Партнерство з університетами для створення освітніх програм, що поєднують теорію з практикою на сучасних зернопереробних підприємствах.
  • Кар'єрні можливості та професійний розвиток. Наявність чітких можливостей для кар'єрного росту, спеціальних тренінгів та програм підвищення кваліфікації може мотивувати фахівців розвиватися в галузі зберігання зерна та продуктів його переробки.
  • Впровадження програм менторства, де молоді працівники можуть отримати досвід від більш досвідчених спеціалістів.
  • Популяризація сфери зберігання і переробки зерна. Кампанії для підвищення престижності професії, що зможуть сприяти зміні сприйняття цієї сфери як «малоперспективної». Це можна робити через соціальні мережі, спеціалізовані заходи, участь у виставках та ярмарках кар'єри.
  • Створення сприятливих умов для роботи в сільській місцевості. Заохочення працівників через додаткові виплати за роботу в сільській місцевості, надання житла, покращення інфраструктури — доступ до медицини, освіти, розваг, щоб зробити життя у селі більш привабливим.

Загалом комплексне застосування названих стимулів може допомогти зробити агросферу більш привабливою та перспективною для молоді й досвідчених фахівців.

Тетяна Янюк, завідувачка Кафедри технології зберігання і переробки зерна, начальник навчального відділу Національного університету харчових технологій

Для довідки: Частково вирішити кадрову проблему взялися в асоціації «Український клуб аграрного бізнесу». Тут спільно з освітнім проєктом «Агрокебети» за підтримки Програми USAID з аграрного і сільського розвитку (АГРО), що реалізується компанією Кімонікс Інтернешнл, створили навчальний центр «АгрокебетиPRO: зернові та олійні», спрямований на підвищення кваліфікації професійних кадрів для агропромислового комплексу України.

Навчальний центр спрямований на підвищення кваліфікації професійних кадрів для агропромислового комплексу України. Його метою є не лише подолання дефіциту кваліфікованих робітників, який суттєво зріс через війну, але й створення можливостей для розвитку нових навичок та технологій у сфері зберігання й переробки зернових і олійних культур.

Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.