7 правил як уникнути конфлікту інтересів у сімейному бізнесі

16 вересня 2016, 12:53 6728
Агрокар'єра

Останнім часом в Україні простежується пожвавлення інтересу до сімейного типу господарювання на землі. Мінагропрод декларує сприяння розвитку сімейних фермерських господарств, парламентарії опрацьовують відповідні законопроекти, Асоціація фермерів і приватних землевласників висуває ініціативи щодо посилення інституційних основ функціонування фермерського укладу і т.д.

До проявів такої активності спонукають ініціативи донорських організацій, які підвищують інтерес з боку суспільства до сімейного типу господарювання, і забезпечують підтримку дрібних і середніх сімейних ферм.

Ми також вирішили торкнутися цієї теми, висвітливши її з точки зору кадрового консалтингу.

Нами були зібрані рекомендації численних експертів з питань сімейного бізнесу на тему, як уникнути конфлікту інтересів в сімейному підприємстві. Рекомендації настільки прості та очевидні, що найчастіше ними просто нехтують.

Конфлікти інтересів є невід'ємною частиною досвіду багатьох невеликих стартапів і сімейних підприємств. Особливо, коли вони, почавши свою діяльність, так і зберігають неформальний стиль управління. І це дійсно може пригнічувати ріст і прибутковість бізнесу — стати свого роду скляною стелею, яка утримує сімейний бізнес від досягнення його справжнього потенціалу, а також перешкоджає вирішенню конфліктів.

Коли ми говоримо про конфлікти інтересів в сімейному бізнесі, то маємо на увазі три рівні: сімейні інтереси, інтереси бізнесу, а також інтереси власності. І суперечка, яка виникла на одному рівні, може швидко перейти на інші. Кожен сімейний бізнес є унікальним і складним по-своєму, тому стандартні рішення не завжди працюють. Однак, існують загальні правила, застосування яких допоможе вам уникнути управлінських промахів.

Правило № 1

Не беріть родичів в штат, якщо вони не працюють в компанії або не приносять реальної користі. При запуску сімейного бізнесу «всі роблять усе», але через це і виникає більшість конфліктів. Визначте для кожного посаду, посадову інструкцію та розмір компенсації. І регулярно проводьте оцінку персоналу — як сімейних, так і не сімейних працівників.

Правило № 2

Згідно з дослідженнями, найбільш успішними з сімейних підприємств є ті, де у родичів були довірливі та міцні відносини до початку бізнесу. Якщо відносини важкі, то це має тенденцію переходити в бізнес. Робіть висновки.

Правило № 3

Не створюйте дві касти співробітників — «сім'я vs. не-сім'я». Майте на увазі, що в сімейному бізнесі особливі привілеї членам сім'ї та друзям демотивують інших співробітників. А кращі з них йдуть, якщо їм здається, що їх кар'єрне зростання блокується.

Правило № 4

Здатність мати ефективний зв'язок з усіма членами організації має вирішальне значення. «Не-сімейні» співробітники не повинні відчувати, що члени сім'ї краще інформовані про те, що відбувається з бізнесом. Для поліпшення клімату в компанії можна рекомендувати корпоративний відпочинок на додаток до сімейного. І навпаки, добре, коли члени сім'ї відвідують галузеві семінари або конференції, це прекрасна можливість для них навчитися краще спілкуватися і працювати разом.

Правило № 5

Не плутайте сімейних рішень з бізнес-рішеннями. Консультанти по сімейному бізнесу не радять дозволяти членам сім'ї використання службових машин в особистих цілях або залучення ІТ-персоналу для усунення проблем з домашньою технікою. Невдалою ідеєю буде проводити особисті витрати, наприклад, сімейний відпочинок, як бізнес-витрати. Задоволення потреб сім'ї бізнес-ресурсами є показником непрофесіоналізму в бізнесі.

Правило № 6

Встановіть кордони між сім'єю та бізнесом. Це особливо відноситься до команд чоловік-дружина. Придумайте свою систему, наприклад, деякі пари не їздять разом на роботу або з роботи. Інші не говорять про бізнес після 6 вечора, або у вихідні, або під час відпустки. А якщо ви помітили, що бізнес вже дістався до вашої ліжка, консультанти радять відключити телефон, залишити ноутбук і відправитися на острови або в село днів на 10. Якщо ви не схильні до відносин поза бізнесом, у вас взагалі не буде відносин!

Візьміть за правило не працювати з іншими членами сім'ї після роботи та за межами офісу. Прекрасно, коли можна поставити комусь питання про проект або клієнта прямо на кухні. Але в ідеалі це має бути п'ятихвилинна розмова, якщо ж вона виходить далеко за рамки 15 хвилин, то це вже посягання на особистий час.

Правило № 7

Використовуйте сімейні ради. До складу ради входять члени, які можуть бути власниками, але не співробітниками компанії. Вони зустрічаються щомісяця, щокварталу і/або щорічно для стратегічного планування бізнесу протягом наступного року та на найближчі 10 років. Чим більше розбіжностей в сім'ї, тим менше повинна бути така група для початку. В ідеалі — періодично переглядати склад ради, а також відкривати членство для наступного покоління.

Рада не керує бізнесом, а розглядає сімейні питання або проблеми щодо бізнесу. Наприклад, коли один брат прагне розвивати бізнес і тримати його в приватній власності, а інший хоче продати його. Або питання створення фонду для кредитування членів сім'ї, або покупки автомобіля для працюючого в бізнесі члена сім'ї. Не рідкість, коли члени сім'ї жертвують своїм доходом або скорочують зарплату для утримання бізнесу на плаву у важкі часи. Знову ж — рада розглядає варіанти компенсації цим членам сім'ї в подальшому.

Бізнес-експерти визнають, що сімейна власність має свої переваги. Але вести бізнес необхідно таким чином, щоб це було справедливо, прозоро і не послаблювало моральний дух компанії.

Рекрутинговий портал «Агрокар'єра»

Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.